Két fiatal előadóművész, az Operettszínház társulatának új tagjai, Rotter Bianka és Babácsi Benjamin kapták a főszerepet A Diótörő rendhagyó karácsonyi stream előadásában, amelyben a darab fő számait irodalmi betétek gazdagítják. Csajkovszkij darabjából a híres pas de deux-k, mesés koreográfiáiban léphettek együtt színpadra, több hónapos gyakorlás után. A Diótörő ifj. Harangozó Gyula koreográfiája. Idén Apáti Bence balettigazgató az egyik próbavezető balettmesternek egyébként az egyik legnagyobb élő magyar balettművészt, Szakály Györgyöt hívta meg. Az Origo érdeklődésére a fiatal táncosok arról beszéltek, gyerekkoruk óta kapnak kisebb szerepeket a Diótörőben, így mindkettejük álma valósult meg azzal, hogy idén eljuthattak a főszerepig.

Csajkovszkij Diótörőjét az Operettszínház karácsonykor a megszokottól eltérő módon vitte színpadra: a gyermekszerepeket kihagyva a főszereplőkre koncentrált, és a tánc közé az ünnephez illeszkedő irodalmi műveket illesztett. Ady Endre, Babits Mihály, József Attila és Gárdonyi Géza műveit a színház színészei adták elő. A mesebalett ismert koreográfiáiban: a Hópelyhek táncában, a Szülők táncában, a Kínai táncban vagy éppen a Rózsakeringőben léphettek együtt színpadra, több hónapos megfeszített munka után a fiatal táncosok, Rotter Bianka és Babácsi Benjamin. A Karácsonyi Csillagok című táncestet az interneten stream adásban lehetett megnézni a veszélyhelyzet miatt meghirdetett rendezvénystop idején.

Rotter Bianka és Babácsi Benjamin duettjeForrás: www.artandlens.hu/Varady Nikolett Peter Laszlo

Rotter Bianka szülei is balettművészek, így gyermekkorát az Opera színpada körül töltötte, fokozatosan nőtt bele a Diótörő főszerepébe. Kétéves korom óta minden karácsonyom a Diótörőről szól, gyerekként a gyermek szerepek, majd az egyre nagyobbak, most pedig a főszerep talált meg. 

Régi vágy beteljesülése számomra, hiszen, kiskoromtól fogva szeretnék Klára hercegnő szerepében megmutatkozni"- mondta az Origo kérdésére a művész.
A Diótörő herceg szerepében Babácsi Benjamin szintén gyerekkora óta ismerkedik a mesebalettel, hiszen szülei zenészek, ő is rendszeresen járt Operába, mígnem bekerült a darabba. „Én is elmondhatom, noha pár évvel idősebb koromban, mint Bianka, de gyermekként kerültem a darabba, és mostanra felnőttem a főszerephez. Úgy hiszem, minden táncos gyerekkori álma teljesedik ki a Diótörő főszerepével, hiszen tényleg ez a legelső balett, aminek kicsiként a részesei lehettünk. 

Tulajdonképpen a Diótörő kidíszített verziója készült el az Operettben, rendezésében a klasszikus balett koreográfiát követi, csupán a prózai részek beiktatásával kapunk egy egészen új Diótörőt" 

- mondta a Diótörő herceget megformáló Babácsi Benjamin. „Hiányoznak belőle a gyerekek, így azt a vonalat kellett kivenni, amit a gyerekek játszottak volna, a darabnak így újfajta íve van" - tette hozzá Rotter Bianka.

A fiatal táncosok néhány hónapja dolgoznak az Operettszínház társulatában, és bár nyáron, szabadtéri színpadon a Hófehérkében már voltak egy színpadon, főszerepben először játszanak együtt. Babácsi Benjamint a Képfaragó címszerepében láthatta az Operett színpadán a közönség. A pandémia azonban új fejezetet nyitott a munkájukban, most az a feladatuk, hogy nézők nélkül kell végigvinniük a darabokat, amelyekből jó minőségű felvételek születnek.

Stream előadásban mutatták be a Diótörő ismert számaitForrás: Origo


„A felkészülés és a színpadra állítás folyamata kemény munkát jelentett nekünk, kicsit különös a jelenlegi helyzet, hiszen nem tudtunk a közönség előtt bemutatkozni. Miközben nagyon hiányzik a közönség, ad egyfajta nyugalmat, mert ha valami nem megy, akkor meg tudunk állni. Szóval ad is, miközben elvesz az élményből, mert a közönség varázsa nagyon hiányzik nekünk. Annak viszont örülünk, hogy nagyon jó minőségű felvételek születtek belőle, amelyek már most rengeteg nézőhöz eljutottak" - állapította meg Babácsi Benjamin.

Rotter Bianka bevallása szerint az a kihívás ebben a szerepben, hogy a legnehezebb duettükhöz úgy állnak fel a harmadik felvonásban, hogy előtte végig kell nézniük az összes számot ülve. „Ezt a nehéz duettet úgy kell eltáncolni, hogy előtte is a színpadon jelen kell lenni, nem lehet igazán a kulisszában a nézők szeme nélkül ráhangolódni. Egy duett, két szóló, majd egy újabb duett következik, ami erős fizikai jelenlétet igényel tőlünk." 
Én úgy érzem, hogy mentálisan megterhelő a tudat, hogy főszerepet játszunk - tette hozzá Babácsi. - Agyban kell erősnek lenni, hiszen nekünk kell végigvinni ezt az előadást. Erőt adott, hogy az egész társulat mögöttünk állt, támogattak bennünket. 

A felkészülési idő két hónap kemény munka volt, és úgy gondolom, érdemes volt küzdeni, meglett az eredménye."

„Hazaérkezés ez a darab, mert biztonságérzetet ad, hogy tudjuk a zenéjét, és ismerjük, mint a tenyerünket" - fogalmazott Rotter Bianka.

Az év végére két hét szabadságot kaptak a művészek, mert a szilveszteri műsort is előre felvették már, ami egy igazi felszabadult össznépi tánc.

Érdeklődésünkre elmondták, azt szeretik az Operettszínházban, hogy igen színes műfaji skálán mozoghatnak: a néptánctól a baletten át a modern zenéig nagyon széles a repertoár. „Vannak újítások, de egészséges balanszban tartják, mert a tradíciók megtartása mellett hoznak újakat. Szerintem ez pozitív dolog. Mi, akik újak vagyunk, olyan lehetőséghez tudunk jutni, hogy megmutassuk azt, amiben tényleg a legjobbak vagyunk, közben belekerülhetünk az igazi operett világába, ami egy izgalmas utazás számunkra."

Legközelebb A mosoly országában láthatjuk a balettművészeket, és az Operettszínház új vállalásának köszönhetően már januárban újabb önálló táncestre is sor kerül, ami mindenféle műfajt felvonultat majd a színpadon.

A színház stream adásait a járvány okozta kényszerszünet alatt egyébként meglepő sikerrel vették határon innen és túlról, sőt tengeren túl is követik a felvételeket.  Az a legszebb ebben az élő színház nélküli időszakban, hogy azokhoz is eljutnak az előadások, akik nem tudnának eljönni előadásra.  Az emberek igénylik a színházat, és az elmúlt hetek tanulsága szerint a színházi közvetítést is" - mondták a művészek.