8 év után tér vissza Puccini remekműve az Opera repertoárjára

2019.05.13. 15:22

Pazar látványvilággal és kiváló énekesek tolmácsolásában csaknem 8 év után tér vissza az Opera repertoárjára Puccini Manon Lescaut-ja. Szabó Máté rendező Kocsár Balázs vezényletével kettős szereposztásban viszi színre a darabot, amelynek főszerepeit Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kyung, Marcello Giorandi és Boncsér Gergely, Szegedi Csaba és Molnár Levente, valamint Palerdi András és
Rácz István éneklik. A május 18-ai premier az Erkel Színházban egyben a zeneszerző minden operáját és fontosabb művét felvonultató PucciniFeszt nyitó előadása.

Nagyjából 8 év után tér vissza az Opera repertorájára Puccini Manon Lescaut-ja. Puccini 1893-ban bemutatott, harmadik operája azáltal, hogy meghozta számára az átütő sikert, több szempontból is meghatározó volt további pályájára nézve. Puccini először helyezett különleges, magával ragadó hősnőt darabjának középpontjába, akit a későbbiekben olyan nőalakok követnek, mint Mimi (Bohémélet), Tosca, Cso-cso-szan (A pillangókisasszony), Minnie (A Nyugat lánya), Angelica nővér vagy Turandot. Emellett a verizmus, avagy az itáliai naturalizmus, amely Mascagni három évvel korábban bemutatott Parasztbecsület-ével robbant be az opera műfajába, ugyancsak maradandóan érezteti hatását Puccini további alkotásain.

A Manon Lescaut plakátjaForrás: Origo

Antoine François Prévost d'Exiles abbé 18. századi regényéből kiinduló operájában a zeneszerző Manon Lescaut-t a nélkülözéssel teli szerelem és a fényűző, ám érzelmileg üres lét tragédiába torkolló dilemmája elé állítja. Bátyja előbb a vagyonos, ám idős adószedőhöz, Geronte-hoz kívánja hozzáadni, a lány azonban megszökik a nincstelen diákkal, des Grieux lovaggal, akit ugyan elhagy a Geronte által megteremtett párizsi luxus kedvéért, szíve mégis visszahúzza szerelméhez, még ha ez megpecsételi is későbbi sorsát.

A rendező, Szabó Máté úgy fogalmaz: „a történet végére eltűnik az a világ, amelyhez Manon annyira kötődött, megszűnik minden, és valójában csak a szerelem marad. Az a szép és egyben tragikus, hogy mire a tiszta szerelem megvalósul, addigra elpusztul az, aki azt megélhetné.” A darab látványvilága is követi ezt a változást, Horesnyi Balázs grandiózus, kezdetben anyagi javakkal túlzsúfolt díszlete is fokozatosan üresedik ki, míg az univerzális térben Füzér Anni jelmezei is megidézik egyebek mellett a darab keletkezésében korát, a késő 19. századi franciás, bohém, nagyvilági külsőségeit.

A kettős szereposztásban Manont Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kying, des Grieux-t Marcello Giordani és Boncsér Gergely, Lescaut-t Szegedi Csaba és Molnár Levente, míg Geronte-ot Palerdi András és Rácz István alakítják, míg a Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli (karigazgató: Csiki Gábor). 
A május 18-i premier után május 21-én, 25-én, 28-án és 30-án látható még az idei évadban a Manon Lescaut az Erkel Színházban.

további tartalmak a rovatból