Visszakapta eredeti állapotát egy manipulált festmény

The Vegetable Seller (oil on canvas) Vegetables Pittura Prune Ritratto 16 16o XVI XVIo secolo Rinascimento Alimentazione Frutto Fagiolino Insalata Etal Brouette Marchand Ciliegia Mela peinture Etalage Haricot Peche (fruit) Pomme 16 16th XVI XVIth century
The Vegetable Seller - La marchande de legumes (oil on canvas) by Beuckelaer or Bueckelaer, Joachim (c.1530-73); Musee des Beaux-Arts, Valenciennes, France (Photo by Leemage via AFP)
Vágólapra másolva!
Az elmúlt évszázadokban utólag ráfestett mosolytól és a hamis háttértől is megszabadítottak a brit restaurátorok egy 16. századi festményt, amelyet immár eredeti pompájában láthat a közönség - olvasható a The Guardian című brit napilap online kiadásában.
Vágólapra másolva!

Az English Heritage brit örökségvédelmi szervezet pénteken mutatta be a holland zöldségárusnőt ábrázoló festményt, amelyet az elmúlt két évben újítottak fel, miután több mint hatvan éven át porosodott az egyik raktárjában.

A kézjegy nélküli festmény alapos elemzésével és némi kutatómunkával sikerült megállapítani, hogy a kép a holland aranykor előttről való, vagyis sokkal korábbról, mint azt eddig gondolták a szakemberek, és nagy a valószínűsége, hogy a csendéletek egyik legnagyszerűbb mesterének tartott Joachim Beuckelaer 16. századi flamand festő munkája.

A kép a 18. század végén került az English Heritage gondozásában lévő essexi Audley End kúriába. Az elmúlt évszázadok alatt aztán mindig akadtak olyan alkotások, amelyeknek a helyreállítása elsőbbséget élvezett, ezért mire erre a festményre került a sor, addigra meglehetősen rossz állapotba került.

- idézte fel Alice Tate-Harte, a szervezet munkatársa, hozzátéve, hogy a javítási munkálatok óriási meglepetést hoztak.

Joachim Beuckelaer 16. századi flamand festő munkája Forrás: AFP

A szakember szerint a nőalak utólag ráfestett mosolyának az eltüntetése önmagában nagy változás. "Sokkal komolyabbnak tűnik szerintem" - jegyezte meg Tate-Harte.

A restaurátorok továbbá eltávolítottak egy olyan - egy tornyot és eget ábrázoló - vászondarabot is a festményről, amellyel a 19. században "egészíthették ki a művet", feltehetőleg azért, hogy beleférjen egy négyzet alakú keretbe.

- mondta Tate-Harte. Hozzátette: "a restaurálás még nem volt bevetett gyakorlat a 19. században, ezért az emberek szabadabban tettek ilyen dolgokat".

Az eredeti, vibráló színeit visszanyerő festményt a nagyközönség is megnézheti az Audley End falai között.