130 km/órával robogni - Honda SH300i-teszt

Vágólapra másolva!
A dugók elkerülésének az egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb módja, ha robogóra pattanunk, és mint kés a vajon, vágunk át az álló konzervdobozok között. Az már csak hab a tortán, ha ezt olyan robogón tesszük, amellyel akár az autópályára is felmerészkedhetünk, és kisebb-nagyobb kirándulásokra is alkalmas. Jelen tesztünk főhőse is egy ilyen darab, bár a külsején ez a legkevésbé sem látszik.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Városban szinte verhetetlen ez a 300 köbcentis robogó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A Honda tavaly ősszel mutatta be az SH nevű robogócsaládjának legnagyobb, 300 (egészen pontosan 279) köbcentis változatát, amelynek 27 lóerős teljesítménye már több annál, mint hogy csak városi cikázásra legyen használható. A japán motorgyár SH jelzésű robogóiról egyébként annyit érdemes tudni, hogy eddig csak 125, illetve 150 köbcentis változatban létezett, bár Magyarországon még ennél is szűkebb volt a keresztmetszet, ugyanis a hazai importőr csak a 125 köbcentis modellt forgalmazta. Az SH robogók leggyakoribb előfordulási helye Olaszország; egy római vakáció alatt megütközve vehetjük észre, hogy a megannyi talján felségjelzésű paripa mellett Honda SH-k tömkelege robog és álldogál mindenfelé. Ennek oka, hogy az SH-k Olaszországban készülnek, így kb. annyira japánok, mint az esztergomi Swiftek.

A legnagyobb, azaz 300-as kivitel külseje nem sok mindenben tér el kisebb motorú társaiétól, a szemfüles szemlélő csak a légbeömlő nélküli első idomjáról, a nagyobb kipufogóról és a ducibb hátsó kerékről szúrhatja ki az új SH-t. A motort körbejárva nem sok karakteres és emlékeinkben maradandó nyomot hagyó formai megoldást találunk, ám az összképre mégsem lehet azt mondani nyugodt szívvel, hogy unalmas, bár az azért kétségtelen, hogy ennél izgalmasabban is fel lehetett volna öltöztetni a legizmosabb SH-t. A visszafogott külső alatt szerencsére korunk egyik legkorszerűbb technikája lapul, ugyanis a 279 köbcentis egyhengeres blokkot a Honda PGM-FI nevű elektronikus befecskendezése eteti benzinnel, csakúgy, mint a márka nagyobb motorjait. A technikai megoldások közül még az ABS-t kell kiemelni, amelynek felára 100 ezer forint, de - mint a tesztút alatt kiderült - megéri beruházni rá.

Forrás: [origo]

Az ülés pont olyan kényelmes, mint amilyennek látszik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az üléspozíció és a motor méretei nagyjából hasonlóak, mint a korábban kipróbált 125-ös változaté, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy egyenes háttal és kényelmesen terpeszkedhetünk a motoron. Ráadásul ez az utasunkra is igaz, aki lehajtható kis cápauszonyokon pihentetheti a lábát. Az egyhengeres, vízhűtéses motor ereje több mint elég a városi forgalomhoz és egy-egy kiélezett előzés lebonyolításához, a száguldozásban egyedül csak a futómű nem partner, amely életveszélyesnek tűnő hintázásokkal rémisztgeti a vérszemet kapott pilótát. A fenti tünet szerencsére csak a végsebesség közelében, mintegy 130-140 km/óra környékén jelentkezik, ám ezen is lehet segíteni, ha egy kicsit feszesebbre tekerjük a hátsó rugóstagot, bár ekkor meg a lassabb, városi használat során lesz túl pattogós a motor.

A robogóhoz mérten nagy végsebesség miatt érdemes beruházni egy méretes plexire, bár 100 km/óra környékéig így sem túl zavaró a huzat, ami az első idom rafinált kialakításának köszönhető. Messze az elvárások felett teljesítenek a blokkolásgátló felügyelete alatt működő fékek, bátran belemarkolhatunk a fékkarokba, nem kell attól rettegni, hogy elmegy a motor eleje, így a megszokottnál sokkal rövidebb féktávokkal riogathatjuk a mögöttünk jövőket.

Forrás: [origo]

A csavarokat leszámítva még akár szépnek is lehet nevezni a műszerfalat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Ami a praktikumot illeti, csupán egy apró, kormány melletti kacattartóval és egy - nem túl nagy - ülés alatti raktérrel gazdálkodhatunk, ezért a plexi mellett egy dobozt is próbáljunk belealkudni a vételárba. A motor fenntartása egyébként nem ró túl nagy terheket a tulajdonosára, a fogyasztás 3 és 4 liter között alakult a forgalom és jobb csuklónk izgágasága függvényében, és abban is biztosak lehetünk, hogy a helyi Honda-szerviz sem rajtunk fog meggazdagodni, mert az egyhengeres kis blokk a kötelező olajcseréken és karbantartási munkákon túl elég hosszú ideig azzal hívja fel magára figyelmet, hogy nem hívja fel, egyszerűen csak teszi a dolgát. A legerősebb SH jelenlegi ára 1,3 millió forint, amit még egy százassal fejelhetünk meg, ha blokkolásgátlót is szeretnénk. Ez a 125 köbcentis változathoz képest több mint 400 ezres felárat jelent, ami azért elgondolkoztató, mert az ember leginkább a városban közlekedik ilyen járgánnyal, ott viszont már a kisebbik is tökéletesen elegendő.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 279 cm3. Furat/löket: 72 x 68,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 1/4. Teljesítmény: 20 kW (27 LE)/8250. Nyomaték: 26 Nm/6000. Fékrendszer elöl/hátul: tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 2100/730/1220 mm. Tengelytáv: 1420 mm. Száraz tömeg: 180 kg. Üzemanyagtartály térfogata: 9 l.
Kerekek: elöl 110/70-16 52P, hátul 130/70-16 61P