Kálomista Gábor: Amikor a kilencvenes években a sajtóban megmondtam a véleményem, az újságírót kirúgták, engem meggyűlöltek

Csak szex és más semmi
Csányi Sándor és Schell Judit a Csak szex és más semmi című filmben
Vágólapra másolva!
A rendszerváltás után a tét nélküli filmkészítés volt jellemző Magyarországon, belterjes, a szakmán belül, egymást elismerő alkotók vállveregetése zajlott a filmszemléken, nézettségi igény nélkül. Mára szembe kell néznünk azzal, hogy be tudunk-e kerülni a nemzetközi filmiparba. Az utolsó utáni pillanatban vagyunk, hogy megvédjük a magyar filmet - mondta Kálomista Gábor producer. A Megafilm egész napos szakmai napján workshopokon és filmes kerekasztal-beszélgetéseken kérdezhette a filmeseket az új generáció. Az egyéves MEGAYOUTH nevű forgatókönyvíró verseny mentorprogramjában öt döntős alkotó ötletéből forgatókönyvet fejlesztettek, és a díjkiosztóval egybekötött szakmai napon Helmeczy Dorottya producer, Káel Csaba mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos és Kálomista Gábor producer kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg a magyar film helyzetét.
Vágólapra másolva!

A Megafilm szakmai napján tartott kerekasztal beszélgetésen a filmkészítés buktatóiról és kihívásairól beszélgetett Helmeczy Dorottya producer, Káel Csaba mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztossal és Kálomista Gábor producerrel.

A beszélgetés célja az volt, hogy a leendő forgatókönyvírók megértsék, hogy milyen struktúra mentén tudnak bejutni a magyar mozgóképiparba, milyen szempontoknak kell megfelelni és milyen nehézséget jelenthet a végén a nézőkhöz is eljutniuk.

MA A FIATALOKNAK ÓRIÁSI LEHETŐSÉG A FILMSZAKMA, DE NEM KELL EGYBŐL NAGYJÁTÉKFILMET KÉSZÍTENI

Hogyan kell együttműködni alkotókkal, finanszírozóval, producerrel, mit kell a jövő alkotóinak figyelembe vennie? - vetette fel Helmeczy Dorottya.

„Korunkban a mozgókép eléggé uralkodó a kommunikációban és rengeteg megjelenési formája van – válaszolt Káel Csaba. »Nagy tartaloméhség van a nézőkben, ami bennünket arra ösztökél, hogy minél jobb és minőségibb tartalmat gyártsunk és minél több emberhez juttassuk el. Felállt egy olyan infrastruktúra, amivel London után a legnagyobb európai filmgyártóközpont lettünk.

Az a feladatunk, hogy építsük tovább ezt a struktúrát és dolgozunk azon, hogy a fiatalok, akiket érdekel a mozgókép, közel kerüljenek a filmgyártáshoz. Magyarországon van egy olyan beidegződés, hogy mindenki egyből nagyjátékfilmet szeretne készíteni. Pedig a reklámfilmtől a televíziós sorozaton át az imázs filmig, mindenütt szükség van a tehetséges szakemberekre."

Káel csaba, Helmeczy Dorottya, Kálomsta Gábor a workshop utáni beszélgetésen Forrás: Origo

Elmondta, hogy egy kidolgozott ötlet rendszerint támaszt egy elvárást önmagával szemben, a Nemzeti Filmintézet döntőbizottságában pedig az a szempont, hogy a filmterv a maga által támasztott elvárásnak meg tud-e teljesíteni felelni. „Ha rá van írva a könyvre, hogy vígjáték, akkor legalább néhányszor megnevettessen. Nagyon sok esetben az a probléma és ott esik ki a szűrön egy terv, hogy a műfaji elvárásoknak nem tud megfelelni."
Kálomista Gábor producer a kezdeti évekről beszélt, amikor elkezdett filmmel foglalkozni. „Más világ volt a kilencvenes években. Volt egy rendszer, amit a szocializmusból áthozott a magyar film, és azok élvezték a hasznát, akik ebben benne voltak. Tét nélküli filmkészítés uralkodott. Elég volt, ha a filmszemléken megdicsérték egymást a rendezők, de az, hogy a kutya nem nézte meg, vagy semmilyen nemzetközi elismerést nem kapott, az nemigen számított. Lehetett menni újra a kasszához, az új ötlettel. Teljesen kívülről jöttem ebbe szakmába, rácsodálkoztam, hogy hogyan működik: visszacsatolás nélkül.

Abban az időben nem ötletet kerestünk, hanem alkotókat, akikben megbíztunk: Tímár Pétert például így találtam meg a Zimmer Ferire. Sokáig működött ez, később, amikor komolyabban kezdtük venni a filmkészítést, akkor kezdett megváltozni a szisztéma. Goda Krisztával és Divinyi Rékával a Csak szex és más semmi (2005, rend: Goda Kriszta) már egy elsőfilmes rendezőnő, jó ötlet mentén, tudatosan épített, nagy sikerű alkotása lett. Később, miután Helmeczy Dorottya producerként kezdett nálunk dolgozni a Megafilmnek, célzottan a történet keresés, írókeresés, stábkeresés, tervezett »amerikai mintájú« iparszerű filmkészítés vette kezdetét a Megafilmnél. Abban, hogy az ötletek, hogyan kerülnek elbírálás alá, és hogy fejlődnek tovább, nagy felelőssége van a producernek. A felelősség az elején és a végén is az övé, így vele kell harmonikus egységben lenni.

Csányi Sándor és Schell Judit a Csak szex és más semmi című filmben Forrás: Origo

- mondta Kálomista.

Kitért arra, hogy önmagába nézős filmkészítés, ami a magyar filmszakmát jó ideig uralta, mára rétegfilmmé vált. Mint mondta, szerinte szükség van erre a műfajra, de kisebb mértékben.

MITŐL JÓ EGY FORGATÓKÖNYV?

Mi történik a forgatókönyvvel, amit fejlesztésre küldenek, nagy viták vannak-e a bizottságban, egyáltalán hogyan lehet odáig eljutni? - kérdezte Helmeczy Dorottya.

Forgatókönyv fejlesztésre akkor kerül egy pályázat, amikor megfelelt a műfaji követelményeknek és alap tartalmi szempontoknak, ezt már Káel Csaba válaszolta. „A fejlesztők feladata azért nehéz, mert abban kell segíteni az alkotót, hogy a nyersanyag minél inkább a legjobb formát vegye fel.

Az európai és a magyar film moziforgalmazása közös feladat Forrás: Origo

„A film szeretete a szakmai hozzáértés, a szakmai alázat és a mások kritikájának az elviselése viszi előrébb az alkotót és a szakmát – fogalmazta meg tömören Kálomista Gábor. Ha ebből bármelyik hiányzik, akkor a film csetlik-botlik, ami meglátszik a vásznon és csúnya bukáshoz vezethet.
A megrendelői oldal azt rendeli meg, amit sikeresnek ítél. Hinnie kell a projektben vagy a producerben. A producerek feladata a hitel és a bizalom megteremtése a megrendelő felé, ez az egyik legfőbb feladat. Az egészséges egyensúly megteremtése az alkotó és a megrendelő között.

AMERIKA ÖTVEN ÉV ALATT MOZIHÁLÓZATOTT ÉPÍTETT, MÍG EURÓPA "MALMOZOTT"

Mihez kezdjünk a mozikkal az amerikai szuperprodukciók mellett? - fogalmazódott meg a visszatérő kérdés, egyáltalán lehet-e esélye a magyar filmnek a mozikban az amerikai filmiparral szemben.

Káel Csaba elmondta, a mozi az egyik végpontja a terjesztésnek, és a mozi ma egész Európában nehéz helyzetben van. Hollywood felépített egy mozihálózatot, ami egyben világhálózat: összekapcsolta a társadalmi igényt és az általa előállított tartalmat.

A középosztály számára létrehozta a plázákat és abban a mozikat. Ehhez bekapcsolta a számítástechnikának azt az ágát, ami segíti az ágazatot, egészen a játékiparig. Hozzákapcsolta a popiparnak a teljes mainstream ágát.

„Elképesztő tudatossággal építette fel 50 év alatt,

Nem kérdés, hogy művészet, de nem foglalkozott a gazdasági hátterével, vagyis, hogy termelni is kell ahhoz pénzt, hogy filmeket csináljunk. A hetvenes években voltam tinédzser, amikor amerikai filmet alig láttam itthon, de az európai filmet követtem. El kell kezdeni a saját disztribúciós csatornánkat felépíteni, a moziban és a streamingben is.

Szerintem az szörnyű, hogy Európának nincs egy közös streaming platformja. Érdekes, hogy elindítottuk a filmio.hu-t, büszkék lehetünk rá, mert másik európai országnak még nincs nemzeti streamcsatornája."

- állította tömören Kálomista. „2004-ben megszületett egy filmtörvény, amit én nem voltam hajlandó aláírni, mint a producerek szövetségének elnöke, mert nem éreztem befejezettnek. Mi benyeljük azt, hogy jön egy kiváló amerikai film és nekünk a saját eszközeinkkel kellene velük a versenyt felvenni, ami kizárt, hiszen a mozik tulajdonjoga abban a kézben van, amelyik gyártja és forgalmazza a filmet. Nem szeretné befogadni a filmemet, mert a negyven százalékát oda kéne adni a beszedett árból, a saját filmjeit száz százalékig viheti. Megoldják úgy, hogy egyszerűen a mi nézőinket áttermelik a saját oldalukra. Huszonhárom éve harcolom ezt a küzdelmet. Szerintem egy egységes fellépést kellene csinálni, egy új törvénymódosítás formájában, amin én sok-sok éve dolgozom. Például legyen arra lehetőség, hogy a magyar film más árbesorolást kapjon. Most előállítunk egy filmterméket és a piacon megbújunk az asztal alatt - jelenleg ez a helyzet.

Üzemeltetésen kívül nincs itt képviselete a Multiplexnek, ezért nem igazán lehet velük tárgyalni.

- vélekedik a producer.

Káel Csaba szerint nem ennyire elkeserítő a helyzet, hiszen az NFI több eszközzel dolgozik azon, hogy a magyar film a mozikban is nézett legyen.

Elmondta, hogy a filmintézet szeretné magyar változatát bevezetni a francia modellnek, amely szerint minden külföldi film vetítése után a francia filmalapba pénzt kell fizetni, ez pedig egy kvázi védővám a francia filmiparnak.

De ami a magyar filmek moziforgalmazását illeti, Magyarország negyven százalékának esélye nincs moziba menni, mert a harminc kilométeres körzetében egyszerűen nincs mozi. Felvettük a Nemzeti Kulturális Intézettel a kapcsolatot. Magyarországon 2000 kultúrház van. Szeptembertől elindítunk egy programot:

Nem beszélve arról, hogy klubszerűek lesznek, közösségi élményt ígérnek."

Végezetül Helmeczy Dorottya egy rövid mondatot kért a beszélgetőtársaktól, amelyben megfogalmazzák, miért is legyen ma valaki filmes.

Kálomista Gábor üzenete szerint:

Káel Csaba pedig Lenin elvtársat idézte: