Hatalmas ünnepléssel fogadta a közönség a Mária főhadnagy bemutatóját

Vágólapra másolva!
A magyar operett évében, az 1848-as forradalom 175. évfordulójának tiszteletére március 10-én, 11-én és 12-én hármas szereposztásban mutatta be a teátrum Huszka Jenő és Szilágyi László történelmi ihletésű művét, a Mária főhadnagyot. Lenyűgöző látványvilággal, korhű modernséggel elevenedett meg a színpadon Lebstück Mária igaz története.
Vágólapra másolva!

- köszöntötte a pénteki premier vendégeit Kiss- B. Attila főigazgató.

Homonnay Zsolt első egész estés operettrendezését március 10-én, 11-én és 12-én hármas szereposztásban mutatta be a teátrum. Forrás: Budapesti Operettszínház

"Nem utolsó sorban pedig megsüvegeljük a mindenkori hölgy hősöket, hiszen, mint ahogy az ma este is elhangzott és még számtalanszor fog, "egy asszony sokszor nagyobb dolgokra képes, mint egy férfi." Igaza van a darabbeli Antóniának, igazuk van a szerzőknek.

Nagyon nagy felelősséget éreztem a Mária főhadnagy műsorra tűzésekor. Egyébként is nagy felelősséggel jár egy mű életre hívása, még akkor is, ha a szövegkönyv és a kották a teljesség igényével rendelkezésre állnak. A Mária főhadnagy nagyoperett esetében, sem az Operettszínházban, de még a Széchenyi könyvtárban sem volt elérhető a teljes kottaanyag. Jelentős kutatómunka előzte meg a próbakezdést. Megkerestük a Kolozsvári Magyar Operát, a Győri Nemzeti Színházat, (én mindkét intézmény egy-egy Mária főhadnagy produkciójában szerepeltem korábban) szerepeltem korábban a Mária főhadnagy produkcióban), ami kotta anyagot nem sikerült begyűjteni, azt Pfeiffer Gyula főzeneigazgató kollégám hónapokon át tartó kitartó munkával rekonstruálva restaurálta. Köszönet érte.

Az előadást Homonnay Zsolt vitte színre,

aki már a Huszka-gála előkészületei alatt komolyan megismerkedett Huszka Jenő munkásságával. A korábbi gálarendezései egytől-egyig nagy sikert arattak egész estés operettet most először állíthatott színpadra a Budapesti Operettszínházban.

„Én a szerzői szándék nagy tisztelője vagyok és meggyőződésem, hogy nem a műveket kell a saját szolgálatunkba állítani, hanem nekünk kell szolgálni a szerzőket és a műveket, amelyeket létrehoztak és a rendelkezésünkre bocsátanak. Homonnay Zsolt már mutogatta oroszlán körmeit a korábbi gálákban, amelyeket rá bíztam, a Huszka- gálában, nagyon mélyen beleásta magát a Huszka Jenő életműbe. Nagyon nagy alázattal nézett utána minden fontos részletnek, később a Kálmán Imre -gálában, a Centenáriumi gálában is bizonyított. A ma esti álló tapsos siker megerősített engem abban, hogy jól döntöttem, amikor Zsoltot bíztam meg a Mária főhadnagy rendezésével."

– fogalmazott Kiss-B. Atilla a rendezőt köszöntve.

A társulat tagjai a Budapesti Operettszínház színpadán. Forrás: Budapesti Operettszínház

A közönség mindhárom premieren átélhette a forradalmi időszak felemelő, eufórikus, mámoros hangulatát

a katonai egyenruhát öltő Lebstück Máriával az 1848-as forradalom vezető egyéniségeivel (Kossuth Lajos, Görgey Artúr) a jurátusokkal, huszárokkal. Egy élő ló is szerepel a produkcióban, amelynek mozgástere a bécsi udvarban igen korlátozott, kontrasztként animációban vetített szabadon vágtató pusztai lovak szimbolizálják a szabadságot.

A szabadság eszménye mellett a szerelem is igen jelentős hangsúlyt kapott az előadásban.

Mária és Jancsó Bálint lángoló kettőse, Antónia rezervált kapcsolata Draskóczyval, míg Angyal Panni és Zwickli Tóbiás zűrzavaros és bájos egymásra találása is más-más árnyalatait jelenítette meg feledhetetlen színészi alakításokban.

Jelenetek a Mária főhadnagy bemutatójáról. Forrás: Budapesti Operettszínház

A darab, méltó befejezésként pedig megidézi Kossuth Lajos 1890-ben elhangzó utolsó beszédét:

A hétvégi premiereken először mutatkozott be primadonnaként Széles Flóra Lebstück Mária szerepében,

bonvivánként Laki Péter bizonyíthatott új szerepkörben, Jancsó Bálintot alakítva. Egészestés operett produkció koreográfusaként önálló koreográfiával mutatkozott be Krizsán Dániel.

Homonnay Zsolt invenciózus rendezésében a cigányprímás önálló, időn és téren kívüli szereplőként jelenik meg Kiss-Balbinát Ádám alakításában, „végigmuzsikálva", mintegy a jelenből szemlélve az eseményeket.

Berzsenyi Krisztina jelmezeiben a hagyományos magyar és bécsi viseletek élővé, korszerűvé váltak. Túri Erzsébet díszlete az arisztokrata csillogás és a véres harcmezők kettősségét hangsúlyozta ki.

A díszletben szereplő egyes elemek ugyanakkor Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója előtt is tisztelegtek.

Az előadásban legördülő két zászlóra a címer és Szűz Mária mellett a Nemzeti dal, valamint a Csatadal kézirata is rákerült.

Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója előtt is tisztelegtek. Forrás: Budapesti Operettszínház

Homonnay Zsolt a színpadon, a tapsrend végén köszönte meg a főigazgatónak, hogy rendezőként is bemutatkozhatott az anyaszínházban,

majd - szintén a színpadon- virágcsokorral köszönte meg feleségének, hogy mindvégig mellette állt és támogatta őt a próbafolyamat alatt.

- fejezte ki köszönetét Homonnay Zsolt.

Az Operettszínház első tizenöt előadására már minden jegy elkelt, a premiert óriási várakozás előzte meg.

A sajtóeseményen a készülő előadás alkotóit és résztvevőit Töll László ezredes, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum parancsnoka köszöntötte a színpadon, a Honvédelmi Minisztériummal való együttműködés jegyében. Díszőrséget állt Nyári Tibor és Rózsa Attila a Honvéd Zrínyi Sportegyesület katonai Lovas szakosztályából és a Magyar Honvédség toborzókampányának arcai: Faragó Fanny, illetve Pálinkás Szilveszter főhadnagy is felszólaltak a sajtóeseményen. Az előadás egyik főpróbáját a Honvédelmi Minisztérium százötven alkalmazottja tekintette meg, illetve a Mathias Corvinus Collegium diákjai és pedagógusai is nagy tapssal üdvözölték!

Színlap: https://operett.hu/repertoar/maria-fohadnagy

Az előadásra jegyek korlátozott számban még kaphatók: https://bit.ly/3TheifK