Bedőlt lakáshitelek 15 milliárdért

Vágólapra másolva!
Eddig mintegy ötezer lakáshitel-szerződés jutott el a végrehajtásig. A viszonylag alacsony számban ugyanakkor a bankok keze is benne van, hiszen nekik sem érdekük, hogy árverezés legyen a sorsa az általuk hitelezett ingatlannak. Ennek megfelelően, ha baj van, többnyire az ügyfél adhatja el lakását - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal becslése szerint eddig nagyjából ötezer lakáshitel-szerződés jutott el a végrehajtásig. A bankok meglehetősen szemérmesen nyilatkoznak, így nem lehet tudni, hogy a 2005 harmadik negyedévének végén nyilvántartott, hozzávetőlegesen 80 milliárd forintot kitevő, problémás hitelből mennyi a lakáscélú. Ugyanakkor a rossz hitelnek minősített 35 milliárdhoz képest már tetemesnek nevezhető az a, mintegy 15 milliárd forint, amely mögött bedőlt lakásszerződés áll.

A bankok szerint a lakáshitel-adósok fizetési fegyelme sokkal jobb a fogyasztási kölcsönök esetében megszokottnál, illetve a hitelintézetek is vigyáznak arra, hogy nehézségekkel küzdő ügyfeleik lehetőleg ne jussanak el az utolsó fázisig - írja a Világgazdaság.

A fizetni hajlandó, ám az eredetileg meghatározott törlesztőrészletet - például jövedelem-csökkenés miatt - fizetni nem tudó ügyfeleknél, az adósság átütemezését is megengedik a bankok, ám ez nem automatikus lehetőség, mindig egyedi megállapodás kérdése.

A végrehajtásig eljutott ügyleteknél a bank, egyébként árverésen kívüli, közös értékesítéssel vagy bírósági végrehajtás útján juthat a pénzhez. Az előbbi mindenképpen jobb megoldás, de csak akkor van rá mód, ha a felek a közös értékesítést előre kikötik. Ilyenkor rendszerint jobb vételárhoz juthatnak. A végrehajtás során, az ingatlan fekvése szerinti önkormányzatot januártól elővásárlási jog illeti meg. Az árverést addig kell folytatni, amíg ajánlatot nem tesznek. Ha nincs további ajánlat, a végrehajtó a legmagasabb vételár háromszori kikiáltása után tájékoztatja a vevőket az önkormányzat elővásárlási jogáról, amellyel az 30 napon belül élhet. Ha ezt nem teszi, úgy azé az ingatlan, aki a legtöbbet ajánlotta érte.

Az Erste Bank 2003-ban vezette be az automatikus, a bank sajátosságaihoz és folyamatosan változó elvárásaihoz alkalmazkodó behajtási rendszerét, illetve létrehozta a rendszerrel dolgozó behajtási osztályt. A bank célja - hangsúlyozták -, hogy minél előbb rendezze a korai behajtási eseteket, hiszen az ügyféllel közös érdeke, hogy a fizetési problémák megoldását már akkor megtalálja a bank, amikor a késedelem összege még nem haladja meg a 2-3 hónapot. Ennek megfelelően, nagyon kevés ügy jut el a késői behajtás szakaszába.

A korai behajtási fázis során az Erste Bank telefonos behajtást alkalmaz, valamint emlékeztető, felszólító leveleket, sms-eket küld a késedelmes ügyfeleknek, és folyamatosan nyomon követi a késedelem sorsát, illetve azt, hogy az ügyfél betartja-e fizetési ígéreteit.

A minősített esetek további mérséklése érdekében az OTP-bankcsoport telefonos behajtási tevékenységet is végez - közölték a hitelintézetnél. Tehát a már levélben felszólított adósokat telefonon is megkeresik, felhívják a figyelmét a hitelszámla felmondásának jogkövetkezményeire. A legalább háromhavi tartozást felhalmozott adósok részére a bank, úgynevezett felmondás előtti értesítő levelet küld, amelyben felhívja az ügyfél figyelmét arra, hogy hátralékát rendezze, vagy a rendezésre kössön megállapodást, mert a kölcsön felmondásával elveszti annak kamattámogatását.