Halálra ítélte az egri színház működését a hamis és igaztalan eljárás

Blaskó Balázs Jászai Mari-díjas magyar színművész, színházi rendező, dramaturg, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója
Blaskó Balázs Jászai Mari-díjas magyar színművész, színházi rendező, dramaturg, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója
Vágólapra másolva!
Nem pusztán politikai játszmát, de személyes bosszút is sejt Blaskó Balázs, az egri Gárdonyi Géza Színház igazgatója a közgyűlés múlt heti döntése mögött. A szakmai bizottság javaslata ellenében, a teátrumot tíz éve irányító Blaskó Balázs helyett Szőcs Artúr rendezőt, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti tanácsának tagját választotta igazgatónak a baloldali vezetésű önkormányzat. Blaskó szerint a döntés jogszerűtlen, reális tehát az aggodalom, hogy a színház elveszítheti az állami támogatást. Akár több száz millió forintot.
Vágólapra másolva!

Hogy látja, politikai vita kereszttüzébe került az igazgatói pályázása mentén?

Nagyon speciális helyzet, ami Egerben kialakult a pályázatom kapcsán. A nevezésem körüli vitának van szakpolitikai része is, miközben az egri önkormányzat bonyolult belső politikai erőviszonyait is reprezentálja. Ismert, hogy Egert balliberális többségű önkormányzat vezeti, immár egy éve. A teljes balliberális spektrum felvonul a helyi ellenzékben, ennek megfelelően széthúzás tapasztalható abban a táborban is, akik most „ellenemben” szavaztak.

Tehát nem csupán a fideszes és a baloldali képviselők érdekellentéte csapott össze a teátrum vezetése apropóján?

A polgármesternek, Mirkóczki Ádámnak komoly ellenzéke van a saját frakcióján belül is, elég Mirkóczki Zitát, a polgármester másod-unokatestvérét említeni. A polgármester májusban leváltotta Mirkóczki Zitát a kulturális alpolgármesteri pozíciójából, akinek egyébként mániája a színház belügyeibe való beavatkozás. Annak idején titkára volt színházunk tánctagozatának, elődöm igazgatása alatt. Igazgatóként én nem újítottam meg a szerződését, így a politikai széthúzások mögött a személyes bosszú, zsigeri antipátia is munkálhat benne. De a balliberális többségen belül további, nagyon komoly feszültségek is vannak. A múlt heti közgyűlés után ketten kiléptek a frakcióból. Többen úgy vélik, ez azért történt, hogy megszavazzák ezt a döntést, majd a következményeket rá lehessen olvasni a polgármesterre.

Blaskó Balázs Fotó: Polyák Attila - Origo

Jogosnak tartja, hogy a Fidesz-frakció felülbírálja a képviselő-testület döntését?

Természetesen igen, mert hamis és igaztalan eljárásban a Gárdonyi Géza Színház működését halálra ítélte ez a döntés. Az EMMI és az önkormányzat között megkötött közös működtetési szerződés szerint, mivel miniszter úr és polgármester úr sem javasolt közösen más személyt a posztra, az előterjesztésben kizárólag az én pályázatom kerülhetett volna a közgyűlés elé. Precedens értékű az egri színház igazgatóválasztása körül kialakult helyzet. Korábban, más vidéki városokban - például Szombathelyen vagy Békéscsabán - ha nem is teljes egységben szavaztak az önkormányzatok a szakmai bizottságok jelöltjére, de elfogadták a szakmai grémium javaslatát.

Határozott időre bezárták az egri színházat

Az önkormányzat kérésének eleget téve, november 4-én 12 órától Blaskó Balázs bezáratta az egri Gárdonyi Géza Színházat, a Trinitárius utcai Műhelyházat és a Törvényház utcai táncpróbatermet november 12-ig.

Heten pályáztak, Ön egy ideig nem volt biztos benne, hogy beadja a pályázatát. Miért húzódozott a vezetés folytatásától?

A mögöttem álló tíz év nagyon rögös volt: 75 millió forintos számlatartozás mellett vettem át az intézményt. Annak idején, az ismert, 2008-as HospInvest-ügy miatti csődeljárás során Heves Megye Önkormányzata leállt a Gárdonyi Géza Színház támogatásával, a színház tetemes számlatartozást halmozott fel. Ilyen teherrel vettem át 2011. február 1-jén a színház vezetését. Emellett gyakorlatilag újra kellett építenem a társulatot, mert az előző igazgató távoztával számos kollégánk is távozott. A megyék intézményfenntartó szerepének megszűnte után, 2012-ben Eger MJV. város fenntartásába került teátrumunk. Sajnos az akkori közgyűlés a vezetői döntés alapján a juttatás lehetőségét elvette tőlem, ezzel tovább csökkentve mozgásteremet. Ennek ellenére, mivel a társulat minden erejével élni akart, az alig 6000 főre csökkent bérletes nézőszámot a 2014/2015-ös szezonra sikerült 13 500 fölé tornázni, az addigi 180-as előadásszám 340-re emelkedett. Nézettségünk azóta is stabil, jegyeladásunk növekedése mellett bérleteseink száma átlagosan 11.500-12 ezer. Rendkívül viszontagságos körülmények közt értük el ezt az eredményt, lassan belefáradtam.

Mitől vett mégis újabb lendületet, és döntött úgy, hogy belevág és elindul a posztért?

A társulat helyzete a pandémia beköszöntével nagymértékben bizonytalanná vált. Március közepéig kiegyensúlyozott, harmonikus gazdálkodás mellett csúcsra járt a színház, de a veszélyhelyzet mindent felülírt. Húsvétkor jött a következő változás híre, hogy a kultúra területéről kivonják a közalkalmazotti státuszt. Mindezt tetézte a nyár közepén, hogy arról értesültem, színházunk költségvetési intézményenkénti működését önkormányzatunk ebben a súlyos gazdasági helyzetben nonprofit kft-vé kívánja átszervezni. Kötelességemnek éreztem 10 éves vezetői tapasztalatomat, gyakorlati rutinomat, helyismeretemet továbbra is a társulat szolgálatába állítani.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Az egész világunk feje tetejére állt. Hogy illeszkedhet ehhez, milyen üzeneteket fogalmazhat meg ebben a szituációban a színház?

Az üzenet, hogy a túlélés a legfőbb feladat. Legalább két évadnak kell eltelnie a pandémia után, hogy az elmúlt 10 év átlagát elérjék a színházak. A megváltozott körülményekhez való folyamatos alkalmazkodás közben kell tartani a hitet a társulatban, s a közönségben egyaránt.

A kísérletezés lehet része a repertoárnak?

Lehet, sőt kell is. Bizonyos mértékben meg is engedjük magunknak. A minden évad műsortervében szereplő, fajsúlyos, mély gondolati tartalmakat közvetítő nagyszínpadi előadásaink is nagy sikerrel mennek. Stúdiónkban a kísérletező, vagy gondolkodtatóbb témákat felvető előadások látogatottsága mélyen alulmarad a könnyed előadásokhoz képest. Mondok egy példát: Páskándi Géza Vendégsége két és fél év alatt, telt házas előadásban 18-szor ment. Most, mióta elkezdtük újra az évadot, a Páratlan páros közel ennyiszer.

Ha egy vidéki színház rétegszínházi, vagy ún. „művész színházi" karaktert kezd ölteni, rendszerint elveszíti nézőit. Az elmúlt tíz év nézőszámban mérhető sikere a jól feltérképezett nézői érdeklődésnek köszönhető.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Kelemen Csaba koronavírus miatti halála árnyékolja be a színház napjait. Mindent megtett, hogy biztonságban folyjon a munka a próbák alatt?

Tavasszal Csaba arra kért, hadd szálljon ki, mert el akar vonulni vidéki házába a vírus elől, melytől rettenetesen tartott. Nélküle próbáltuk „A nagymamát" a teljes leállásig. Mikor újraindultunk, visszajött, s ott folytattuk, ahol tavasszal abbahagytuk. Természetesen a pandémiás intézkedési terv szerint működünk, ebben első helyen van a bejelentési kötelezettség, ha bárki a vírus gyanús jeleit észlelné. Az újraindulás után egyszer már tartottunk egy beugrópróbát, mert Csaba a régi trombózisos tüneteire panaszkodva kért, mentesítsem az esti próba alól. Másnap jelezte, jobban van, jön. Végigcsinálta a főpróbahetet, lejátszotta a bemutatót, s a második előadást is. Ezután A nagymama játékrendjében 12 napos leállás következett. Ezalatt különböző pletykák röppentek fel hol- és hogylétét illetően, de sem vele, sem feleségével nem tudtunk kapcsolatot teremteni. Művészeti főtitkárunk végül elérte, abban maradtak, hogy valószínűleg 22-én színpadra tud állni. Mint utóbb kiderült, akkor már az Infektológiai Osztályon feküdt. Halála az egész társulatot mélyen megrázta. Értetlenül állunk a történések fölött.

Reális veszélynek látja, hogy az EMMI visszavonja a színház támogatását, ha Szőcs Artúr lesz az igazgató?

Igen. Az önkormányzatnak módjában áll nem a szerződésben meghatározottak szerint dönteni, de ezzel vállalnia kell annak az ódiumát, hogy elveszíti a megállapodásban foglalt állami támogatást, 285 millió forintot.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Hogy látja, élvezi a társulat támogatását?

Október hatodikán bizalmi szavazást kértem, melynek tétje pályázatom visszavonása volt. Tudnom kellett, hogy a társulat mögöttem áll-e az egyre keményebbé váló körülmények között. A titkos szavazáson 76,4 százalékos támogatást kaptam.

A kommunizmus alatt Eger színháza a Miskolci Nemzeti Színház kamaraszínházaként működött. Lehetséges, hogy ez a tendencia kezdődik meg Szőcs Artúrnak, a Miskolci Nemzeti Színház Művészeti Tanácsa tagjának megválasztásával?

A hatvanas évek végén a kulturális tárca elképzelése az volt, hogy körzetesíteni kell a színházakat, nincs szükség minden megyeszékhelynek teátrumra. A folyamatban Eger és Miskolc volt a prototípus. Beolvasztották az egri színházat a miskolci teátrumba. Ami most történhet, ha nem is megfeleltethető ennek, de valóban emlékeztet arra a modellre.