Mielőtt a jelenségről írnánk, először határozzuk meg, mi is a bullshit. A bullshit tulajdonképpen nem más, mint mellé, - fölé, és - félrebeszélés, vagy épp alábeszélés, esetleg hablatyolás, valamint ennek különböző formái.

Forrás: freepik.com

Manapság leginkább politikusoknál gyanakodhatunk, hogy valamiféle bullshit generátort használnak, mikor beszédükben olyan divatos, jól hangzó, szakmai fogalmakat raknak egymás mellé, amitől mellébeszélésnek tűnik megnyilvánulások, kétes értelemmel párosulva.

Ilyen hibába azonban nem csak a nyilvánosság előtt felszólaló közéleti személyiségek eshetnek, hanem mi is, akik a weben próbálunk valamit eladni.

Jó esetben termékeinket, vagy önmagunkat, rosszabb esetben …

Hisz te vagy én üzleti weboldalunkkal szintén a nyilvánosságnak írunk, és kicsit sem mindegy ezt milyen szövegezéssel tesszük, függetlenül attól, hogy az online reklám milyen csatornáját használjuk még emellé.

Használhatjuk a nyers tartalmi erő mellett, a Google Ads, vagy a közösségi háló hirdetési csatornáit: Facebook, Youtube, Instagram, Tik-tok stb.

Csak azért, hogy üzleti weboldaladon tartalom legyen, óvakodj a bullshitek használatától. Óvakodj attól, hogy olyan szófordulatokat, olyan kifejezéseket használj, ami ugyan szépen hangzik, de értelmetlen vagy ne adj’ isten köze nincs szolgáltatásodhoz, termékedhez.

A bullshit másik formája, ha termékedről, szolgáltatásodról olyan frázisokat zengsz, ami már nem csak az olvasó jóindulatát sérti, hanem felfogó képességét is. Sajnos egyre többször látni ilyet. Attól még nem lesz jó a terméked, nem fog megtérülni a Google hirdetés ára, ha szuperlatívuszokban beszélsz róluk, ha azt írod le, amit tulajdonképpen te sem hiszel el 100%-osan.

Reklámszövegek klasszikus bullshittei, amikor:

  • - mosóporunk már nem tisztára, hanem patyolat tisztára mos,
  • - a mosogatószer nem feloldja a zsírt, hanem beépített formulái segítségével megsemmisíti,
  • - amikor a fájdalomcsillapító, akkor csillapítja a fájdalmat, amikor épp fáj, de akkor másodpercek alatt hat.

Mindenkinek ismerős lehetnek ezek, a már marketing kommunikációs szemmel nézve is túlzónak ható mellébeszélések, amelyek már sokkal inkább visszás hatást keltenek, mintsem segítenék termékük eladhatóságát. Az igazság az, hogy csak annyit megengedett „mellébeszélni”, ami a józan ítélőképességünket nem csorbítja, és mások is hitelt érdemlőnek ítélik a leírtakat.

Ne feledjük 2020-at írunk, ami működött a ’90-es években, az már a 2000-es évek elején sem működött!

A látogatók egyre zajosabb reklámokkal találkoznak, és bizony ebből kitűnni csak letisztult módszerre