Különleges eljárással vizsgálják Leonardo festményeit

Virgin of the Rocks, Sziklás Madonna, Leonardo da Vinci
A gallery worker poses with the painting 'The Virgin of the Rocks' by Leonardo da Vinci during a photocall for the upcoming 'Leonardo: Experience a Masterpiece' exhibition at the National Gallery in London on November 5, 2019. (Photo by Tolga Akmen / various sources / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION
Vágólapra másolva!
Új algoritmusok segítenek feltárni a Leonardo Da Vinci festményei alatt rejlő elfeledett alakokat.
Vágólapra másolva!

Leonardo Da Vinci festményei alatt rejlő elfeledett alakokat új algoritmusokkal próbálják feltárni. Pier Luigi Dragotti, az Imperial College London kutatója és Catherine Higgitt, a londoni National Galery tudósa új algoritmusokat kombinált egy makro-röntgensugarakkal működő szkennelési eljárással (MA-XRF), amely

feltérképezi a festményeken belüli kémiai elemeket.

A tudósok Leonardo da Vinci Sziklás Madonna című alkotását vizsgálták.

Sziklás Madonná-ja Forrás: AFP/Tolga Akmen

Az eljárás segítségével minden eddiginél egyértelműbben tudják majd feltárni azokat a rejtett figurákat, amelyeket Leonardo azt megelőzően festett a vászonra, hogy elkészítette volna a végleges képet. Ezen alakok között van például egy angyal és a kisded Jézus. Dragotti elmondta: „olyan volt, mint tűt keresni a szénakazalban, de remek érzés volt végül feltárni a szárnyakat és a fejet”. A National Galery kutatói infravörös képalkotó eljárásokkal már felfedezték a kép felszíne alatt Leonardo eredeti rajzait, többek között Madonna alakját egy másik pózban és kissé feljebb elhelyezve.

Az MA-XRF segítségével pixelenként vizsgálták át az alkotást, hogy az anyagon belüli különböző kémiai elemeket észleljék. Felfedezték, hogy az első kompozíció rajzai cinket tartalmaznak, amely lehetővé teszi, hogy több alakot is feltárjanak. Dragotti fejlesztette ki az algoritmust, amely feldolgozza az MA-XRF szkennerből származó hatalmas mennyiségű adatot.

Ennek és a már létező módszereknek a segítségével sokkal megbízhatóbban alkothatnak képet az adatokból.

„Minden egyes pixel különböző mennyiséget tartalmazott mindegyik elemből a különböző rétegekben. Minden pixelt egyesével elemeztünk, mielőtt kombináltuk őket, hogy aztán összeálljon a festmény alatti rajz. Így bontakozott ki az angyal és a kisded sokkal élesebb képe” – mondta Dragotti.