Szokatlanul kezdődik a Nemzeti Színház Liliom című előadása: már az aulában elindul a produkció: Liliom harsányan csábítja az érkezőket a körhintához, mindenki próbálja ki, jöjjenek, jöjjenek, előtte persze kóstolják meg a vattacukrot is, amelyet a színházterem előtti térben árusítanak. Juli, a cselédlány és barátnője, Mari is elvegyül a tömegben „ az érkező színházlátogatók tömegében. Mari először jár a „Városligetben”, nemrég érkezett vidékről. Juli pedig megmutat neki mindent – a körhintát is.
A látogató ekkor lép be a színházterembe. A Gobbi Hilda színpad közepén egy hatalmas körhinta áll. Ebben a körhintában pedig benne van az egész világ – sőt, a túlvilág is. Fejes Szabolcs rendező ebben az egy díszletben valósította meg az előadás összes helyszínét – a városligeti játékot, Liliom és Juli lakását, a fényképész műtermét, és a túlvilágot is. Rendkívül izgalmas és látványos a színpadkép, a színészek játéka pedig fergeteges. Mintha mindannyian jutalmul kapták volna a szerepüket.
A rendező fiatal – a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves hallgatója –, rendkívül tehetséges, a színpadi teret különösen jól használja: szinte minden pillanatban történik valami a színpad különböző szegleteiben, miközben a darab története a szemünk előtt zajlik.
Fejes Szabolcs mesetere Vidnyánszky Attila - és ez látszik is a fiatal rendezőhallgató előadásán, ami tele van friss, fiatalos pillanatokkal, ötletekkel, de úgy, hogy Molnár Ferenc szövege és atmoszférája egy cseppet sem csorbul.
Az előadás egyszerre szórakoztató, a néző sokszor felkacag az előadás első felének jelenetein, ugyanakkor a produkció hihetetlenül mély és elgondolkodtató.
Liliom szerepében Bordás Roland lenyűgöző, ahogyan a Julit játszó, szintén egyetemista Battai Lili Lujza is. Mari szerepét Bubik Réka egyetemi hallgató egyszerűen zseniálisan formálja meg. Hugót a Nemzeti Színház művésze, a rendkívül tehetséges Madácsi István játssza – fergeteges alakítást láthatunk tőle is. Tóth Auguszta – ahogy mindig – most is sziporkázik szerepében: ő özvegy Muskátnét alakítja. A bűnöző Ficsúr szerepében pedig Berettyán Sándort láthatjuk. Az SZFE hallgatói csodát alkottak a Nemzeti Színház színpadára – ezek a fiatalok fantasztikusan tehetségesek.
A Liliom külföldön is hatalmas siker volt Molnár Ferenc Liliom című darabjának ősbemutatója 1909. december 7-én volt a Vígszínházban - nem aratott túl nagy sikert. A mű megszületésének idején ugyanis merész tett volt az írótól, hogy darabja hőséül egy városi szegényt, egy semmirekellőt választott.
Azonban a darab elindult világhódító útjára: igazi siker volt Benjamin Glazer Fordításában a Broadwayn 1921-ben, majd 1926-ban Londonban. Fritz Lang 1934-ben megfilmesítette. 1939-ben Orson Welles rendezett egy egyórás rádiós adaptációt a műből. 1940-ben New Yorkban mutatták be Burgess Meredith és Ingrid Bergman főszereplésével. 1945-ben pedig a dráma alapján írt Carousel című musical hatalmas Broadway-siker lett.
Hogy mi volt a kezdeti sikertelenség oka idehaza? Talán az, hogy a Vígszínház polgári közönségét nem foglalkoztatta a társadalom perifériáján élők története. Molnár Ferenc kortársa, Tersánszky Józsi Jenő így írt a bukás okáról: “a magyar értelmiség furcsa betegségének fő tünete, hogy addig nem mer még tetszésének sem engedni, míg külföldi tekintélyekre nem kacsintott.”
Az biztos, hogy amikor 1919-ben már Csortos Gyulával tűzte újra műsorra a Vígszínház, itthon is óriási siker lett.
A Liliom című darab sok tekintetben Molnár Ferenc önéletrajzi ihletettségű műve. Azután született meg, miután a szerző felesége, Vészi Margit egy heves vita után közös lányukkal otthagyta az írót és külföldre menekült. Molnár sokszor nem bánt túl jól a szerelmeivel, és a Liliom című művében mintha saját durvasága alól kérne felmentést.
„Molnár Ferenc darabjában néhány kifejezés régies, de a szöveg tartalma egyáltalán nem az. Az író ugyanazokról a kérdésekről és gondokról ír, ami ma is foglalkoztatja az embereket: milyen szakmát válasszak, hogyan találjak párt, hogyan legyek jó ember vagy rossz ember. Véleményem szerint a téma örök.” – mondta az Origónak Fejes Szabolcs, az előadás fiatal rendezője.
Azt is hozzátette: a dráma a felnőni képtelen emberről szól. És bár érkezik egy nő az életébe, akiért érdemes lenne rendes emberré válni. Ahogyan a darabban is elhangzik: „lehet ám gazemberből is ember.” Liliom meg is próbálja a maga módján, csakhogy mégis képtelen a felnőtté válásra, nincsenek meg a képességei ahhoz, hogy felelősséget vállaljon a tetteiért. A darabban Liliom körül mindenki halad, családot alapít, fejlődik, változik, ő azonban megmarad örök gyereknek, és még a túlvilágon sem nő be a feje lágya. Az egyik bűnt halmozza a másikra, a lelke mélyén mégis jószándékú, szerethető figura. Julika is éppen ezt a hatalmas gyereket szereti meg benne.
A rendező úgy fogalmazott: a darab aktualitása abban áll, hogy a mai, húszas évei végén járó fiatalok jelentős része is „felnőtt gyerekségben” él, nem képes felelősséget vállalni tetteiért.
A díszletet is a rendező tervezte. Azt mondta: Kondor Béla festményei inspirálták.
„Kondor Béla valamiféle életgépezeteket festett, főleg a háborúról. A háború eseményeit gyúrta össze egy nagy gépbe. Úgy gondoltam, hogy nekem is egy körhinta-gépbe kell összegyúrnom Liliom élettereit. Így született meg a díszlet. Hiszen a Liliomban az egész élet olyan, mint egy körhinta, amely forog velünk, és nincs belőle kiszállás.”
A Liliom szerepét megformáló Bordás Roland az Origónak elmondta: nagyon élvezte a közös munkát a fiatal rendezővel.
„Általában idősebb rendezőkkel dolgoztam eddig – kivéve ifj. Vidnyánszky Attilát, de őt a barátomnak mondhatom, így a munkafolyamat is más volt. Fejes Szabolcs negyedéves egyetemi hallgató, rendkívül nagy tudással. A próbák alatt láttuk, hogy hihetetlenül felkészült, tudja, hogy mit akar, és a díszlet, amit megálmodott, zseniális.”
Bordás Roland kiemelte, hogy már gimnazista korától több Liliom-előadást látott.
„Láttam a Vígszínházban, de láttam egy moszkvai előadást, és egy nyíregyházi produkciót is. Az általam megformált Liliom rendkívül sokrétű. Hatalmas érzelmi kitörései vannak az előadás során. Negatív és pozitív kitörések. Ahogy Szabolccsal próbáltuk megfejteni: ő egy mély figura, aki megrögzött, negatív karakterré válik, hiszen nőverő, iszik és kártyázik is.
De vannak pozitív tulajdonságai is: vidám, szórakoztató, és a lelke mélyén jószándékú. Aztán Juli várandós lesz, és érzi, most tényleg felelősséget kell vállalnia a családjáért. Erre azonban képtelen lesz.” – mondta a színész. Azt is hozzátette, hogy az utolsó pillanatig keresi majd Liliom figuráját, az apró játékokat, gondolatokat a címszereplővel kapcsolatban.
A Színház- és Filmművészeti egyetem hallgatója, Battai Lili Lujza játssza Juli szerepét az előadásban.
„Juli nagyon tiszta, de akaratos, makacs, hatalmas hitű lány, aki valójában azért van ezen a világon, hogy szeressen.” – mondta az Origónak Battai Lili Lujza.
Azt is hozzátette, hogy véleménye szerint egyáltalán nem áll a mai fiataloktól távol Molnár Ferenc csodálatos szövege.
A rendezővel való közös munkáról úgy fogalmazott:
„Mind a ketten egyetemi hallgatók vagyunk. Két évvel ezelőtt Szabolcs egyik vizsgadarabjában szerepeltem, és nagyon jól együtt tudtunk dolgozni. Mindkettőnknek fontos ez az előadás, valójában a szívügyünk, ami összetart minket.”
A Liliom bemutatóját péntek este megtartották, hihetetlen sikerrel. A gyönyörű előadás rendezőjét, a negyedéves rendezőhallgató Fejes Szabolcsot éppúgy ünnepelték, mint a címszerepet hihetetlen őszinteséggel, emberséggel, döbbenetes erővel játszó Bordás Rolandot, a női főszerepet egészen szívszorítóan alakító egyetemi hallgatót, Battai Lili Lujzát és persze a többieket is: Bubik Réka, Berettyán Sándor, Tóth Auguszta, Rubold Ödön, Tóth László, Madácsi István vagy Kovács S. József alakítása egytől-egyig hibátlan művészi teljesítmény.
Vidnyánszky Attila rendezőtanítványa, Fejes Szabolcs megrendítő előadással mutatkozott be.