Abszurd a Liget fejlesztését kiváltó Nyugati-projektről beszélni

Baán László, nemzeti múzeum, seuso -kincsek
Interjú Baán Lászlóval a Nemzeti Múzeum igazgatójával a Seuso-kincsek hazahozataláról 2014. március 31-én.
Vágólapra másolva!
Az elmúlt napokban több sajtóorgánum hozta le azt hírt, miszerint Demján Sándor a Nyugati pályaudvar melletti, egykor kormányzati negyednek szánt területre vinné a Liget Budapest projektet. Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa közleményben reagált. A közlemény szövegét közöljük.
Vágólapra másolva!

Baán László szerint a hangzatos, ám egyetlen szavában sem helytálló Népszabadság-cikk teljesen abszurd következtetéseket von le egy több mint 10 éve, messze a Liget projekt elindulása előtt készített koncepció kapcsán.

A hírek megjelenésének másnapján kiderült a Demján-csoport közleményéből, hogy ők ugyan örülnek a rozsdaövezeti terület esetleges rendbehozásának, de az ötlet nem tőlük származik,

Teljesen logikus a cégcsoport közleménye, két okból is. Egyfelől sem Demján Sándor, sem más nagyvállalkozó nem vihetne az egykor kormányzati negyednek szánt vasúti területre semmit, ugyanis az állami tulajdon, ennek sorsáról kizárólag a kormányzat dönthet Másfelől természetes a cégcsoport öröme, hisz a világon bármely ingatlanfejlesztő repesne a boldogságtól, ha az általa tulajdonolt rozsdaövezeti terület közvetlen szomszédságában az állam egy sokmilliárdos ingatlanfejlesztésbe fogna – írja Baán.

Mit váltana ki micsoda, és mi kerülne minek a felébe? Fotó: Origo

A cikk legsúlyosabb és egyben legbugyutább közlése azonban nem is a Demján-kártya felvezetése, hanem annak a tényszerű állítása volt, hogy ez a kormányzati negyed helyére kerülő fejlesztés – az írás megfogalmazása szerint - nemcsak, hogy "kiváltaná akár egészben" a Liget projektet, de ráadásul még fele annyiba se kerülne.

Nos, mit váltana ki micsoda, és mi kerülne minek a felébe?

A Nyugati pályaudvar vágányai melletti és/vagy fölötti helyen hogyan "váltódna ki" az Állatkert fejlesztése, a Közlekedési Múzeum történeti épületének újjáépítése, a Vajdahunyadvár és a Szépművészeti Múzeum felújítása, s legfőképpen magának a városligeti parknak a teljes megújítása?

Ezeket se fele pénzből, se kétszer annyiból nem lehet megcsinálni a Nyugati mellett.

Amit meg lehet, azt csak a Ligetnél drágábban lehet, ugyanis ezen a MÁV területen rendkívül jelentős talajcsere szükséges a súlyos szennyezettség miatt.

Teljesen abszurd egy a Liget fejlesztését kiváltó és azt olcsóbban megvalósító "Nyugati" projektről beszélni Fotó: Origo

Arról nem is beszélve, hogy a cikk mellett közölt, hevenyészett térképvázlat láthatóan vagy a vasúti forgalom teljes megszüntetésével számolt (ami egy vadonatúj pályaudvar felépítését és költségeit jelenti majd valamikor 10-15 év múlva), vagy pedig a vasúti pályák részbeni felszámolásával és maradék részének betonszerkezettel történő lefedésével.

Ez utóbbi azon túl, hogy szintén nem olcsóbb megoldás a városligeti fejlesztésnél, legfeljebb a Westend bevásárlóközpont tetején megvalósítotthoz hasonló karakterű,

korlátozott zöldfelületeket hozna létre,

szemben a Liget projekt teljes értékű, földfelszínen történő, több tízezer négyzetméternyi zöldfelület-bővítésével.

Mindez természetesen csak azt jelenti, hogy teljesen abszurd egy a Liget fejlesztését kiváltó és azt olcsóbban megvalósító "Nyugati" projektről beszélni. Amiről ellenben lehet, sőt racionális, az ennek a rozsdaövezetnek egy a Nyugatit a Ligettel összekötő zöldsávvá alakítása, vagyis nem "vagy-vagy"-ban, hanem a Liget projekt megvalósításához kapcsolódó "is-is"-ben érdemes gondolkodni - összegzi Baán László.

Nyugati Ligetet a Liget Projekt helyett!

A Levegő Munkacsoport előremutatónak tartja, hogy a kormány is elismeri: a Liget Projekt megvalósítása esetén csökkenne a zöldfelület a Városligetben. Ugyanakkor a Levegő Munkacsoport a Nyugati pályaudvar mögötti terület zöldítését nem a Városliget zöldfelületeinek pótlására javasolja, hanem azok beépítése helyett.

A médiában megjelent tudósítások szerint ugyanis Lázár János miniszter e heti kormányinfóján a következőkről lehetett tudomást szerezni: „A Liget Projekt tartalma lezárt, több civil szervezet azonban azt kérte, biztosítsanak több zöld területet a ligetben beépítendő rész pótlására. Ezt követően Orbán Viktor azt kérte a MÁV elnökétől és Lázár Jánostól, hogy a Levegő Munkacsoport küldöttségével találkozzanak, és vizsgálják meg: kialakítható-e nagy zöld terület a MÁV nem használt területein a Nyugati pályaudvar mögött.

A kormány várja a MÁV javaslatát a Nyugati pályaudvar teljes átalakításáról, illetve a MÁV nem használt területeinek parkosítására. Lázár János támogatja a tervet."

Baán László válasza a Levegő Munkacsoport közleményére:

A Kormány semmilyen formában nem ismerte el, hogy a Városliget megújítása és fejlesztése miatt a Liget zöldfelülete csökkenne, ugyanis ezzel szemben az a valós tény , hogy a Liget projekt révén a Városliget zöldfelülete a jelenlegi 60 százalékos arányról 65 százalékos arányúra fog nőni, több tízezer négyzetméterrel bővítve a jelenlegi zöldfelületet. A Nyugat pályaudvar melletti rozsdaövezet zöldterületté alakítása ezen növekedésen felül fog zöldövezeti többletértéket létrehozni Budapest számára.