Haja Zsolt és Komlósi Ildikó estjeivel folytatódnak az Opera közvetítései

A kairói_lúd_fotó - Berecz Valte
Vágólapra másolva!
Az Opera Kamaraénekes szólistáinak áriaestjeit, valamint az Opera Zenekar és Énekkar művészeinek kamaraprodukcióit közvetíti ezen a hétvégén is Facebook-oldalán esténként, 20 órai kezdettel a Magyar Állami Operaház. Jövő héten az OperaSzerda keresztmetszetében a Mozart két operatöredéke nyomán 2019 tavaszán bemutatott A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény című vígopera szerepel a kínálatban.
Vágólapra másolva!

A debreceni születésű Haja Zsolt 2005-ben debütált operaénekesként, a Magyar Állami Operaházban pedig 2008-ban mutatkozott be, ahol mára az egyik legkiválóbb, nélkülözhetetlen művésszé vált. Repertoárján megtalálhatók a magyar és nemzetközi operairodalom legfontosabb baritonszerepei, de nagyoperettekben és olyan különleges produkciókban is láthatta a közönség, mint A vihar, a Lear vagy Az árnyék nélküli asszony. Neve külföldön sem ismeretlen, mivel számos nemzetközi énekverseny díjazottja, és az Opera több turnéján is sikerrel szerepelt. Az intézmény a 2019/20-as évad Kamaraénekesévé választotta, 2020-ban Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetésben részesült. A MaszkaBál szombati áriaestjén – november 28-án – ikonikus szerepei, Figaro és Papageno mellett a francia operairodalom remekeiből válogat. Egyik vendége Rácz Rita, aki nemcsak a színpadon, hanem a magánéletben is partnere, a meglepetésvendég pedig egy, a pályája elején járó énekesnő. Az est művészeti vezetője Kováts Andrea, zongorán Jean Klára működik közre, a műsorvezető Mona Dániel lesz.

Haja Zsolt Forrás: Magyar Állami Operaház / Emmer László

Másnap, Komlósi Ildikó személyében igazi világsztárral folytatódik a MaszkBál közvetítéssorozata. A művésznő 1984 óta rendszeres fellépője az Opera produkcióinak, nemzetközi karrierje pedig a Pavarotti-énekversenyen elért győzelmével indult 1986-ban, és hamarosan a legnagyobb dalszínházak – a New York-i Metropolitan, a Bécsi Állami Opera, a milánói Scala, a drezdai Semperoper és a londoni Royal Opera – visszatérő vendége lett. Repertoárján Donizetti, Mozart, Verdi, R. Strauss és Wagner operái mellett barokk és kortárs műveket is találunk, A kékszakállú herceg vára Juditjának pedig egyik legavatottabb tolmácsolójaként tartják számon a világban. Az Opera a 2015/16-os évad Kamaraénekesévé választotta, munkásságát 2014-ben a Magyar Érdemrend Középkeresztjével, 2016-ban Kossuth-díjjal ismerték el. Vasárnap – november 29-én – látható műsorában főként a romantikus operairodalom hősnőit idézi meg, de egy ária erejéig a barokk zene világába is elkalauzolja a nézőket. Egyik vendége a szintén Kossuth-díjas, kétszeres Kamaraénekes Sümegi Eszter, míg a meglepetésvendég ismét egy pályáját kezdő énekesnő lesz. Az előadás művészeti vezetői: Magyar Orsolya és Kováts Andrea, zongorán Szennai Kálmán működik közre, a műsorvezető: Ókovács Szilveszter.

Komlósi Ildikó Forrás: Magyar Állami Operaház / Emmer László

November 27-én, pénteken a Tercett-Trió tizedik adásában főként francia vagy Franciaországhoz (is) köthető zeneszerzők darabjaiban gyönyörködhetnek a kamaraművek kedvelői. Az Opera Kórus műsorában César Franck (1822–1890) belga származású francia zeneszerző és orgonaművész Jean Racine francia drámaíró Hymne (Himnusz) című költeményére írt szerzeménye Csiki Gábor, Roska Dániel, Ollé Attila, Balás Péter (ének) és Andrássy-Neuenstein Krisztina (zongora) tolmácsolásában hallható. Léo Delibes (1836–1891) női karra írt Mélodies (Melódiák) ciklusából a Les nymphes des bois (Erdei nimfák) és Les Norvégiennes (Norvég leányok) című dalok Töreky Katalin, Lénárd Katalin, Réder Katalin, Dudovits Blanka (ének) és Szirtes Katalin (zongora) előadásában csendülnek fel.

Az Opera Zenekar művészei közül Mohai Bálint, Bánfi József és Tüske Aladár Gioachino Rossini (1792–1868) A sevillai borbély három áriáját Werner Gábor fagottra átírt változatában adják elő. Eugène Ysaÿe (1858–1931) belga hegedűművész, karmester és zeneszerző két hegedűre írt a-moll szonátájának I. tételét Nagao Haruka és Dimcevski Alexandre koncertmesterek szólaltatják meg. Hector Berlioz (1803–1869) francia zeneszerző Krisztus gyermekkora című oratóriumából A fiatal izmaeliták trióját Biró Zsófia Katalin és Bán Máté fuvolaművészek, valamint Borosné Szilvásy Júlia hárfaművész adják elő, végül Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) G-dúr (Lodi) vonósnégyes-ének (K 80) I. és II. tétele Rajka Imola (I. hegedű), Paul Éva (II. hegedű), Babácsi Csaba (brácsa) és Balázs István (cselló) előadásában zárja a programot. Az est rendezője Aczél András, a műsorvezető: Ókovács Szilveszter.

Jelenet A kairói lúdból Forrás: Magyar Állami Operaház / Berecz Valter

Jövő héten, az adventi időszak első OperaSzerdáján a vidámságé lesz a főszerep. December 2-án 20 órától A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény című Mozart-pasticcio legjobb részleteit láthatják az érdeklődők az Opera Facebook-oldalán. A Szöktetés a szerájból sikere után Mozart

két opera komponálásába is belekezdett, de mindkettőt abbahagyta.

A kairói lúd, illetve A rászedett vőlegény című töredékes komédiák tekinthetők a Figaro házassága és a Così fan tutte előfutárainak is, és olykor még a Don Giovanni zenei világát is megidézik. Az Opera 2019-ben Ókovács Szilveszter huszonöt éve dédelgetett ötletéből Németh Pál zenei irányítása mellett, Toronykőy Attila rendezésében vitte a színre az „új Mozart-operát”. A mű keresztmetszetét Juhász Katalin jelmezeinek felhasználásával Tóth Erika állítja színpadra. Közreműködik Kovács István (Don Pippo), Bakonyi Anikó (Celidora), Biri Gergely (Calandrino), Szerekován János (Lionetto), Váradi Zita (Lavina), Balczó Péter (Biondello), Keszei Bori (Auretta) és Fülep Máté (Chichibio), valamint Jean Klára (zongora). Az est narrátora: Mona Dániel.