"Nem érdekel a közönség reakciója" - Merzbow a Quartnak

Pándi balázs és Merzbow, Masami Akita, Quart
Vágólapra másolva!
A zajzene legendás alakja Mats Gustafsson svéd szaxofonossal, Pándi Balázs dobossal és Csihar Attila énekessel lépett fel az A38-on és lemezfelvételt is készített. A szűkszavú japán zenésztől megtudtuk, hogy egy ideig azt hitte, az Omega német zenekar, és kiderítettük, mi köze a japán madaraknak a zajhoz.
Vágólapra másolva!

Mats Gustafssonnal és Pándi Balázzsal stúdióban voltak. Készen is vannak a felvételekkel?

Azokat a felvételeket, amiket készítettünk, még meg fogom vágni otthon. Illetve Balázs hozzáad némi harmonikát, és néhány számhoz felveszi majd Csihar Attila énekét is.

[Pándi Balázstól megtudtuk, hogy a lemezt a Rare Noise kiadó fogja megjelentetni, amely például az Obakét is, és hogy a felállás tervez további koncerteket is, mert mindenki nagyon lelkes volt.]

Pándi Balázstól hallottam, hogy sok lemezt vásárolt Budapesten. Miket?

Magyar és kelet-európai, például lengyel jazzt és sok lemezt a hetvenes évek elejéről, kelet-európai progresszív rockot.

Igaz, hogy nagy gyűjtője az Omegának?

Nem, csak olyan lemezeim vannak tőlük, amiket német kiadók adtak ki. Nagyon szeretem a krautrockot is, és eleinte azt hittem, hogy az Omega is egy német zenekar.

Milyen zenéket hallgat otthon?

Leginkább a hetvenes évek zenéjét, annak is az elejéről. Nagyon szeretem az akkori hard rockot.

És zajzenét?

A maiakat?

Igen.

Nem. Nem érdekel.

Korábbiakat?

Azokat sem. Nem hatnak rám más zenék. Csak én magam hatok a zenémre.

És a nem zenei hangok? Mondjuk a világ különböző zajai?

Kezdetben érdekeltek az ilyen hangok, de ma már nem.

Különféle eseményeken lépett fel, például jazzfesztiválokon is. Milyen különbségek vannak a közönség reakcióiban?

Nem tudom.

Van valamilyen ideális közönsége a zenéjének? Vagy valami ideális állapot, amiben a legjobb hallgatni?

Nincs. Csak saját magam számára játszom a zenét. Úgyhogy nem érdekel, hogy az emberek hogyan reagálnak... semmi ilyesmi.

És a lemezei fogadtatását követi valamennyire?

Igazából az érdekel a legjobban, hogy a könyveimről milyen vélemények vannak, de majdnem minden kritikában ugyanazt olvasom: "a japán zajzene híres úttörője, blablabla". Nem túl érdekes. Majdnem hogy nem is igaz.

A zenéjéről olvasott valaha valami érdekeset? Valamit, ami eltér a többitől?

Amikor doboltam a lemezeimen, a zajzenében sokan nem szerették; sokkal inkább azok, akik a technót, house-t hallgatják, nekik tetszettek a dobhangok. A zajzenei szcénából érkező kritikák majdnem mindig rosszak, mert olyan emberek írják, akik csak zajzenét hallgatnak, mást nem is ismernek. Csak azt szeretik, ami durva, extrém. Ezért játszom Balázzsal. Ő sokféle zenét ismert, heavy metalt, jazzt, hiphopot.

Sok tematikus lemezt készített, például a 13 Japanese Birds sorozatot japán madárfajtákról. Ezek a témák milyen viszonyban vannak a lemezeken hallható zenével? Van egyáltalán kapcsolat közöttük?

Nincs kapcsolat, mert a zene sokkal absztraktabb. Csak szeretném, ha az emberek megismernék a gondolataimat az állati jogokról. Ezért adok ilyen címeket a lemezeimnek. Ezért írtam számokat különböző válogatásoknak, amik az állati jogokkal voltak kapcsolatosak; például a PETA-nak vagy nemrég a Sea Shepherdnek [utóbbi lemez itt meghallgatható]. Szerintem az állati jogok az emberiség felszabadulásának következő lépését jelentik.

A legtöbben a zajzenét destruktívnak tartják. De az állati jogok gondolata pont nem destruktív, nem?

Szerintem nagyon is destruktív elgondolás: a társadalom, az étkezési kultúra ellen van. A húsevő kultúra megsemmisítését szeretné. Sok zajzenészt ismerek, aki vegetáriánus, például John Wiese, New Blockaders.