Slava Polunin világhírű bohócshow-ja, a SnowShow nem egyszerű bohócshow, hanem szívszorító, gyönyörű, költői színház. Az előadás 1993-ban született és azóta folyamatosan járja a világot, és évekre le vannak kötve a produkciók. Több száz városban, több ezer előadását tekintették meg nézők milliói. Az évek során maga az előadás és létrehozója is legalább húsz díjat nyert, köztük a Lawrence Olivier-, a Drama Desk-, a Triumph- és a Golden Nose-díjat. Slava Polunin bohóc, a Bolondok Nemzetközi Akadémiájának elnöke, a világ cirkuszművészeti életének ikonikus alakja. Több mint színész és színházigazgató. Mindenre kiterjedő, elképesztő léptékű események és fesztiválok művészeti igazgatója, aki folyamatosan művészek százait gyűjti össze és egyesíti többféle területről, hogy közösen hatalmas kollektív eseményeket és ünnepségeket hozzanak létre. A MITEM meghívására június 16–18. között öt alkalommal látható a Nemzeti Színházban a Színházi Olimpia részeként Slava Polunin legendás SnowShow című előadása. A produkció három évtizedes sikeréről, az értékekről és a boldogságról beszélgettünk Slava Poluninnal.

A 2019-es MITEM fesztiválon már járt Budapesten – akkor azt nyilatkozta, hogy úgy érzi magát, mintha hazatért volna. Most, a Színházi Olimpia keretében újra a magyar fővárosba érkezik. Milyen emlékekkel tér vissza?

Nagyszerű élményeim vannak, hiszen a város gyönyörű, a magyar közönség pedig igazán csodálatos. A mostani látogatásnak különös rangot ad, hogy a 10. Színházi Olimpia keretében térhetünk vissza a társulattal.

Slava's SnowshowForrás: nemzetiszinhaz.hu

A SnowShow című produkciót láthatja a közönség júniusban öt alkalommal. Az előadás éppen harminc éves. Mi inspirálta a produkció létrejöttét?

Három évtized valóban sok idő, egy dolog viszont nem változik: a kreativitásra való belső igényem. Egész életemben újabb és újabb előadásokat akartam létrehozni, nem tudom úgy elképzelni magam, hogy ne gondolkodjak éppen valamin újdonságon. A kreativitás az előadásaim mozgatórugója, ami a SnowShow esetén sincs másképp.

Slava PoluninForrás: AFP/Sputnik/RIA Novosti/Vyatkin Vladimir

Az előadásnak töretlen a sikere. Mit gondol, mi a kulcsa annak, hogy a darab három évtized után is élő, és tud újat mondani?

A SnowShow-ban a közönség minden egyes tagja talál valamit, ami csak a sajátja. Mi nem válaszokat adunk, hanem kérdéseket teszünk fel. Egy olyan utazásra hívunk mindenkit, ahol a társulat tagjai nem vezetők, csak útitársak. Ez egy közös kaland, amely során a válaszokat mindenki saját maga adja meg, ezért gyakran megesik, hogy ugyanabban a szituációban a közönség egyik része mosolyra fakad, a másik részének viszont könny csordul a szemébe.

Slava's SnowShow - Slava PoluninForrás: nemzetiszinhaz.hu

Szerte a világon egyedülálló, hatalmas sikere van SnowShow cirkuszművészeti produkciónak. Kell a műsoron változtatni – akár az esztétikáját, akár a humorát nézve – attól függően, hogy éppen melyik országba utazik a produkció?

Természetesen mindig figyelembe vesszük az adott közönség igényeit, és változtatunk is, ha kell. Megfigyelhető, hogy a britek több abszurdra vágynak, míg a franciák a metaforákat kedvelik, az amerikai közönséget pedig a látványelemek és a fordulatos cselekmény nyűgözi le. De ugyanígy van ez a csendekkel is. Az angol közönség szeret elmélyedni, az amerikaiak figyelméért viszont folyamatosan meg kell küzdeni.

Slava's SnowShowForrás: nemzetiszinhaz.hu

A MITEM meghívására 2019-ben a Fővárosi Nagycirkuszban léptek fel, most pedig a Nemzeti Színházban állnak majd színpadra. Hogy lehet az adott körülményekhez adaptálni az előadást?

A SnowShow-val több mint ötven országban megfordultunk már. Játszottuk elegáns operaházakban, vásártereken, olasz kamaraszínházakban vagy éppen cirkuszokban. Könnyen alkalmazkodunk, mert pontosan tudjuk, hogy mire van szükségünk, mi az, ami még alakítható és mi az, ami nélkül már nem működik az előadás.

Slava's SnowShowForrás: nemzetiszinhaz.hu

Mit gondol arról, hogy az idei Színházi Olimpia – a világ legrangosabb nemzetközi színházművészeti eseménye – más műfajok felé is nyitott, és először a Színházi Olimpiák életében látható tánc- és bábelőadás, valamint cirkuszi produkció is?

Számomra egyértelmű, hogy a színház minden műfajának – még a legmerészebbeknek is – képviseltetniük kell magukat egy ilyen nagyszabású nemzetközi seregszemlén. Én – mint a cirkuszművészet képviselője – éppen ezért különösen üdvözlöm a döntést.

Művészként mi a legfontosabb az ön számára?

Nos, ami azt illeti, nem tudnék kiemelni egyetlen egyet dolgot. A kreativitás fontosságát már említettem, de számomra ugyanilyen elengedhetetlenek a mély érzések és az őszinteség is.

Slava's SnowShowForrás: nemzetiszinhaz.hu

Egy interjúban azt mondta, tudja, hogy milyen boldognak lenni és ezt meg is szeretné osztani. Meg lehet ezt mutatni, meg lehet tanítani az embereknek, hogyan legyenek boldogok?

Megtanítani minden bizonnyal lehetetlen, de azt meg lehet mutatni, hogy az ember hol keresse a kulcsot a boldogsághoz. Amit én mindig is betartottam, hogy igyekszem megtalálni az örömöt mindenben, amit csinálok, és csak olyan kollégákkal dolgozom együtt, akiket bármikor szívesen meg is ölelnék.

A 10. Színházi Olimpia jelképe egy bárka, ami azt jelképezi, hogy folyamatosan menteni kell értékeinket és magunkat a jobb, nyugodtabb időkre. Ön milyen értékeket mentene át a következő évtizedekre?

Meggyőződésem, hogy mindaz, amit az emberi emlékezet megőrzött, csodálatos érték, amit az utókornak nincs joga elvesztegetni. Mindennek, amit az emberi zsenialitás teremtett, meg kell találni a helyét ezen a bárkán, de a legfontosabb talán mégis az, hogy a legnehezebb időkben sem szabad elveszítenünk a kedvességünket, a másikra való odafigyelés, az irgalom és a megbocsátás képességét.

Véleménye szerint mit jelent a mai, töredezett, válságokkal terhelt világban a színház, valamint a cirkusz? Mit adhat az embereknek a művészet ebben a világban?

Dosztojevszkij azt mondja, hogy „a világot a szépség menti meg", és én magam is ebben szeretnék hinni.