A világ legnagyobb színházrendezőjének előadása érkezik a Nemzeti Színházba

Robert Wilson, Oidipusz
Robert Wilson Oidipusz rendezése a VII. MITEM-re érkezik
Vágólapra másolva!
Robert Wilson színháza nem a pszichológiai viszonyok elemzésén, hanem a formai tökély megteremtésével, a mítosz szintjén jut el az emberi sors és a lélek mélységeibe. A világ legnagyobb színházi rendezője és vizuális összművészeti alkotója, Robert Wilson Vidnyánszky Attila és a Nemzeti Színház fesztiváljára, a Madách Nemzetközi Színházi Találkozóra érkezik az Oidipusz című előadással. Összművészeti alkotásait a világ minden részére meghívják, műveit a világ összes színháztudományi vagy színházi iskolájában tanítják. Sepsi Enikő professzor, Robert Wilson-kutató az Origónak adott interjúban arról beszélt, miben áll a páratlan pálya és színházi látásmód, amely Robert Wilsont a kortársak legnagyobbjává tette.
Vágólapra másolva!

- Miben ragadná meg Robert Wilson nagyságát? Miért tartjuk a ma élő legnagyobb színházcsinálónak a nyolcvanéves művészt?

- Wilson először az építészet és a tánc felől érkezett a színházba, ráadásul elég speciális módon, kezdetben jelentős mértékben amatőrökkel dolgozott, Sheryl Sutton volt az egyetlen profi színésze az első európai előadásában, A süket pillantásában. Felfedezte a színházi alkotásban rejlő gyógyító lehetőségeket is, ez az első előadás például a süketnéma fiú, Raymond Andrews rajzaiból és álmaiból született, de dolgozott együtt Christopher Knowles-zal is a szövegalkotás terén.

Robert Wilson A süket pillantása, bemutató 1970 Iowa Forrás: robertwilson.com


Nem pszichologizáló, realista színház az övé, ahogy Grotowski a nagy hagyományokkal rendelkező távolkeleti színházakkal kapcsolatban fogalmazott, Wilson színháza is a formavilág mesterségbeli tudással való kimunkálására helyezi a hangsúlyt. A 60-as-70-es évek ikonikus „néma" előadásaitól (Life and Times of Sigmund Freud, Joseph Stalin, stb.) eljut az irodalmi szövegen át (Szelíd teremtés, Hamlet, stb.), a játékos Dzsungel Könyvéig.

"Monológként csináltam, egyfajta álom emléke az egész darabról" - Robert Wilson az 1995-ben rendezett Hamletről Forrás: robertwilson.com

Csodálatos vizuális színháza, profi és költséges fénytechnikával, a formai tökéletességet, a precizitást és a látványt kutatja. Ugyanakkor mély belső utakat járunk be az előadás során. Az Oidipusz a sötétségről, a fényről, a ma rendkívül aktuális „pestis"-ről és az igazsággal való szembesülés képességéről is szól.

- Egyes kritikák ezért fogalmaznak úgy, hogy darabjaiból hiányzik az érzelem?
- Akkor pszichologizál a színház, amikor a motivációt keresi a karakter és az akció mögött, ami a lélektan felé nyit kaput. Wilson nem a szereplők, a karakterek elemzésén, hanem a kérdésfelvetés formai szintjén jut el az emberi létezés nagy kérdéseihez.
- Kire hatott az itthoni alkotók közül a wilsoni látásmód?
- A szocializmus negyven éve alatt nem az efféle színházi nyelvhez szoktunk, azóta a színházainkban – az előadásnak otthont adó MITEM keretei között is – a nem realista esztétikájú összművészeti alkotások gyakoribbá váltak. A rendszerváltozás előtt is inspirált akkor alternatívnak számító csoportokat Magyarországon, és leginkább a nancy-i fesztivál keretei között találkozhattak az amerikai művész előadásaival.

Kutatásaim során megtaláltam Wilson két, addig kiadatlan levelét, melyek szerint A süket pillantása alkotásakor foglalkoztatja a tág értelemben vett modern liturgia és ritualitás kérdése: hogyan juthatunk vissza éltető és élő középpontunkhoz, a művészet segít-e ebben bennünket, vagy egyre távolabbra visz tőle. Feltehetően erre a motívumra volt olyan fogékony Pilinszky János is.
- Igazi összművészeti kortárs alkotó, aki több művészeti ágban tevékenykedik. Melyek a fő pillérei ennek az összművészetnek?
- Nemcsak rendező és koreográfus, de színész, videóművész, szobrász és festőművész egyben.

Black and white, egyéni kiállítás 2007 robertwilson.com

Rendkívül sokoldalú alkotó. Operarendezéseivel megújította a műfajt: a vizuális elemet a hangi minőség szintjére emelte. Gondoljunk csak a Pillangókisasszony rendezésére. De a másik nagy mítoszból, született Persephoné előadás, melynek Philipp Glass a zeneszerzője, ugyanúgy többnyelvű összművészeti alkotás, mint az Oidipusz, Wilsonnál a szöveg, Szophoklész szövege is, csak kiindulópont, egyenrangú a látvánnyal és a hangzással.

Robert Wilson Oidipusz rendezése a VII. MITEM-re érkezik Forrás: nemzetiszinhaz.hu


-A Nemzeti Színház MITEM találkozójára az Oidipusz rendezést hozza el. Új alkotása Wilsonnak?
- Igen, elég friss, 2018-ban mutatták be Pompeiben, az ókori szabadtéri színházban, Vicenzában a barokk színházban, 2019-ben Nápolyban, majd a gyönyörű epidauroszi ókori szabadtéri színházban, illetve Szentpéterváron is.