Zöld háttér - ami a Kawasaki mögött van

Vágólapra másolva!
A Kawasaki egy dologban nagyon hasonlít a Subaruhoz és a nemrég nevet váltott Daewoo autógyárhoz: a három cégben az a közös, hogy igen komoly ipari háttér áll mögöttük, amiben a motor- vagy az autókészítés csak picike szeletet képez.
Vágólapra másolva!

Ahogy a japán konszerneknél megszoktuk, a gyökereik régre visszavezethetők. A Kawasakinál az idő kerekét egészen 1878-ig kell visszaforgatni, amikor is Kavaszaki Sozo hajóépítésbe fogott. Nyugati stílusú, vasból készült tengerjárók építésre szakosodott Kavaszaki úr, nem sokkal később bővült a profil az acélgyártással kapcsolatos tevékenységekkel. A hajóépítési tevékenységük fejlődésére példa, hogy a Kawasaki készítette Japán első tengeralattjáróját 1906-ban. A közlekedéssel és a vasmunkákkal kapcsolatos az 1911-es profilbővítés, ekkor készítették el az első mozdonyt Japánban. A második világháborút követően 1952-ben, a Bellel közösen hozták össze a 470-es típusú helikoptert. Az égbolt ekkoriban már nem számított új területnek a Kawa számára, ugyanis 15 évvel a Wright fivérek felemelkedése után repülőgépgyártásba is belekezdtek.

A járműgyártási paletta az '50-es években motorkerékpárral is kiegészült. Az első, 58 köbcentis blokkot 1954-ben készítették el, a végeredményt szinte mindenki ismeri, a márka ismertsége is elsősorban innen ered. A hatalmas különálló vállalatokat összefogó konszern, a Kawsaski Heavy Industries (KHI) elnevezést kapta.

A főbb tevékenységek a teljesség igénye nélkül: mozdonyok, vasúti kocsik, építőgépek, gázturbinák készítése, lég és űrtechnika, ipari robotok. A cementgyárak, hómarók, általános gép és precíziós szerszámgépek gyártása tartozik a profilba. A tevékenységek között azokat vesszük nagyító alá, amikben érdekesebb, izgalmasabb szerkezetek találhatók vagy jól mutatják a cég nagyságát.

Az egész KHI méreteit mutatja, a tízmilliárd dollár körüli éves árbevétele és a 17 ezres alkalmazotti létszám. Az első gázturbina 1943-ban készült el a Kawánál, idővel a repülőkben használt kivitelek és az áramtermelésben használtak szétváltak. Az iparban alkalmazott gázturbinák terén, az eladások 58 százaléka a Kawasakié, ez az üzletág szerte a világban működtet kutató és termelő bázisokat.

A rakodógépes bizniszben negyven év feletti múltja van a Kawának, ott kivételesen nem a motoroknál uralkodó zöld színben készülnek a gépek, hanem az iparágban megszokott sárgában. A kínált rakodók választéka nagyon széles, fő piacnak az Egyesült Államok számít, ezért nem meglepő, hogy saját motorral nem bajlódtak, hanem a Cummins-tól vásárolják az "olajkályhákat".

A lassú, földet megmozgató gépek szöges ellentétét képviselik a vonatok. A Kawasaki márkájú gyorsvonatokat előszeretettel használják Japánban, a gyors kifejezésen mást értenek, mint felénk, ugyanis a szigetországban a 300 km/órás sebességre is képes szuperexpresszt illetik ezzel a szóval.

A Kawa termékpalettája ezzel korántsem teljes: az iparban alkalmazott robotokból ötfélét kínálnak, a változatosság kedvéért a gyártás az Egyesült Államokban történik. A robotos műfajt nem olyan "régen" kezdték, az első példányok készítését 1968-ban, még licencvásárlásból tudták elindítani. A motoros részleghez a vízimotornak is hívott jetski tartozik. Egy kevesek által tudott adat: az itthon előszeretettel használt jetski kifejezés a Kawsaki levédett elnevezése.

BA