Vágólapra másolva!
Az elmúlt 20 év második legmagasabb felvételi jelentkezési létszámát regisztrálta a Színház- és Filmművészeti Egyetem a 2023/24-es tanévre. Az egyetemre így összességében több mint 15%-kal több jelentkezés érkezett, mint egy évvel korábban. Továbbra is a legnépszerűbb képzés a színművész szak, de jelentősen nőtt az érdeklődés a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet képzései iránt is, egyes szakokra kétszer annyian jelentkeztek, mint tavaly. Az SZFE kancellárja, dr. Szarka Gábor az Origónak azt mondta: a jelentkezések évről évre egyre növekvő száma a Színház- és Filmművészeti Egyetem folyamatos fejlődésének visszaigazolása. „A fiatalnak, akinek az a vágya, hogy a színház- vagy a filmművészet magával ragadó világának részese legyen, egyetlen cél lebeg a szeme előtt, mégpedig az, hogy ezen az egyetemen tanulhasson. A jelentkezőink többsége erre készül gyerekkora óta és semmi nem tántoríthatja el attól, hogy az SZFE-re jelentkezzen, ahol a legmagasabb szintű művészeti oktatás folyik." - hangsúlyozta a kancellár. Arról is beszélt, hogy milyen további fejlesztések zajlanak az egyetemen, milyen új tehetségkutató programon dolgoznak, és hogyan befolyásolja az egyetem életét Rátóti Zoltán rektor lemondása. Interjú dr. Szarka Gáborral.
Vágólapra másolva!

Az idén hányan jelentkeztek a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, mekkora a túljelentkezés, és mely szakok a legnépszerűbbek?

Az elmúlt 20 év második legmagasabb jelentkezési létszámát produkálta az SZFE, és ami még fontosabb: 21%-kal emelkedett azok száma, akik az első helyen jelölték meg intézményünket. Ez komoly eredmény, büszkék vagyunk, hogy ilyen sokan szeretnének nálunk tanulni.

Az egyetemre összességében több mint 15%-kal több jelentkezés érkezett, mint egy évvel korábban.

A hagyományoknak megfelelően, a legnépszerűbb képzésünk a színművész szak. Jelentősen nőtt az érdeklődés ugyanakkor a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet képzései iránt is, itt a jelentkezési számaink a tavalyihoz képest megduplázódtak.

A mozgóképes szakok közül a legnépszerűbb idén a filmvágás és a filmírás lett, előbbire huszonkétszeres, az utóbbi esetében hússzoros a túljelentkezés.

Koltai Lajos, az SZFE világhírű oktatója 2023-ban ismét osztályt indít, többek között ennek is köszönhető, hogy a filmrendező mester szakra az idén háromszor többen adták be jelentkezésüket, mint egy évvel korábban.

Kimagasló az érdeklődés a dramaturg szak iránt is, melynek önköltséges formájára szintén megduplázódott a jelentkezések száma. A Színház- és Filmművészeti Egyetem elmúlt három tanévében stabilan növekedett a jelentkezők száma, mely az intézmény iránti egyre erősödő bizalmat jelzi.

dr. Szarka Gábor, az SZFE kancellárja fotó: Talán Csaba

Véleménye szerint minek köszönhető, hogy az évek óta tartó támadások ellenére is ilyen népszerű a fiatalok körében az SZFE?

A Színház- és Filmművészeti Egyetem küldetése nem változott: itt képezzük a hazai színház- és filmszakma jövendő művészeit, szakembereit.

A fiatalt, aki hozzánk jelentkezik, kizárólag a szakmai munka érdekli. Azt várja, hogy az intézményben, ahová jelentkezett, a lehető legmagasabb szinten sajátíthassa el a választott művészeti területéhez tartozó ismereteket. És mivel ez a hely a színház és film vonatkozásában egyértelműen az SZFE, ezért egyetlen cél lebeg a szeme előtt: itt szeretne tanulni.

A legtöbb felvételizőnk erre készül talán már gyerekkora óta és semmi sem tántoríthatja el attól, hogy az SZFE-re jelentkezzen, ahol a legmagasabb szintű művészeti oktatás - egyfajta elitképzés folyik.

A modellváltás előttről megörökölt méltatlan körülményeket mostanra teljesen felszámoltuk, felújítottuk az épületeket, vadonatúj eszközöket (színpadtechnikát, kamerákat, stúdiótechnikát, számítógépeket stb.) állítottunk a képzés szolgálatába, amelyek segítik a magas színvonalú oktatást.

Rendbe tettük a korábban elhanyagolt adminisztrációt, és még számos egyéb fontos fejlesztést hajtottunk végre. Emellett jelentős erőfeszítéseket tettünk az egyetem népszerűsítése, hírnevének öregbítése érdekében is. Nagy sikerrel vettünk részt idén - immár második alkalommal - az Educatio kiállításon, ahol hallgatóink műsort is adtak, és ahol a mi standunk volt az egyik legizgalmasabb. Több nyílt napot szerveztünk, amelyekre összesen több mint ezer érdeklődő diák látogatott el. Ezen kívül tartottunk felvételi előkészítő tanfolyamokat és nyári egyetemet is, amelyekre szintén százával érkeztek a fiatalok az ország minden részéből. Mégis a legfontosabb, hogy osztályainkat magasan jegyzett művészek vezetik, világhírű szakemberek tartanak kurzusokat egyetemünkön, és hallgatóink komoly művészeti projektekben vesznek részt.

Világhírű külföldi tanárok is oktatnak ősztől, például Aleksandar Popovski...

Igen, ez pedig óriási innováció, Popovski korunk egyik meghatározó színházi alkotója. Fantasztikus név Tompa Gábor is, aki erdélyi magyar-amerikai UNITER-díjas színházi rendező, érdemes művész, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója és főrendezője. A méltán világhírű Koltai Lajos pedig ismét a filmrendező-mesterképzés osztályfőnöke lesz. Már eddig is fantasztikus filmek készültek a mesterkurzuson, Koltai Lajos tanítványai különleges és magával ragadó témákat dolgoznak fel. Ami pedig a színházművészeti intézetet illeti, elég csak abba belegondolni, hogy a legsűrűbb tavaszi és őszi hónapokban nagyjából 30-40 produkciót állítanak színpadra az egyes osztályok, amivel gyakorlatilag csúcsra járatják az egyetem színházi kapacitásait. A vizsgaprodukciókat mind színházi, mind filmes területen mindig nagy érdeklődés övezi, vannak olyan hallgatóink, akik már több telt házas bemutatót és rangos nemzetközi megmérettetéseket tudhatnak maguk mögött alkotásaikkal vagy fellépésükkel. Az egyetem éppen ezért ünnepként kezeli és mindig nagy izgalommal várja a vizsgaprodukciókat mindkét művészeti területen.

dr. Szarka Gábor, az SZFE kancellárja fotó: Talán Csaba

Ami valóban különleges, és talán soha nem volt még: a legeldugottabb falvakban is keresik a tehetségeket. Hogyan zajlik majd ez a program?

Részt veszünk a Déryné Program által szervezett KultUp elnevezésű középiskolai kulturális roadshowban, melynek keretében egy év alatt ötven iskolába megyünk el, hogy találkozzunk a diákokkal és felkelthessük érdeklődésüket a művészeti képzéseink iránt. A KultUp célkitűzése, hogy a drámapedagógiai nevelés eszközeivel, kulturális élményeken keresztül a minőségi tartalomfogyasztás felé terelje a diákokat.

Az idei évre fontos célkitűzésünk, hogy hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatását célzó tehetségkutató/tehetséggondozó programot indítsunk számos intézmény együttműködésével.

A tapasztalatok azt mutatják ugyanis, hogy a megfelelő családi és edukációs háttér sokszor meghatározó jelentőségű a felvételi felkészülésben. Ugyanakkor

rengeteg tehetséges fiatal kallódik el pusztán azért, mert hátrányos helyzetű, szegényebb településről származik vagy nem családban nevelkedik, és így esélye sincs arra, hogy a felvételi kapujáig eljusson.

Ez még akkor is igaz, ha egyébként valami csoda folytán a tehetségét valaki mégis felismeri, de a felvételihez vezető úton elindítani már nem tudja.

Többükben megvan a kultúra és a szereplés iránti vágy, az affinitás és a tehetség is. Csak nincs lehetőségük tehetségüket kibontakoztatni, ez pedig elveszi az esélyt tőlük, hogy az SZFE magas felvételi követelményeinek megfelelhessenek.

Kidolgozunk ezért egy programot annak érdekében, hogy más, hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó szervezetekkel együttműködésben felkutassuk a „szunnyadó" tehetségeket - éljenek bárhol az országban.

El szeretnénk jutni minden olyan rendezvényre, ahol jó eséllyel bukkanhatunk nehéz sorban élő, tehetséges fiatalokra, hogy azután segíthessünk nekik felkészülni az SZFE felvételijére.

Hatalmas kultúrpolitikai siker, hogy az idén Magyarország rendezheti a Színházi Olimpiát. Az SZFE részt vesz a rendezvényen?

Jelentős nemzetközi produkcióval készülünk Vidnyánszky Attila rendezésében. Madách Imre: Az ember tragédiája című világhírű művét mutatjuk be, de egészen különös, újszerű módon. Minden színt más-más országból érkező színészhallgatók adnak majd elő a saját nyelvükön úgy, hogy többnyire a nemzetiségüknek megfelelő színt viszik színpadra.

Tizenegy országból érkeznek hozzánk hallgatók, köztük még Egyiptomból is, így összesen 180 nemzetközi hallgató vesz részt az előadásban, amelynek az egyetlen bemutatója a Hajógyári szigeten lesz június 23-án.

Madách műve egyetemes, nem véletlenül fordították le számtalan nyelvre, még arabul is megszereztünk egy példányt. A színművészeti egyetemek mindenhol és mindenkor a nemzeti- és egyetemes kultúra közvetítésének központjai, ezért is várják már nagyon a közös munkát mind a magyar, mind a külföldi diákok. A Madách projekt mellett elsősorban a színház- és a művészettudomány területét erősíti egyetemünk a Színházi Olimpián, továbbá könyvkiadásokkal is készültünk a nagy eseményre. Megjelentettük Teodórosz Terzopoulosz: Dionüszosz visszatérése című kötetét magyar nyelven; továbbá, Eugenio Barba – Nicola Savarese: A színház öt kontinense – tények és legendák a színész materiális kultúrájáról, valamint A testben élő kultúra – Tadashi Suzuki színházi írásait, természetesen ezeket is magyar nyelven. A könyvkiadások kiemelten fontosak az egyetem életében, hiszen tudományos művek létrehozása, elemzése az egyik alapfeladatunk.

dr. Szarka Gábor, az SZFE kancellárja fotó: Talán Csaba

Már említettük a külföldi oktatókat, de most, hogy külföldi diákok is érkeznek az egyetemre, ez óriási kitörés az intézmény életében a nemzetközi ismertség felé...

Igen, ez hatalmas eredmény, melyre nagyon büszkék vagyunk. Kilépünk a nemzetközi térbe, megmutatjuk, hogy művészeti téren mire vagyunk képesek. A diákoknak pedig rendkívüli lehetőség ez, amit remélem, hogy ki is használnak majd.

Az elmúlt két évben hatalmas beruházások zajlottak az egyetemen. Dolgoznak-e most újabb fejlesztéseken?

Ismert, hogy korábbi ígéretünkhöz híven az egyetem Vas utcai épületét visszajuttattuk a református egyháznak. Rendelkezésre álló erőforrásainkat most a Mészáros utcai campusunk fejlesztésére összpontosítjuk. Az épületegyüttes fokozatosan újul meg. A beruházások már elkezdődtek, mostanáig műszaki-gépészeti átalakításokat hajtottunk végre és új tantermeket alakítottunk ki, a későbbiekben pedig ide költöztetjük az egyetem adminisztrációs központját is. Ezenkívül egy különleges és egyedülálló projekten dolgozunk:

virtuális tudásközpontot, egy fantasztikus, high-tech stúdiót alakítunk ki.

A virtuális stúdió lényege, hogy a jelenet hátterében nem valódi díszletet, hanem LED falak alkotta képeket használnak, ezek a képek bármilyen környezetet képesek fotó-realisztikusan, 3D-ben ábrázolni. Ma már a legnagyobb produkciók használják ezt a megoldást, ugyanis így jóval költséghatékonyabb az adott jelenet elkészítése, mint utaztatni a filmes stábokat. Viszont az európai felsőoktatásban – tudomásunk szerint – eddig még nem oktatták mindezt. Nálunk ez most megvalósul és reményeink szerint még idén ősszel át is adjuk az új stúdiót.

Emlékszem, amikor két éve bejárták a régi épületeket, megmutatták a sajtónak is a félelmetesen lelakott kollégiumot, vagy az egykori operatőri oktatótermet, ahol a falból is víz csepegett... ahhoz képest elképesztő a fejlődés: 21. századi technika, vadonatúj eszközök...

A nullából – vagyis inkább a mínuszból – kellett elindulnunk. Szerencsések voltunk, mert a kormány által biztosított források lehetőséget adtak arra, hogy vadonatúj eszközöket szerezzünk be, és világszínvonalú körülményeket teremtsünk a hallgatóinknak.

dr. Szarka Gábor, az SZFE kancellárja fotó: Talán Csaba

Pedig az SZFE modellváltásának ellenzői annak szurkoltak és azt hangoztatták, hogy az SZFE-nek vége, senki nem jelentkezik majd ide... és éppen az ellenkezője valósult meg: hatalmas a túljelentkezés, óriási a fejlődés, díjnyertes, népszerű vizsgafilmek készülnek, nemzetközi kapcsolatok alakultak ki, és még sorolhatnám.

Ez pontosan így történt. Ennek pedig részben az az oka, hogy a modellváltó egyetemek felé a Kulturális és Innovációs Minisztérium nagyon világos és pontos szakmai teljesítménycélokat tűzött ki, amit nekünk szerződéses alapon teljesítenünk kell. A finanszírozásunk ezen célok megvalósulásától függ: amilyen arányban teljesítjük azokat, olyan arányban kapjuk a támogatást. Ezen kívül a fenntartó alapítványunk is további szigorú szakmai követelményeket támaszt velünk szemben, hisz a finanszírozásunk végső soron az alapítványon keresztül érkezik.

Egész évben monitorozzák tevékenységünket, egyetlen percre sincs megállás.

Ráadásul ezek kőkemény és mérhető szakmai követelmények.

Nyugodtan kijelenthetem, hogy ilyen egyértelműen teljesítményalapú finanszírozási viszonyok soha nem voltak korábban a felsőoktatásban.

Mind a minisztérium, mind az alapítvány nagyon komolyan számon kéri az eredményeket, melyeket dokumentumokkal, jegyzőkönyvekkel, fényképekkel is alá kell támasztanunk, így igazolva, hogy milyen mértékben feleltünk meg a teljesítménymutatóknak. Ha valamelyik mutató teljesülését nem tudjuk igazolni, ott egyszerűen vagy nem kapunk pénzt, vagy teljesítményarányosan kevesebbet kapunk. Ezek tehát nem politikai, nem ideológiai, hanem szakmai követelmények a javából!

Nyáron rangos nemzetközi fesztiválokon közreműködik majd az SZFE, zajlanak a felvéti vizsgák is. Milyen feladatok várnak még Önökre ebben félévben és a nyár folyamán?

A Színházi Olimpia mellett egyetemünk részt vesz a veszprémi Magyar Mozgókép Fesztiválon és a hagyományos VéNégy Fesztiválon is. Ezek a programok számtalan lehetőséget kínálnak hallgatóinknak a szakmai fejlődésre és persze a tartalmas, hasznos kikapcsolódásra is. A Mozgókép Fesztiválhoz ezer szállal kötődünk, hiszen egyetemünk mozgóképművészeti intézetének főgyártásvezetője, Csáky Attila a rendezvény fesztiváligazgatója, az öt fős szakmai zsűri tagjai között pedig ott van Dr. Vecsernyés János, az SZFE mozgóképművészeti rektorhelyettese, a zsűri elnöke pedig maga Koltai Lajos, az SZFE világhírű oktatója. A VéNégy Fesztiválon – tavalyi mintára – megtartjuk a művészeti egyetemek évzáró eseményét is, ahol az öt művészeti felsőoktatási intézmény közös szervezésében számos szakmai és művészeti program valósul majd meg. Nagy öröm számunkra, hogy hallgatóink a többi művészeti egyetem diákjaival együtt dolgoznak egy ilyen összművészeti projekten, ezzel is megismerve egymás művészi munkásságát. Az ilyen események remek platformként szolgálnak, hogy a fiatal tehetségek megmutathassák magukat a nagyközönségnek, valamint hallgatótársaiknak is.
Áprilisban megkezdődtek a többkörös felvételi vizsgák is, amelyek egészen július elejéig tartanak majd.

dr. Szarka Gábor, az SZFE kancellárja fotó: Talán Csaba

Április 18-án, rendkívüli hírként jelent meg a sajtóban, hogy lemond szívműtéte miatt Rátóti Zoltán rektor. Hogyan érintette ez az egyetemet? Ennek tudatában hogyan alakul a jövő az egyetem életében?

Ahogy fenntartónk, a Színház- és Filmművészetért Alapítvány kuratóriuma, úgy az egyetem vezetése is tudomásul vette és tiszteletben tartja rektor úr személyes döntését, melyet egészségi állapota miatt volt kénytelen meghozni. Ez ugyan sajnálatos fejlemény, de az élet megy tovább és ahogy említettem, rengeteg feladat áll most előttünk, nem kesereghetünk. Jól működő és fokozatosan fejlődő intézmény a miénk, tehát az a dolgunk, hogy a közösen kijelölt úton haladjunk tovább, biztosítva hallgatóink számára továbbra is a szakmai fejlődéshez szükséges feltételeket.

Lehet-e már bármit tudni az új rektor személyéről?

Rátóti Zoltán a tanév végéig, vagyis július közepéig tölti be hivatalosan a rektori pozíciót.

Az új rektor kiválasztásának folyamata a fenntartó alapítvány által kiírt pályázattal veszi kezdetét.

A beérkezett pályázatokat az egyetem szenátusa értékeli, majd a jelöltek meghallgatása után rangsorolja azokat, és javaslatát megküldi a fenntartó részére. Végül a kuratórium dönt arról, hogy ténylegesen kit javasol a rektori pozícióra. A döntésénél a szenátusi rangsort csak ajánlásként veszi figyelembe. A rektorjelölt személyét érintő kuratóriumi döntést ezt követően felterjesztik az ágazatirányító minisztériumhoz, aki a jogi feltételek megfelelősége esetén a dokumentációt előterjeszti a köztársasági elnök részére. Az SZFE új rektorát ténylegesen Magyarország köztársasági elnöke nevezi majd ki. Látható, hogy hosszú eljárás elé nézünk, a tényleges jelöltek személye pedig ebben a folyamatban a pályázati határidő lejártáig hivatalosan nem ismert. A korábbi rektori pályázathoz hasonlóan a pályázók személyéről csak a pályázati határidő lejárta után tudjuk tájékoztatni a nyilvánosságot.