Szerinte a magyar beat- és rockzene a magyar kultúra egyik nagyon erős bástyája, és már csak ezért is szükség van arra, hogy méltó módon emlékezzünk a múltjára. A jelenlegi könnyűzenei világról úgy tartja, hogy „őrült túltermelési válságban van”, miközben egyre kisebb az igény a jó zenére. Török Ádám a 888.hu-nak adott interjút, amelyben a múlt nagyjai mellett saját zenei karrierjének indulásáról és a jelenről is beszélt. 

A 888.hu ezúttal Török Ádámot, a legendás és több évtizede szinte rendületlenül működő Mini együttes alapító frontemberét kereste fel, és kérdezte többek között az épülő Magyar Zene házában elképzelt rockzenei kiállításról. A magyar beat- és rockzene több évtizedes történetéhez méltó megemlékezésről már több művész is nyilatkozott korábban, például Póka Egon és Leslie Mandoki is.

Török Ádám idén ünnepelte 70. születésnapjátForrás: MTI/Soós Lajos

Török Ádám azt mondta, már nagyon is itt lenne az ideje egy ilyen megemlékezésnek, mert szerintea magyar beat- és rockzene a magyar kultúra egyik nagyon erős bástyája.

Elmondta, hogy korábban zenei szakírókkal írtak egy listát a legsikeresebb és legjobb magyar rockzenekarokról. A listát a lemezeladások és zenei teljesítmény alapján állították össze, és többek között a Hobo Blues Band, Nagy Feró és a Bikini, a Mini, az LGT, az East, a P. Mobil, a Pandora's Box, az Omega, a Piramis, a Skorpió, a Syrius, a Beatrice, az Edda Művek, a Fonográf, a Solaris, a Korál, Deák Bill Gyula, az A.E. Bizottság, a Karthago és a Barbaro kerültek bele. Török Ádám azt mondta, ezekről a formációkról mindenképpen meg kellene emlékezni a Magyar Zene Házában is. Továbbá szerinte érdemes lenne a magyar államnak megvásárolnia a Hungaroton és a Magyar Rádió archívumát a rockzene történetének megfelelő feldolgozása miatt. Ezzel kapcsolatban azt is mondta, hogy „olyan zenékről van szó, amelyek élő hagyománnyá váltak. [...] Sok százezer meg millió embernek adtunk valamit úgy, hogy eredetileg egy nagyon olcsó, de mégis igényes szórakozási forma adta a keretet ehhez.” Természetesen a magyar rocktörténetben kikerülhetetlen figura, Radics Béla is szóba került, ahogy Török Ádám megemlítette az egykori P. Mobil-tagot, Bencsik Sándort is a régi nagyok közül, akik fiatalon haltak meg.

Nem akart kompromisszumokat kötni a Hanglemezgyár menedzserével, Erdős PéterrelForrás: MTI/Soós Lajos

Török Ádám arról is beszélt, szerinte milyen fontos lenne beemelni a rockzenét a magyar kultúra élvonalába. Ehhez például jó megoldásnak tartaná a különböző kitüntetéseket is. Azt is mondta, hogy a magyar rockzene a '70-es években több világszínvonalú együttest is kitermelt. Ilyennek tartja a Mini mellett a legendás, annak idején Ausztráliát is megjárt Syriust, az LGT-t, a Bergendyt és a Generált. Szerinte az akkori nyugati bandák semmivel sem voltak jobbak ezeknél: „egy szempontból voltak jobbak, hogy az énekük angol nyelvű volt. Mi magyar nyelven énekeltünk, ami annyira nem jó a rockzenéhez. Hangszeres játékban abszolút ott voltunk az élvonalban.”

Saját karrierjének indulásáról elmondta, hogyan rúgták ki a Toldy Gimnáziumból, majd hogyan került át a Petőfibe, és ott hogy kérték fel egy induló bandába énekesnek. A múltidézésből nem hagyta ki a Hanglemezgyár menedzserét, Erdős Pétert sem. Elmondta, hogy Erdős eleinte támogatta őt, állítólag azt mondta, hogy majd csinálnak nagylemezt is a Mininek, ami jócskán elhúzódott, mert Török Ádám – ahogy mondta, – nem akart kompromisszumokat kötni: nagy hippi voltam.

Annak idején kapott is olyan levelet, amiben az állt, hogy nem úgy él, ahogy kell. Erről azt mondta: „ma már tudjuk, hogy ez azt jelentette, hogy engem megfigyelt az állambiztonság, és rendszeresen értesítgették a nagy hatalmú elvtársakat”. Elárulta, hogy kétszer is bevitték kihallgatásra egy március 15-ei tüntetés miatt, amiben nem vett részt, szerinte valaki csak megemlíthette a nevét valahol. Ezzel kapcsolatban elárulta, hogy ha alkoholt ivott, könnyen politizált, de ez soha nem fordult elő a színpadon, mert nem akart olyat előadni, amiért másnap elvihetik, mint ahogy elvitték Baksa-Soós Jánost. „De én nem voltam ilyen. Én az özvegy anyámmal éltem együtt, és üzemi méretekben fogyasztottam a manöken csajokat. És marha jókat zenéltem. Ez volt az én ténykedésem” – mondta erről tömören Török Ádám.

Megvetettünk minden formalitást, sajnos a szüleink és az iskola ellen is lázadtunk. Állandóan csak zenélni akartunk, csavarogtunk. Amit csináltunk, az tényleg egy forradalom volt az akkori társadalom ellen.

A 70 éves Török Ádám fuvolista, énekes dalszövegíró, a Mini együttes alapítója és frontembere interjút ad az MTI újságírójának egy budapesti kávézóban 2018. február 20-án.Forrás: MTI/Soós Lajos

A rendszerváltásról elmondta, hogy elsőre nem tudtak mit kezdeni a helyzettel: ránk szakadt a hatalmas piac, aminek azok a zenekarok itták meg a levét, akik zenéltek. Aztán megpróbált alkalmazkodni, és abban a helyzetben is megmaradni sikeres rockzenésznek: „abszolút nem lettem gazdag ember, de imádnak az emberek. Nagyon sok ezer ember szeret, ismernek a szakmában és nagyon szeretnek.”

A mai könnyűzenéről azt mondta, rengeteg új zenész és zenekar van, és meg van róla győződve, hogy ezeknek legalább a fele ragyogó tehetség. A jelenlegi, nem rock műfajban alkotó előadók közül Tóth Verát és Caramelt emelte ki. A jelennel kapcsolatban azt is elmondta, hogy már nagyon sok jó zenei iskola is van Magyarországon, többek között Póka Egoné, vagy a jazzkonzervatórium. Szerinte viszont egyre többen foglalkoznak zenével, miközben folyamatosan csökken a közönség: őrült túltermelési válság van. A jó zenére viszont egyre kisebb az igény. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy már kidolgozott terve van arra, hogyan lehetne enyhíteni a túltermelés nyomásán: „ahol közpénz van, ott lennének olyan előírások, amelyek a minőségi zene érdekében megszabnák, hogy ki léphetne fel és milyen módon a koncerteken”. Felélesztené a művelődési házakat is. Ahogy mondta, „fontos lenne minden nagyobb városban és Budapesten is létrehozni egy-egy olyan művelődési házat, ahol mindennap lehetne aztán fellépés, amihez ezeken a helyeken adottak a szervezési meg a technikai feltételek is”. Viszont azt is elmondta, hogy szerinte ez

állami támogatás nélkül nem tudna működni.

Jelenlegi zenei aktivitásával kapcsolatban említette a 2016-os Bartók on Rock-lemezt, amit Papp Gyulával készített, akivel korábban a Miniben is játszottak együtt egy ideig. A legutóbbi lemeze pedig karrierjének az 1973-tól 1980-ig tartó szakaszát dolgozta fel. De készül új anyaggal is, amit legközelebbi, október 27-ei koncertjén mutat be. A fellépés a legendás bemrockparti Mini klubban lesz, ahol a zenélésen túl bemutatja könyvét és új CD-jét is. A könyv az Emlékutazás címet viseli, a CD pedig az Álomkoncert nevet kapta.