A világ legdrágább műalkotásáról kiderülhet, hogy nem is Leondardo festette

Leonardo da Vinci, Salvator Mundi
NEW YORK, NY - OCTOBER 10: Christie's unveils Leonardo da Vinci's 'Salvator Mundi' with Andy Warhol's 'Sixty Last Suppers' at Christie's New York on October 10, 2017 in New York City. Ilya S. Savenok/Getty Images for Christie's Auction House/AFP
Vágólapra másolva!
Neves művészettörténészek, köztük Matthew Landrus, az Oxfordi Egyetem történésze megkérdőjelezi, hogy Leonardo da Vinci festette a világ legdrágább festményét, a Salvator Mundi-t.
Vágólapra másolva!

Több szakértő is megkérdőjelezte, hogy a tavaly 450 millió dollárért (120 milliárd forintért) megvásárolt, az összeg alapján a világ legdrágább műtárgyaként számon tartott Salvator Mundi nem is a híres mester, Leonardo alkotása, ahogy eddig tartották róla. Többek között Matthew Landrus, az Oxfordi Egyetem történésze is megkérdőjelezte, hogy valóban Leonardo da Vinci alkotásáról van szó. A neves Leonardo-kutató szerint a Krisztus-portrét

a reneszánsz mester stúdiójában dolgozó Bernardino Luini készítette,

akinek művei manapság egymillió fontért kelnek el a műtárgypiacon.

A Salvator Mundi a Christie's árverés előtti kiállításán tavaly októberben Forrás: AFP/2017 Getty Images/Ilya S. Savenok

A Salvator Mundi-t múlt év novemberében 450 millió dollárért (120 milliárd forint) vásárolta meg a Christie's New York-i árverésén az abu-dzabi kulturális minisztérium. A kristálygömböt tartó, kék köpenyben lévő Jézust ábrázoló reneszánsz festményt már korábban is sokáig nem a nagy mesternek, hanem valamely tanítványának vagy más kortársának tulajdonították.

A diófára készült olajfestmény első ismert tulajdonosa I. Károly angol király volt, 1763-ban már Buckingham hercegének a fia bocsátotta árverésre, utána azonban eltűnt, és csak a 19. század végén került elő újra, többször átfestve, csaknem felismerhetetlenül. 1900-ban, amikor Sir Charles Robinson angol gyűjtő megvásárolta, Luini festményeként tartották nyilván. A remekművet 2005-ben ismét eladták, de még mindig az eredeti által megihletett korabeli másolatként. A 2005-ös vásárló restauráltatta a festményt, amelynek

eredetiségét hat évig tartó kutatás után megállapította egy nemzetközi szakértői csoport.

A londoni National Gallery 2011-2012-ben mutatta be az újrafelfedezett, 65-ször 45 centiméteres festményt egy amerikai gyűjtő tulajdonaként. Legutóbbi birtokosa Dmitrij Ribolovljev orosz milliárdos, az AS Monaco futballcsapatának tulajdonosa volt, aki négy éve Yves Bouvier svájci műkereskedőtől vásárolta a művet 127,5 millió dolláros összegért.

Teremőr és a festmény az októberi kiállításon Forrás: AFP/Jewel Samad

„Ez Luini festménye. Ha megnézzük Leonardo tanítványainak munkáit, láthatjuk, hogy Luini fest oly módon, ahogyan a Salvator Mundi-n látható” – hangoztatta Landrus, aki úgy véli, hogy a festmény csupán 5-20 százalékban lehet Leonardóé, az elsődleges festő Luini volt. Landrus mellett mások is kétségeiknek adtak hangot, Frank Zöllner, a Lipcsei Egyetem művészettörténésze szerint a festmény „Leonardo műhelyének vagy egy későbbi követőnek magas színvonalú munkája”. Charles Hope olasz reneszánsz szakértő szerint a Leonardónak tulajdonított festmények igen különbözőek ettől a Krisztus-portrétól.

Strómannal vetették meg a világ legdrágább műalkotását

Szaúd-Arábia trónörököse, Mohamed bin Szalmán a valódi vevője a november végén rekordáron elkelt Leonardo-festménynek. A titkosszolgálati eszközöket is bevetettek, hogy kiderüljön, ki is fizette ki a 450 millió dollárt az alkotásért. A Wall Street Journal információ alapján Mohamed bin Szalmán szaúdi trónörökös a valódi vevője a november végén rekordáron, 450 millió dollárért (nagyjából 120 milliárd forintért) elkelt Leonardo-festménynek, a Salvator Mundi- nak.

A párizsi

Louvre munkatársainak egy része is kétségeit hangoztatta.

Vincent Delieuvin, a múzeum 16. századi olasz művészetének specialistája és Leonardo párizsi kiállításának kurátora nem volt hajlandó kommentálni a véleményeket a Guardian megkeresésére. Korábban Landrus azt mondta a lapnak, hogy „bizonyítani tudom, hogy a kép nagy részét Luini festette. Elegendő bizonyítékként szolgál festményeinek összevetése a Salvator Mundi-val.”

A brit történész, aki Luinit Giovanni Antonio Boltraffio mellett a Leonardo-műhely legtehetségesebb asszisztensének tartja, összevetette Luininek a londoni National Galleryben lévő, Krisztus a doktorok között című festményét a Salvator Mundi-val, és a stílus, az ecsetvezetés, a színhasználat hasonlóságait kiemelve azt mondta: „a legpontosabb, ha Luininek és nem Leonardónak tulajdonítják a művet”.