A Magyar Állami Operaház két olyan, korábban elhalasztott októberi premier megtartásáról döntött, amik nem igényelnek nagy előadói apparátust, így próbáik a megfelelő óvintézkedések mellett, szűk körben, a csoportos művészeti tárak elhalasztott összpróbáitól függetlenül is megtarthatók.

Két, korábban elhalasztott októberi premier megtartásáról döntött a Magyar Állami Operaház. Ezek egyike sem igényel nagy előadói apparátust, a próbáik a megfelelő óvintézkedések mellett, szűk körben is megtarthatók. Az egyik ilyen előadás a Keszei Bori címszereplésével, Bella Máté új hangszerelésével Monteverdi Poppea megkoronázása című operája, amelyet október 10-é mutatnak be. A másik pedig egy nappal később Kovács András Péter „karanténslágerére”, illetve az Animal Cannibals zenéjére készült két táncmű, amelyeket a Magyar Nemzeti Balett ad elő. Vetési Adrienn Itthon maradok és a Sarkissova Karina Joyful! című koreográfiái október 11-től láthatók. A műsorban fellép Kovács András Péter, Kozma Orsi, Jónás Gabriella és Tibes is. Mindegyik bemutató helyszíne az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós terme lesz.

Forrás: Magyar Állami Operaház

Poppea megkoronázása Monteverdi utolsó operája, egyben az első mű az operairodalomban, aminek cselekménye mitológiai történet helyett valós személyeken alapul. Antik római hősnője Poppea, Nerone (Néró) római császár szeretője, ám kölcsönös vonzalmuk útjában áll az uralkodó pozíciója, és a tény, hogy mindkettőjüket máshoz köti a hitvesi eskü: Poppea férje Ottone, míg Nerone felesége Ottavia, akik mindketten hűségesen szeretik házasságtörő párjukat.

A törtető és tudatos Poppea azonban már maga előtt látja az utat a trónhoz, és meg is tesz mindent ennek érdekében: ráveszi a császárt, hogy taszítsa el Ottaviát és ítélje halálra a megfontoltságot, a törvényességet és a tisztességet képviselő bölcs Senecát. Miután az elkeseredett Ottone merényletét Amore (Ámor) megakadályozza, a félrevetett házastársak száműzésével minden akadály elhárul az elől, hogy Poppea és Nerone bűnben fogant frigye a Szerelem istene által megdicsőüljön. A történelmi ihletettségű, mégis időtlen történetet Almási-Tóth András, az Opera művészeti vezetője az Eiffel Műhelyház adta új lehetőségeket is figyelembe véve mai környezetben, stilizált díszletek között állítja színpadra, amelynek látványvilágát Izsák Lili díszletei és Lisztopád Krisztina jelmezei teszik teljessé. Az előadás főszerepeit Keszei Bori (Poppea), Szappanos Tibor (Nerone), Szántó Andrea (Ottavia), Cser Krisztián (Ottone) és Fried Péter (Seneca) éneklik, míg a további szerepekben Daragó Zoltán, Wiedemann Bernadett, Kiss Diána, Farkasréti Mária, Brassói-Jőrös Andrea, Dargó Gergely, valamint Varga-Tóth Attila és Kósa Lőrinc egyetemi hallgatók lépnek színpadra.

Kovács András Péter Karinthy-gyűrűs humorista idén tavasszal, a COVID-19 világjárvány kitörését követő karantén első napjaiban írt Maradok. Itthon. című számában humorral reflektált a mindennapi élet rutinját gyökeresen felforgató változásokra, egyben népszerűsítette a korlátozásokat, és igyekezett elviselhetőbbé tenni a bezártság megélését. A YouTube-on rövid idő alatt csaknem kétmilliós megtekintést elért „karanténslágerre” készítette el a Magyar Nemzeti Balett művészei számára legújabb koreográfiáját Vetési Adrienn. A fiatal, tehetséges alkotó korábban többi között az Inversedance, a PR-Evolution Dance Company a TranzDanz és Bozsik Yvette produkcióiban is dolgozott, 2017 óta pedig a Magyar Nemzeti Balettintézetben moderntánc-technikát is tanít a jövő generációinak. Legújabb munkájában négy különböző figura – egy fitneszedző, egy üzletember, egy sokgyerekes anyuka és egy tanár – szemszögén keresztül vizsgálja, ki hogyan reagált az új körülményekre, és mennyiben volt áldás vagy átok a négy fal között töltött időszak. Az Opera balettegyütteséből Voltolini Annamaria, Zhukov Dmitry, Pesel Anita Tiffany és Szegő András láthatók a premieren, rajtuk kívül Sabantseva Vera, Kovács Noel Ágoston, Rohonczi Viktória és Berardi Federico lép még színpadra. Az Itthon maradok előadását Kovács András Péter tematikus stand-up előadása követi, Utazás a nappaliban címmel.

Forrás: Magyar Állami Operaház

Az egyrészes műsor második felében Sarkissova Karina Joyful! című koreográfiája mutatkozik be. A Magyar Nemzeti Balett korábbi első karakter magántáncosa már a 2000-es évek közepétől, a Bécsi Staatsopernél eltöltött évek során jelentkezett önálló alkotásokkal és táncbetétekkel, ezt a munkáját a Magyar Állami Operaházban és a Magyar Nemzeti Balettnél is folytatta, alkotásai több újévi gálakoncerten, az Opera estélyein és a Nagy Iván Nemzetközi Balettgálán is láthatók voltak. Az Opera felkérésére, az intézmény Keresztény Évadának részeként eredetileg idén tavasszal bemutatásra szánt új munkája az észak-amerikai fekete közösség örömközpontú hitélményének zenei világát, a gospelt és a hip-hopot ötvözi a táncszínház formanyelvével.

Az Animal Cannibals tagjai által összeállított – a Magyar Állami Operaház felkérésére készített, vadonatúj – zenei anyagból táplálkozó produkció, aminek előadásában Komza Orsi, Jónás Gabriella és Tibes élőben is közreműködik, egy olyan bárba helyezi történetét, ahol az ördög keveri a koktélokat, és a vendégek személyes döntésein múlik, hogy mihez kezdenek a felkínált italokban rejlő hittel, szeretettel, boldogsággal. Az előadást a premieren Ivanova-Skoblikova Sofia, Starostina Kristina, Radziush Mikalai, Kekalo Iurii és Lagunov Ievgen, valamint Magyar Lóránt, a Magyar Nemzeti Balettintézet növendéke táncolják.