Az élet van válságban, a színház mindig tükör

2015.09.15. 09:30

A jó színház terápia, akár sír, akár kacag a néző, és mindig állást kell foglalnia, legyen szó menekültkérdésről vagy más, égetően fontos társadalmi problémáról. Az Origónak adott exkluzív interjúból kiderül, milyennek képzeli Kováts Adél a Radnóti Színház jövőjét, ha ő nyeri el az igazgatói posztot. Pályázati anyagát először nálunk olvashatja.

  • A menekültkérdés olyan nagy probléma, hogy ennek fényében néha azon is elgondolkodik, egyáltalán van-e értelme annak, amit csinál.
  • A polgár szó nem politikai terminus.
  • 22 éve van a Radnótiban, felelősséget érez iránta.
  • A színházigazgató már egy darabválasztással is állást foglal.
  • Egyszerűen jó nőnek lenni.

Miért szeretne igazgató lenni? Honnan ez az ambíció önben?

Az ambíció szerintem személyiségfüggő. Minap be kellett mennem a főiskolára, a tanulmányi osztályra a diplomám hitelesítése miatt. Kezembe került a kartonom, megnéztem az önéletrajzomat, amit 18 évesen írtam, illetve a gimnáziumi osztályfőnököm ajánlását. Érdekes volt szembesülnöm azzal, hogy ez a fajta impulzivitás, szándék, igény, hogy a közösségért munkálkodjam, már akkor is milyen erős volt bennem.

Bálint András mindig számított a véleményemre, a társulatban gyakran hallattam a hangomat. Ha nem éreznék magamban erőt, kreativitást, bátorságot, hogy embereket tudok motiválni, el tudom hitetni velük, hogy amit megálmodom, az jó, akkor nem vágnék bele egy ilyen feladatba.

A Radnótit kívülről-belülről ismerem, hibáival, erényeivel együttForrás: MTI/Zih Zsolt

Úgy érzem, vannak még bennem lehetőségek, amiket szeretnék kiaknázni. Jó lenne másik szinten működtetni azt a tudást és tapasztalatot, amit eddig gyűjtöttem. A Radnótit kívülről-belülről ismerem, hibáival, erényeivel együtt. 22 éve vagyok itt, felelősséget érzek ezért a színházért. Szeretném, ha az a szellemiség, amit a Radnóti Színház Budapest kulturális életében képvisel, nem tűnne el, úgy érzem, az én személyem lehetne ennek a biztosítéka.

Saját honlapján a Radnóti a polgári megbízhatóság színházaként definiálja magát. Számomra értelmezhetetlen ez a megfogalmazás. Illetve csak politikai nyilatkozatként értelmezhető.

A polgár szó jelentése az én felfogásomban nem politikai terminus. Sokkal inkább az önmagáért és a társadalomért felelősséget vállaló ember definíciója, akinek önálló véleménye van, aki gondolkodik, kérdez, reflektál a jelenre, küzd a kirekesztés ellen, toleráns és nyitott, akinek a kérdésfelvetései és válaszai is differenciáltak, aki nem sodródik. Az én olvasatomban egyszerre magyar, európai és világpolgár. A megbízhatóság pedig elsősorban igényességet jelent. Igényességet az irodalmi művek kiválasztásában és azok művészi megvalósításában.

Milyen Kováts Adél színháza?

Impulzív, szenvedélyes, aktuális kérdéseket felvető, színészközpontú. Olyan fórum, ahol a kérdésfeltevés elsődlegesen fontos, mert aki nem kérdez, gyakorlatilag elveszíti a jogát a válaszadásra. Olyan nyílt fórum, amely néha nyitva hagyja a kérdést, hogy nézői maguk keressék meg válaszaikat.

Kováts Adél Szidónia szerepében Mohácsi István és Mohácsi János Buborékok című vígjátékának fotóspróbájánForrás: MTI/Honéczy Barnabás

Feladata a színháznak, hogy segítsen feldolgozni a nézőnek a mindennapi társadalmi problémákat?

Persze. Társadalmi és örök emberi problémákat. A jó színház mindig terápia, akár sír, akár kacag a néző. A színház megújításában elsősorban számítok a legfiatalabb alkotói generációra. Már az első évadban szeretnék lehetőséget adni az Y generációs színészeknek, rendezőknek; az érdekel legjobban, hogy egy ilyen összezavarodott társadalmi helyzetben, mint ami most Magyarországon van, hogyan tudják megfogalmazni az identitásukat.

Válságban van a színház?

Az élet van válságban, a színház mindig tükör. Az ember nap mint nap döbbenten szembesül az egyre mélyülő menekültkérdéssel. Ami most történik, az olyan óriási probléma, ami mellett mi olyan kicsik vagyunk, hogy néha még azon is elgondolkodom, van-e értelme annak, amit csinálok. Félelem, részvét és tenni akarás kavarog bennem.

Lehet a színháznak feladata napi szinten reagálni az ilyen helyzetekre?

Két évvel ezelőtt az volt a legnagyobb problémánk, hogy hányan mennek el ebből az országból, most az, hogy hányan jönnek be. Ez túlmutat a napi politikai kérdéseken. Ami most zajlik, napi szinten meghatározza ugyan az életünket, de nem napi szintű probléma. Történelmet írunk. A Radnótinak nem napi szinten kell reagálnia politikai eseményekre, de relevánsnak kell lennie véleményformálásában, ez a feladatunk, ezt várja tőlünk meglévő és leendő közönségünk.

Vágyvillamos előadás (Schneider Zoltánnal)Forrás: Koncz Zsuzsa

A véleményformálás azt jelenti, hogy a színház mondjuk ellenzéki szerepbe kényszerül?

A színházigazgató már egy darabválasztással is állást foglal. De a véleményformálás nem mindig valami ellen van, lehet valamiért is. Szerintem be kellene fejeznünk az árokásást. Magyarország vezető értelmiségének be kell látnia, hogy ez az egymásnak ugrálás nem vezet sehova.  A szélsőséges indulatok nem méltóak másokért felelősséggel tenni akaró emberekhez. Én olyan társakkal és azoknak az embereknek szeretnék nagyon jó színházat csinálni, akik felismerték, hogy nem egymás ellen, hanem egymásért kell egy élhető országot teremtenünk.

Van annak jelentősége, hogy nő vagy férfi vezet egy színházat?

Az én esetemben van. Szeretnék erős női vonalat vinni a színházba. Nem feminista színházról beszélek, hanem arról, hogy a női alkotók igenis alulreprezentáltak a színházban, nálunk talán jobban, mint másutt. Viszont a magyar társadalom tényleg nagyon férfiközpontú, a színházcsinálás nálunk hatványozottan férfi szakma. A Radnótiban az elmúlt 22 év alatt két nő rendezett. Ezen mindenképpen szeretnék változtatni és több női alkotónak lehetőséget adni.

A Kurázsi mama olvasópróbájaForrás: Dömölky Dániel

Mi az, aminek tud örülni színészként, nőként és magyarként ebben az országban?

Színészként örülök minden feladatomnak, kihívásnak. Most például annak, hogy nagyjátékfilmet forgatok, hogy én játszom a Lear király-ban a bolondot László Zsolt oldalán. Örülök, hogy vannak olyan szerepeim, amiken keresztül tudok közvetíteni szeretetet, gondolatot, véleményt, állásfoglalást. Boldog vagyok attól, hogy van egy kőszínház mögöttem, hogy színészként van egzisztenciám, otthonom.

Jólesik az a visszajelzés, amikor azt mondják, még mindig milyen gyönyörű vagyForrás: Falus Kriszta

Bár férfiközpontú társadalomban élünk, én nőként jól érzem magam a bőrömben. Egyszerűen jó nőnek lenni, a nők sok esetben strapabíróbbak, kreatívabbak, nagyvonalúbbak. Jólesik az a visszajelzés, amikor azt mondják, még mindig milyen gyönyörű vagy. A „még mindig”-et persze le kell nyelnem (nevet). Van szerető férjem, családom, és csodálatos, hogy mint nő anyaként is kiteljesedhettem.

Kurázsi mama (Petrik Andrea, Rétfalvi Tamás, Formán Bálint, Nagy Norbert)Forrás: Dömölky Dániel

Hogy magyar emberként mi jó, arra nehezebb válaszolnom. Egy ilyen túlérzékeny embernek, mint amilyen én vagyok, ezzel a felelősségtudattal, ahogy élek, van bennem egyfajta tehetetlenségérzés, hogy végső soron nem tudok változtatni a dolgokon.

Csak olyasmi mellé állok oda, amiben úgy érzem, hogy valóban hatékony lehetekForrás: Tombor Zoltán

Ugyanakkor ez nem veheti el az ember kedvét attól, hogy saját terepén mindent megtegyen. Nem mondhatunk le a világ jobbításának szándékáról. Mindig nagyon örülök, amikor kiállhatok jó ügyek mellett, amikor egy helyzetből mindenki győztesként kerül ki. Ha nekem ilyesmiben emberileg és színészileg is szerepem lehet, akkor boldognak érzem magam.

Az ismertség nagy felelősség, csak olyasmi mellé állok oda, amiben úgy érzem, hogy valóban hatékony lehetek, és abban lehetek az, amivel teljesen azonosulni tudok.

Kováts Adél pályázatát innen töltheti le.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK