Jön a farkasokkal táncoló zongorista

Hélène Grimaud
Vágólapra másolva!
Egy barátja kutyáját sétáltatta este, Florida fővárosában, amikor egy farkas sziluettje bontakozott ki a sötétből. Az állat odament hozzá, megszaglászta. Héléne Grimaud kitárta finom zongorista ujjait, a farkas meg odadörgölte a fejét a tenyeréhez. A pianista misztikus élményként számolt be a találkozásról.
Vágólapra másolva!

Pár évvel később egy fotós barátjával megalapította a Wolf Conservation Centert a New York állambeli Dél-Salemben.

Bach, Mozart, Beethoven vagy Bartók új életre kel a kezei alatt. Héléne Grimaud-t a kritikusok csak rubatovirtuóznak titulálják egyedi tempói, szabályokat felrúgó interpretációi miatt. A zongora mellett másik nagy szenvedélye a farkasok tanulmányozása és nevelése, amit Wild Harmonies: A Life of Music and Wolves című könyvében megörökített.

Grimaud fő feladatának tekinti, hogy a farkasokkal szembeni előítéleteket lebontsa Forrás: Mat Hennek

Franciaországban, Aix-en-Provence-ban született 1969-ben. Hétévesen fedezte fel a zongorát, 13 évesen a párizsi Conservatoir növendéke. 16 évesen úgy játszik Rahmanyinovot, hogy a csodájára járnak, és komoly díjakat kap érte. 1987-ben indul szólókarrierje. Négy évvel később egy másik karrier is kezdetét veszi az életében. Igen, a farkasok.

Melléütni csak szenvedélyből

A zenei karrier mellett Grimaud fő feladatának tekinti, hogy a farkasokkal szembeni előítéleteket lebontsa. Ha neki nem sikerül, akkor senkinek. A rezervátumnak évente 35 ezer látogatója van.

Grimaud zongorajátékában ugyanolyan megszállott, mint a farkasokhoz fűződő viszonyában. Jelszava:

Mahlerrel együtt ő is azt vallja, a kottában csak a zene egyik része található. A másik ott van az előadó szívében, fejében és kezében.

Játékstílusának önkényességét Glenn Gouldéhoz szokták hasonlítani. Grimaud nem műveket játszik, hanem a művel való találkozás élményét szólaltatja meg. Mozartot tényleg kevesen játszanak így. Hallgassák csak!

A "farkasokkal táncoló" zongorista január 17-én lép fel a Müpában a karmester nélkül játszó Bázeli Kamarazenekarral.

Grimaud két d-moll zongoraversenyt játszik, a zenekar pedig ezt ellenpontozva két 20. századi szerző Bach és Mozart zenéjére egyaránt rímelő remekművét adja elő.

A Bartók Bélától is műveket rendelő, legendás Paul Sacher hasonló nevű együttese hagyományait követve 1984-ben alapították meg a Bázeli Kamarazenekart. Az együttes a barokktól a kortárs zenéig minden stílust és műfajt egyforma súllyal képviseltet repertoárján - ha kell, historikus, ha kell, modern hangszereken, és ebben alighanem a kevés kivételek egyike.

A rugalmasságáról, művészi szabadságáról is nevezetes, karmester nélkül dolgozó zenekarral többek közt olyan neves szólisták léptek fel, mint Cecilia Bartoli, Sol Gabetta, Andreas Scholl, Heinz Holliger, Fazil Say, Emmanuel Pahud, Renaud Capucon és Viktoria Mullova.