166. levél

Kedves Néném,

a cím nem minősítés, a hadjárat értelmét, az elvesztetteket (energiákat!) az eredmény igazolja vagy teszi értelmetlenné, így vagyunk (leszünk) az Opera januárban indult, június közepéig tartó menetelésével is. Mivel múltkori levelemre visszakérdezett, és mivel A Mester és Margarita streampremierjén egy színházigazgató kolléga szemében is az elkerekedést láttam – pedig ő valóban és híresen jóindulatú személyiség, – megmagyarázom, miért is létszükséglet ez a 21 premier, amellyel minden szombaton Önök elé készülünk.

Először is: bőven megáll a harci analógia, mert egy nagy sereg, ha hosszan táboroz, széthullik. Pont, mint az oldott kéve. Bár a múltkor írottak minden szava igaz, és kollégáink hangos szó nélkül, sokan közülük lényegesen kisebb keresettel teszik a dolgukat a járványintézkedésekkel és deprimáló hatásokkal nehezített helyzetben is, és ezért jár a megsüvegelés, tegyük rögtön hozzá, hogy a feladatok egy része is elszállt, a munkák értelme pedig szinte teljesen. Ez az alapállás, ezen kell segíteni, ami komplex lépéssorozatot igényel. Tulajdonképpen józan paraszti észre van itt szükség, mellőzném a coachokat, akik szintén brosúrahiányban szenvednek: ilyesmire senki sem készülhetett fel.

Szente Vajk rendezésében, Balczó Péter, Sáfár Orsolya és Kálmán Péter főszereplésével tartotta meg a Magyar Állami Operaház Gyöngyösi Levente A Mester és Margarita című opera-musicaljének színpadi ősbemutatóját. A Kentaur díszleteivel és jelmezeivel, Hollerung Gábor vezényletével megvalósuló nagyszabású előadás az évadban egyetlen alkalommal, 2021. február 13-án, 20:00 órától volt látható élőben az Opera Otthonra online közvetítéssorozatábanForrás: WWW.OPERA.HU

Akkor sorolom:

  1. Magad, uram, ha szolgád nincs vagy covidos. Minden olyan tevékenységet, amelyet mi is el tudunk látni a munka nélkül maradt vagy részlegesen az alól felszabadult kollégák erejével, tudásával, lojalitásával és kedvével, meg kell oldanunk, legyen az festés, pakolás, burkolás, térkövezés, gipszkartonozás, de szkennelés, leltározás, katalogizálás vagy – még mindig! – a Mentőszolgálatnak történő diszpécserkedés is. Kinek mi áll jól, mit bír el. Nyilván egész mást kell kapnia a hajas fejek nélkül lézengő fodrásznak, mint a százkilós, ereje teljében lévő díszítőnek, akit szintén nem lenne mire berendelni, csak hébe-hóba. Kevesen tudják, de a hivatalos átadás előtt toporgó, minden héten fél százalékkal „készebb" Eiffel Műhelyházba eddig az Opera saját munkaerejéből milliárdos tételt fektettünk, ekkora értéket hoztak és hoznak létre az épületen (is) dolgozó operás kollégák. És még mindig van mit csinálni, hisz Parlament-nagyságú házról beszélünk, a kivitelezőnek pedig már se híre, se hamva.
  2. A szülőcsatorna egyirányú. (Szerencsére!) Az összes kitűzött premier gyártását folytatni kell a korábbi ütemterv szerint (ezeket a tervezőcsapatoktól megrendeltük, megvitattuk, jóváhagytuk, és jószerével ki is fizettük, de legalábbis energiáikat lekötöttük, és nem szeretünk szószegők lenni, ráadásul hiszünk a kiválasztott művek fontosságában). Gyártóműhelyeink végig is dolgozták az egész Covid-időszakot, az a száz ember biztosítja a művészi munka hátterét, nélkülük ugyanúgy semmink sem lenne.
  3. Ha nem látsz előre az orrodig se – ami így nem is igaz, hisz mindenki, aki józan, láthatja, hogy húsvétig a legkisebb közösségi tereket sem engedhetik megnyitni, az Opera pedig a sor végén lesz a mindenkinél nagyobb méretei miatt – szóval ha ködöt látsz magad előtt, tervezz inkább évekkel előre. Mert azt meg lehet tenni, le lehet dolgozni nagy tervezési restanciákat, és abból nálunk úgy akad sok, hogy közben végestelen-végig terveztünk. De hát a Magyar Állami Operaház olyan időszakát éli, mint amikor egy család végre belevághatott a ház teljes átalakításába, korszerűsítésébe, ám se a munkafolyamatok hosszát, se a bekerülést, se a szakember-potenciált pontosan becsülni nem lehet. Régebben élt a cinikus mondás: beruházásnál a megrendelő háromból kettőt választhat, a harmadik majd alakul valahogy. Ma már az a tapasztalat, hogy csak egyet köthetünk ki az ÁR – HATÁRIDŐ – MINŐSÉG legújabbkori hármas egységéből. És ekkor a jó döntés a minőség, semmi más, amelyet a belerakott saját munkánk, illetve az általa felszabadított forrás és munkaerő más területű hasznosulása segít meg. Más senki. És akkor még nem beszéltünk a vírusról, de azt hagyjuk is, hiszen csak megszorozta a létező bizonytalanságainkat. Mégis, ezt az időt és letisztulást kihasználva jutnak a 2021-es tavaszon énekeseink végre 3 éves szerződéshez, amelynek alapja a 2024. júniusig tartó pontos évadterv. Tudjuk immár biztosan, hogy 2022 elején nyílik az Operaház, tudjuk, hogy üzemre kész és dolgozik az Eiffel Bánffy-terme, és tudjuk, hogy az oltás révén e naptári év végéig kisöpörhető a kór is. Akkor mire várnánk? Kanyarban előzni, teljesen egyetértek.
  4. Ha nem mondhatod el senkinek, elmondhatod mindenkinek: Karinthyval valljuk, hogy olyan nincs, hogy az ember száját befogják. Ha a helyzet nem engedi nyilvános előadások tartását, akkor bevetjük a digitalizációt. Természetesen most mindenki ezt csinálja, és bár nem annyira lényeges, mégis legalább e helyen egyszer hadd húzzam alá: az Opera 2016 szeptemberétől szervezett saját televíziós stábot, amely még abban az esztendőben elkezdte az előadások professzionális saját rögzítését amellett, hogy minden héten elkészítette a televíziós magazint, az Opera Cafét. Nyilván pénzkérdés is a létrehozás, a felszerelés és a működtetés is, de az Operaház bezárása (és így fő bevételi forrásunk elapadása) óta nehezen élünk, ceruzaelemenként fogjuk a költségeket, azt mégis éreztük előre, hogy a televíziós tartalmak gyártása nem csak a közösségi média felívelése miatt lényeges. Ilyenkor örülök annak, hogy valaha tévés voltam, és most – minimális pénzből! – új kameraszettel tesszük az első lépéseket immár a rendszeres, szombatonkénti fizetős tartalomgyártás rögös útján. De játszani fontos, kell, muszáj!
  5. Nem tavaszi készletsöprés, hanem dicsőséges tavaszi hadjárat! Az, hogy az Opera 2021 januárja és júniusa között 20 nagyszínpadi premiert és két nyilvános lemezfelvételt készít, illetve két repertoár-előadást, egy hangversenyt, egy balettgálát, két operagálát és egy évadzáró gálaestet is közvetít, az valamennyiünk jól felfogott érdekében történik. És a 3 új szezont programozni csak úgy lehetséges, ha a „felszállás" előtt a kifutópályára sorakoztatott „gépeket" szépen elengedjük – mert teljesen más próbaidőszak tartozik egy be nem mutatott produkcióhoz, mint egy felújításhoz. Ezek utólagos átírogatása reparálhatatlan káoszhoz vezet a már – terveink szerint – leszerződött, egymásra épülő produkciókból álló évadtervekben. Ráadásul ennyi bemutató nagy attrakció, soha vissza nem térő alkalom a művészi potenciál felmutatására!
  6. Nem munkatábor, hanem józan immunerősítés. A kollégákkal is törődnünk kell. A rozsdás ízület, hangszalag, a felpuhult ujjbegy és fúvós anzacc, sőt, a tespedt test és elme senkinek sem jó, és további hónapokkal hosszabbítja meg az egyszer úgyis elkövetkező nyitás problémáit. És figyelem: heti egy teljes előadás a szokásos operai terhelés nyolcada-kilencede, és ha hozzáveszem, hogy a premierek miatt most minden hét főpróbahét, akkor is a fele a rendes üzemmenetnek, tehát sajnáltatni sem kell magunkat. És még valami: a magánénekesek egzisztenciájának értékes, előremutató és illő feladat melletti megtartása is kötelességünk. Újra leszögezem, hogy velük és nemzeti küldetésünkkel egyfajta nemzeti kincs őrzése is ránk bízatott, nevezetesen a magyar énekesi kultúra és társadalom vigyázása.
  7. Mindenki Operaháza. Itt az ideje a fizetős közvetítések bevezetésének, hisz az Opera mint nemzeti intézmény ugyan köteles lenne mindenhol megjelenni, de ennek fizikai, művészi és anyagi korlátai vannak. Évad közben a turnézás amúgy is lehetetlen, tehát a szükség miatt bevezetett fizetős csatorna tökéletesítésén akkor is kell dolgoznunk, ha ebből sohasem lesz biznisz, mint a (most partra vetett halként vegetáló) Metropolitan mozihálózatában. Igenis havonta néhányszor el kell tudni érnie a távolból is előadásainkat annak, aki lakóhelye, egészsége, időhiánya vagy szűk pénztárcája miatt nem tud minket (mindig) személyesen meglátogatni. Bár nem digitálisan az igazi, az Opera Otthonra program révén élő előadásokkal találkozhatnak – legalább ennyit illő megőrizni a mi műfajaink eleven izgalmából, tehát sem vágással, sem javítással nem idegenítjük tovább, nem sterilizáljuk előadásainkat a jövőben.
  8. Boldogan élnek, míg a vírushelyzet meg nem hal. E népmesei fordulat pedig az ingyenes streamadásoké: amíg tart a színházak zárlata, addig közösségi oldalunkon folytatjuk a heti ingyenes adásokat: március közepén a Maszkabál típusú operaestek ugyan véget érnek, de két új vidám, rögzített sorozat elindul (Alfától Operáig; Fojtogató), a zenei élmények pedig a május végéig maradó OperaSzerdákkal és a heti TTT-adásokkal tartanak a rajongók felé, sőt, itt tánc is lesz mindig.

Hát így valahogy. Drága Nénémnek még ideírnám a friss listát, ezeket adjuk majd a Jegy.hu-s csatornán, az Opera Otthonra program keretében 2021 júniusáig (vastaggal szedtem a premiereket):

2020. december 24-25. Eagling/Solymosi-Csajkovszkij: DIÓTÖRŐ (ingyenes)

2021. január 1. Beethoven: IX. SZIMFÓNIA (ingyenes)

2021. január 9. Purcell-Almási: A TÜNDÉRKIRÁLYNŐ (felvételről)

2021. január 16. Venekei-Dés: A VÁGY VILLAMOSA (felvételről)

2021. január 23. Mozart: SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL (élő, premier)

2021. január 30. Dohnányi: SIMONA NÉNI (élő, premier)

2021. január 30. Hubay: A CREMONAI HEGEDŰS (élő, premier)

2021. február 6. Messerer/Vajnonen-Aszafjev: PÁRIZS LÁNGJAI (balettpremier)

2021. február 13. Gyöngyösi: A MESTER ÉS MARGARITA (élő, premier)

2021. február 20. Verdi: DON CARLOS (élő, premier)

2021. február 27. Heggie: MENTS MEG, URAM! (élő, premier)

2021. március 6. Mandalain-Gluck: DON JUAN (balettpremier)

2021. március 6. Ekmann-Haydn: KAKTUSZOK (balettpremier, felvétel)

2021. március 13. Monteverdi/Bella: POPPEA MEGKORONÁZÁSA (premier, felvétel)

2021. március 20. Offenbach: HOFFMANN MESÉI (élő, premier)

2021. március 27. MIKLÓSA30 – operagála (élő)

2021. április 2. (p) Wagner: PARSIFAL (élő, ingyenes premier)

2021. április 3. Wojtyla-Penderecki: AZ ARANYMŰVES BOLTJA (felvétel, premier)

2021. április 5. (h) Horváth-Bach: KERESZTKANTÁTÁK (élő, premier)

2021. április 10. YBL 207 - ZENEKARI HANGVERSENY (élő)

2021. április 15. Schmidt: NOTRE DAME (nyilvános lemezfelvétel, élő, ingyenes)

2021. április 17. Donizetti: AZ EZRED LÁNYA (élő, premier)

2021. április 24. KOLONITS KLÁRA – Kossuth-díjas áriaest (élő)

2021. május 1. Seregi-Hacsaturján: SPARTACUS (repertoár balettelőadás, élő)

2021. május 5. Kálmán: JOZEFIN CSÁSZÁRNÉ (nyilvános lemezfelvétel, magyarországi bemutató, élő, ingyenes)

2021. május 8. Venekei-Sztravinszkij: TŰZMADARAK (balettpremier, élő)

2021. május 15. Debussy: PELLEAS ÉS MELISANDE (premier, élő)

2021. május 22. Giordano: ANDREA CHÉNIER (premier, élő)

2021. május 24. NAGY IVÁN NEMZETKÖZI BALETTGÁLA (élő)

2021. május 29. Mozart/Rossini/Milhaud-Litkai: FIGARO A KÖBÖN (premier, élő)

2021. június 5. Harangozó-Kocsák: HÓFEHÉRKE ÉS A 7 TÖRPE (repertoár balettelőadás, élő)

2021. június 12. Lully-Moliére: AZ ÚRHATNÁM POLGÁR (premier, élő)

2021. június 19. CSILLAGÓRA (évadzáró gálaest, élő, ingyenes)

Nem tudjuk, mit hoz a holnap, de ezzel a 23 előadással egészen biztosan elérjük Kegyedet és mindenki mást is. Szükségünk van egymásra és az élményekre is, ezért hirdettünk a lábhoz tett fegyver helyett hadjáratot.

„Zsdú átvétá, kák szálávej létá!"

Szilveszter

2021. február 16.