El lehet-e adni marketinggel a művészetet?

2019.04.02. 09:46

A művészet, a média és a marketing kapcsolatáról, kapcsolási lehetőségeiről tartott konferenciát a Magyar Művészeti Akadémia hétfőn. 

Művészet, média, marketing, avagy a műalkotás helye és méltósága a marketing korában címmel rendezett konferenciát az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete április 1-jén a Pesti Vigadóban. A konferencián előadott többek között Kollarik Tamás, a Médiatanács tagja és a Magyar Média Mecenatúra program koordinátora, Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, Jankovics Marcell filmrendező, a Magyar Művészeti Akadémia alelnöke, Deák Kristóf, az Oscar-díjas Mindenki című film rendezője, Topolánszky Tamás Yvan és Sümeghy Claudia filmrendező-producer páros, Fülöp József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, valamint Orosz István grafikus.

Vidnyánszky AttilaForrás: Szöllősi Mátyás

Vidnyánszky Attila bemutatta a Nemzeti Színház két évvel ezelőtt meghirdetett „Nemzeti a diákokért” programját. A kezdeményezésnek köszönhetően négy előadástingyenesen tekinthetnek meg a diákok és pedagógus kísérőik (János vitéz, Csongor és Tünde, Fekete ég – A fehér felhő, Tóth Ilonka). Vidnyánszky Attila azt is elmondta, hogy a Nemzeti Színház az elmúlt években vendégül látott nagycsaládosokat, nehéz sorsú gyerekeket, valamint távoli településekről és a határon túlról érkező iskolai csoportokat. A programnak köszönhetően eddig százezer diák jutott el a színházi előadásokra, eljuttatva ezzel a kultúrát egy szélesebb közönségnek. Vidnyánszky Attila szerint a Nemzeti Színház ma „a nemzet színházaként” határozza meg önmagát, elsődleges céljuk pedig annak elérése, hogy a színházba járás ne csupán egyesek kiváltsága legyen, hanem mindenki számára elérhető lehetőség.

Ókovács Szilveszter, Baán László, Kollarik Tamás, Lukácsy GyörgyForrás: Szöllősi Mátyás

Az előadások elsősorban a műalkotást mint terméket vizsgálták napjaink fogyasztói társadalmának viszonylatában, továbbá arra a kérdésre igyekeztek választ találni, hogy vajon egy kulturális teljesítmény tekinthető olyan terméknek, amelyre vonatkoznak a hagyományos marketingelképzelések. A felszólalások és az azt követő kerekasztal-beszélgetés célja volt, hogy a kortárs magyar film és színház elismert alkotóinak, szakembereinek tolmácsolásában ismertessék, boncolgassák, hogy kell-e, és amennyiben igen, miképp lehet egy európai filmművészeti alkotással felvenni a versenyt az amerikai filmekkel a hazai és a nemzetközi piacon.

Kucsera Tamás GergelyForrás: Szöllősi Mátyás

Ahogyan azt Kollarik Tamás A mozgókép állami támogatása a digitális média korában című előadásában azt mondta, a kortárs hazai filmművészet támogatása már közel egy évszázada az állami kultúrpolitika szerves része, amely a globális filmipar és a digitális média korában különös jelentőséggel bír. „A filmeket kezdetekben a nézők csak nyilvános vetítéseken érhették el, napjainkban azonban már számos formája létezik az audiovizuális tartalomfogyasztásnak. [...] Az átalakuló platformok, a változó technikai feltételek újraértelmezik a filmes műfajok jelentős részét, valamint egyben szinte végtelen választékát kínálják az elérésnek és a tartalomnak is.” Előadásában a Médiatanács által 2011-ben életre hívott Magyar Média Mecenatúra program létrejöttén és felépítésén keresztül vizsgálta meg az állam szerepét a mozgókép támogatásában.

további tartalmak a rovatból