Felért a csúcsra, de a poklot is megjárta

2017.02.19. 12:01

Kétségkívül Falco a valaha élt legnagyobb osztrák popsztár: Ausztriából egészen az amerikai slágerlisták tetejéig jutott. Művészi karakterét mérnöki pontossággal tervezte meg, de az építkezésbe már hiba csúszott. Ahogy már rengeteg zenésznél, nála sem bizonyult jó kötőanyagnak az alkohol és a kábítószer. Falco keményen rajta volt mindkettőn, és ezek halálában is vele voltak. Pár nappal a 41. születésnapja előtt halt meg autóbalesetben, ma lenne 60 éves. 

Falco Johann Hölzel néven született, és nőtt fel Bécs munkásnegyedében. Még gyerek volt, amikor szülei elváltak, és ő az anyjával maradt. Nagyon korán látszottak zenei tehetségének jelei: a rádióban hallott dalok ritmusát ügyesen követte, és ötévesen már a gyerekzongoráján játszott kis zenéit is felvette. Azt már nagyon hamar 

kitalálta magának, hogy popsztár lesz, 

valószínűleg ezért is jelentkezett a Bécsi Konzervatóriumba. A zenei képzettségről szóló tervei azonban máshogy alakultak: nem érezte jól magát a konzervatóriumban, ott is hagyta. Tizenhét évesen beállt önkéntesnek az osztrák hadseregbe. 

Falco 1986-ban: egyáltalán nem látszik rajta a szerhasználat, pedig már mélyen voltForrás: Getty Images/2013 Imagno/Imagno

Fazon

A seregben töltött egy év rányomta a bélyegét Falco későbbi stílusára. A '70-es évek második felében már a bécsi éjszakát járta, de még mindig kitartott a katonás jegyeknél. Annak ellenére, hogy abban az időben inkább 

a tépettség volt a divat a fiataloknál, ő rövidre vágott, jól fésült hajával, borotvált arcával kilógott a sorból. 

Volt még egy kiegészítő, ami valószínűleg a szolgálatból maradt meg: a pilótás napszemüveg. Nyilván mászkáltak még az akkori Bécsben hasonló alakok, de mégsem az éjszakai világ fiataljai között. Ráadásul Falco ekkor már együttesekben játszott, színpadon volt, szerepelt. Mégis úgy tűnhetett, hogy külsejével a rendet, sokkal inkább az idősebb generációt képviseli, zenéje pedig teljesen szemben volt mindezzel. A megjelenés és a színpadi stílus egy nagyon érdekes keveréket adott, ami hozzájárult a kezdeti sikerekhez. 

A nagy áttörés

A '70-es évek végén járunk, amikor Falco már jócskán tobzódott az osztrák undergroundvilágban. 1980-ban a Drahdiwaberl nevű együttesben basszusgitározott, mégis őt szúrták ki, és egyedül írt alá egy háromlemezes szerződést. Szólóelőadói bemutatkozása a Ganz Wien című szám volt, az első, Einzelhaft című albumáról. A dal a lemez előtt jött ki, és nagyon sikeres volt Ausztriában, de még nem tudta áttörni az országhatárokat. 

A lemez másik oldalára viszont került egy erős szám, a Der Kommissar, ami viszont meghozta a sikert. Azért is került a B oldalra, mert Falco nem bízott benne: nem volt angol változata, drogokról szólt, ráadásul Falco rapes motívumokat próbálgatott benne, ami Európában akkor még nagyon ritka volt. Ezért sem épített rá Falco, bár a menedzsernek nagyon tetszett, és igaza is lett. A Der Kommissar mégis bejárta a maga útját. 

Első helyen volt az osztrák, német, francia, olasz, spanyol, holland és japán slágerlistákon is. 

Az angol és amerikai listákat még nem tudta – saját erejéből – meghódítani, viszont többen láttak benne fantáziát. A brit After The Fire zenekar feldolgozásában, angol szöveggel például a Billboard ötödik helyéig jutott. De átdolgozta Laura Branigan is a második albumán, Deep in the Dark címmel.

A második album készítésekor már nyomás volt Falcón. Az, hogy külföldön átvették a Der Kommissar-t, ráadásul a debütáló album is több országban volt listavezető, felelősséggel és stresszel is járt. Nem is sikerült jól, már ami a visszhangot és a sikereket illeti. Az 1984-es Junge Römer című album ugyan listavezető volt Ausztriában, de 

semmilyen más ország listájára nem került fel. 

A lemez címadó dala sem ment nagyot, egyedül Ausztriában és Spanyolországban volt első helyen. A kudarc oda vezetett, hogy Falco egyre jobban erőltette az angol szövegű dalokat, megvált korábbi szövegírójától, és a holland Rob és Ferdi Bollanddal kezdett együtt alkotni. 

Egy 1988-as fellépés: már hosszabb a haja, és a komoly külsőt kölcsönző napszemüveg is hiányzikForrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Jürg Schmitt

Fel a csúcsra

A második lemez nem durrant túl nagyot, de persze folytatták a munkát. Még 1984-ben kijött Milos Forman Oscar-díjas Amedeus-a, ami Falcónak is adott ötletet. Ezen felbuzdulva írta a Rock Me Amadeust, a harmadik album, az 1985-ös Falco 3 legnagyobb slágerét, aminek 

elképesztő sikere volt a tengerentúlon is. 

Ezzel lett Falco az első németül éneklő előadó, aki a két vezető amerikai slágerlistán, a Billbordén és a Cash Boxén is az élre tudott jutni. Előtte csak a német Nenának és bandájának sikerült hasonló bravúr a 99 Luftballons-szal. De ők eggyel lecsúsztak a Billboard első helyéről. 

A Billboardon három hétig volt az elsők között a dal, a Falco 3 pedig a harmadik helyig jutott az albumok között. Érdekesség, hogy hiába a holland alkotótársak, Hollandiában a dal csupán a negyvenhatodik helyig jutott. Egyébként a világ legkülönbözőbb helyein vezette a slágerlistát: Dél-Afrikában, Új-Zélandon, Svédországban, Spanyolországban, de Írországban is. 

Annak idején egy interjúban kérdezték Falcót, hogy a Rock Me Amadeus témaválasztása esetleg csak egy PR-fogás, vagy valóban érdekli őt az osztrák kultúra. Azt mondta, hogy „nagyon is jogos és időszerű Mozart életéről és munkásságáról szólni, és ilyen módon átmenteni őt a mi korszakunkba. Már csak azért is, mert szerintem 

ha Mozart ma élne, biztosan nem klasszikus zenével foglalkozna, sokkal inkább poppal.” 

A Falco 3 lemez egyébként több nemzetközi slágert is adott. A Vienna Calling volt a másik nagy siker, amivel Falco a Billboard 18. helyéig jutott. 

Szemét
A Falco 3 lemez harmadik nagy slágere a Jeanny, ami komoly lavinát indított el. A dal ugyanis egy Jeanny nevű lány és egy férfi ijesztő kapcsolatáról szól. A videoklippel pedig szándékosan nem enyhítettek az erőszakos bűntényről is szóló szövegen. A klip végén a híreket látjuk, ahol bemondják, hogy egy 18 éves lányt keres a rendőrség. Eltűnt. A klipben az elkövető pedig nem más, mint a dalt éneklő férfi: Falco. Azért is hozta magát nehéz helyzetbe a dallal, mert köztudottan óriási nőfaló volt a magánéletben. Ebből a pozícióból nehéz is lett volna védekezni. Ha egyáltalán akart volna.
Sokan azzal vádolták az énekest, hogy ezzel a dallal lényegében a nemi erőszakot dicsőíti. Főleg Németországban kapták fel a fejüket, és emelték fel a hangjukat Falco ellen. Az egyik tévés egyszerűen azt mondta a Jeanny-ről, hogy szemét. Főleg a feminista csoportok indítottak támadást a dal ellen, és kampányoltak a betiltása mellett. Az NSZK-ban sok rádióállomás és tévécsatorna állt az ügy mellé, és nem játszották a dalt vagy a klipet, az NDK-ban pedig teljes volt a csönd. Ott egyáltalán nem adták a rádiók, tévék, de még a szórakozóhelyeken is tilos volt játszani. A Jeanny mindezek ellenére óriási siker volt, és nagyon sok európai országban lett listavezető, de Amerikában is teljesen elutasították.

Lejtmenet

A Rock Me Amadeus óriási sikere után készülgettek nagyobb dobásra. Falco tárgyalt amerikai producerekkel, azt is tervezgették, hogy amerikai zenészekkel együtt csinál majd valamit. De az egészből nem lett semmi, és ez elsősorban Falcón múlt. Ekkor már 

rengeteget ivott és kábítószerezett. 

Persze dolgozott, jöttek az albumok. A következő az Emotional volt 1986-ban. Falco már korábbi számaiban is hajtott a nemzetköziségre, és voltak interkulturális utalásai is. Hogy az egyszerű tisztelet vagy a világhírnévre való vágyakozás hajtotta, talán mindegy is. Az albumra került egy dal Kamikaze Cappa címmel, amellyel Robert Capa emléke előtt tiszteleg, de szóba került az Emotional-ön egy amerikai színésznő is a The Kiss of Kathleen Turner-rel. 

Ilyen kedves kitekintés a kettővel későbbi, 1990-es Data de Groove című album száma, a Tanja P. nicht Cindy C. (Tatjana Patitz egy nagyon híres német modell volt.) 1987-ben pedig Brigitte Nielsennel énekelt duettet. 

Érdekes kettősséget okozott Falcónál a nemzetköziség és a bécsiség. Miközben számaiban többször jelentek meg nemzetközi motívumok, ő mindig is bécsi maradt. Büszkén vállalt bécsiségének egyik lenyomata az 1988-as Wiener Blut ('Bécsi vér') című albuma. 

Halálával kapcsolatban még mindig sok a kérdésForrás: APA/AFP/Emi

Érdekes, hogy amikor megtudta, hogy a Rock Me Amadeus-szal vezeti az amerikai slágerlistát, maga mondta, hogy 

na, ennél nincs feljebb, innen már csak lefelé van. 

És ez így is lett. A '80-as évek végén már egyre kevesebb esélye volt, hogy a Rock Me Amadeus-éhoz vagy akár a Der Kommissar-éhoz hasonló tengerentúli sikert érjen el. Ebben a küzdelemben nem sokat segített a mértéktelen alkohol- és drogfogyasztás, a hedonista életmód sem. Ausztriában és Németországban egyébként továbbra is óriási sztár volt, és lemezei, klipjei is sikeresek voltak. 

Az 1990-es évek elején a Dominikai Köztársaságba költözött. A '92-es Nachtflug album után 1995 és 1998 között utolsó lemezén dolgozott. Az Out of Dark azonban csak néhány héttel a halála után jelent meg. 

Falco a Dominikai Köztársaságban halt meg: terepjárójával akart elindulni, de egy busz elé hajtott. Szervezetében alkoholt és kokaint is találtak. 

A halála körülményeiről több teória is megjelent már. Az egyik ilyen egy szerelmi bánattal magyarázza a balesetet, és egyáltalán 

nem zárja ki az öngyilkosság lehetőségét sem. 

Falcót sokan hasonlították Dr. Jekyllhez és Mr. Hyde-hoz, és rengetegen untatták és idegesítették a kérdéssel, hogy vajon hány százalékben Johann Hölzel, a civil és és hány százalékban Falco, az extravagáns popsztár. Sok vele kapcsolatban álló ember írta le nagyon összetett személyiségként, és a függőségek csak rontottak ezen. Érdekes, hogy legtöbb interjújában mégis egy nagyon átgondolt, tiszta gondolkodású ember jelenik meg. 

Még fiatalon azt nyilatkozta, hogy az egyetlen feladatunk jól érezni magunkat ezen a világon. Nem hitt abban, hogy akár ő, akár bárki más tudna változtatni a világon. Azt mondta, ő arra hajt, hogy 

a patkány emberi fajt arra a 3-4 percre, tehát amíg a száma tart, kirángassa abból a borzasztó légkörből, amiben él.