Vidnyánszky Attila: Nem felejthetjük el ezt a zsenit

Németh Antal 140, rendező, egyetemi tanár, színházigazgató, színháztörténeti író.koszorúzási ünnepség a Farkasréti temető,  Dr. Antal Zsolt, Hegedűs D. Géza, Vidnyánszky Attila, Vajda Márta
Vágólapra másolva!
"Németh Antal a Nemzeti Színház egyik legjelentősebb újraformálója, újragondolója, nagy európai gondolkodású alkotó volt. A rendező, egyetemi tanár, színházigazgató, színháztörténeti író kétségkívül zseni volt, aki messze meghaladta a saját korát." - mondta Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója, miután a Nemzeti Színház kezdeményezésére megkoszorúzták Németh Antal síremlékét a Farkasréti temetőben a művész születésének 120. évfordulója alkalmából. A koszorúzáson beszédet mondott Lázár Balázs színművész, egyetemi oktató és Hegedűs D. Géza Kossuth-díjas színművész. Vidnyánszky Attila kiemelte: olyan korban élünk, amikor gyorsan felejtünk, és világhírű rendezők, színészek, színházi művészek tűnnek el az emlékezetből, pedig többek között nekik köszönhetően működik a magyar színházi szakma ilyen magas színvonalon. "Ezért fontos emlékezni azokra a nagy művészekre, akiktől átvettük a stafétabotot és visszük tovább az értékeiket. Végtelenül igazságtalan volna, ha ezeket a nagy alkotókat elfelejtenénk." -hangsúlyozta a Nemzeti Színház igazgatója.
Vágólapra másolva!

Megkoszorúzták a Nemzeti Színház kezdeményezésére Németh Antal születésének 120. évfordulója alkalmából a nagy színházi alkotó síremlékét a Farkasréti temetőben. Beszédet mondott Lázár Balázs színművész, egyetemi oktató, valamint Hegedűs D. Géza Kossuth-díjas színművész a MASZK Országos Színészegyesület elnöke.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója megkoszorúzza Németh Antal síremlékét a Farkasréti temetőben Fotó: Major Kata - Origo

A síremléken koszorút helyezett el Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház igazgatója, Lázár Balázs színművész, valamint Vajda Márta és Hegedűs D. Géza a Magyar Színházi Társaság és a MASZK Országos Színészegyesület képviseletében.

Fotó: Major Kata - Origo


A megemlékezés után Vidnyánszky Attila az Origónak úgy fogalmazott: NémethAntal az egyik legnagyobb színházi újítónk, a Nemzeti Színház egyik legjelentősebb újrafomálója, újragondolója.

- mondta Vidnyánszky Attila az Origónak.

Németh Antal síremléke Fotó: Major Kata - Origo


Kiemelte:

Ahhoz, hogy ma építkezni tudjunk, hogy az újabb generációk képviseljék a mindannyiunk számára fontos alapelveket és vigyék tovább a tudást, amit nagyjaink felhalmoztak, meg kell ismernünk elődeinket, a színházkultúra jeles alakjait, és meg kell ismernünk azt is, amit alkottak. Nekik köszönhetjük azt a színházi világot, amelyben most létezünk. Az ő munkájuk eredményeként vehettük át a stafétabotot. Olyan korban élünk, amikor gyorsan felejtünk, és eltűnnek az emlékezetből világhírű nagy rendezők, színészek, alkotók, akiknek köszönhetően a magyar színházi szakma ilyen magas színvonalon működik. Végtelenül igazságtalan volna, ha elfelejtenénk őket, ezért tartjuk fontosnak, hogy időről időre megemlékezzünk színházi nagyjainkról

- mondta Vidnyánszky Attila.

Fotó: Major Kata - Origo


Németh Antal ösztöndíjasként Európa legnagyobb színházi rendezőitől a legkorszerűbb színházi nyelvet tanulta meg. Bécsben, Berlinben, Kölnben és Párizsban látta is a legjelentősebb színházi újítók, az orosz Tairov, a német Jessner, Piscator és Reinhard előadásait. Új színházat akart.

Azt vallotta, hogy minden darabnak meg kell keresni a magvát, lényegét, végső értelmét és célját, és ezt színészben, díszletben, fényhatásokban kell kifejezni.

Ez volt az általa képviselt modern színjátszás lényege.

Németh Antal születésének 120. évfordulójára a Nemzeti Színház kezdeményezésére megkoszorúzták a színházi művész sírját Fotó: Major Kata - Origo

A színház – legyen szó báb- vagy prózai színházról, operáról – történeti, tudományos, esztétikai szempontból egyaránt érdekelte. Nem egyszerűen eltervezte, hogy megrendezi például Az ember tragédiát vagy a Bánk bánt, hanem megpróbálta megérteni, hogy mikor, miért vették elő, hogyan nyúltak a műhöz az előző generációk. Meg is írta e két darab színpadi történetét - ez olvasható a Nemzeti Színház magazinjában a Kávási Klára könyvtáros-levéltárossal, a Nemzeti Színház archívumának egykori vezetőjével készült interjúban.

A második berlini ösztöndíj után Németh Antal a szegedi városi színházba került, ahol rendezőként kezdett dolgozni, majd egy év múlva már főrendező volt.

A Nemzeti Színház igazgatójaként 1935-től 1944-ig dolgozott.

Egyrészt szabad kezet kapott, másrészt a fiatalság vakmerőségével mindent meg is mert lépni. Megújította a társulatot, és elképzelései megvalósítása érdekékében az első két évben évi nyolc-tíz előadást is rendezett. Leveleiből az derül ki, hogy kora reggeltől késő éjszakáig dolgozott.

- mondta a Nemzeti Színház magazinjának Kávási Klára.

Németh Antal Forrás: Wikipedia, Picasa


Az előadásokat részletekbe menően megtervezte, sőt, a rendezésbe játékmestereket is bevont.

Aprólékosan feljegyezte jelenetről jelenetre az elképzeléseit, a színpadi mozgásokat, a világítást, sőt, rajzokat is készített.

Fotó: Major Kata - Origo

Németh Antal rövid idő alatt újra érdekessé, népszerűvé és nem utolsó sorban rentábilissá tette a Nemzeti Színházat.

1945 és 1956 között nem rendezhetett. Új politikai korszak köszöntött be. A hivatalos eljárások során ugyan azt igazolták, hogy nem követett el semmit, mégis állás nélkül maradt.

Aztán 1956–1957 között a kaposvári Csiky Gergely Színház rendezője volt, majd a kecskeméti Katona József Színházban rendezett, később a Pécsi Nemzeti Színházban dolgozott rendezőként. 1965-től az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Osztályán dolgozott, ahol a Nemzeti Színház dokumentumait kezdte rendezni. Sok tanulmányt írt, de a munkáját már nem tudta befejezni, 1968-ban meghalt.