[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

[origo] motor> !ALROVAT_NEVE

autó címlap Forma-1 Garázsmenet Tesztek Videók Retro Mobil Új Peugeot 308 (x)
tesztSuzuki GSX-RmotorszupersportmotorHonda

Felülről már szép - Honda CBR1000RR teszt

2008.10.27., 13:07|Utolsó módosítás:2008. 10. 27., 13:06|

Alaposan meglepte a rajongóit a Honda, amikor tavaly év végén leleplezte az új ezres szupersportmotorját: a korábbi Fireblade-ekhez képest úgy festett a 2008-as modell, mintha egy péklapáttal képen csapták volna. A látszat természetesen most is csal, a kissé furcsa formák azt a célt szolgálják, hogy ez a motor legyen a jelenleg kapható legbarátságosabb ezres sportgép.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Szokni kell a formáját, cserébe viszont nem rángatja a sisakunkat a szél
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Alig hittem a szememnek, amikor tavaly megláttam az első képeket az új Fireblade-ről; titokban még reménykedtem egy kicsit, hogy csak félresikerült photoshopos fantáziaszülemények láttak napvilágot. De nem, a hivatalos bemutató után már nem volt mese, a korábbi évek kihegyezett modelljei után lett egy bumfordi, kissé rendhagyó arányokkal rendelkező valami, amely úgy fest, mintha orra estek volna vele. Kár lenne azonban ilyen könnyen leírni a világ legnagyobb motorgyárát, a Hondánál nem tegnap kezdték a bütykölést, oka kell legyen a Dr. Bubóra hajazó fizimiskának. És valóban; a divatirányzatok helyett a szélcsatornában szerzett tapasztalatok alapján rajzolták meg az idomokat, így amit a képeken látunk valójában közel tökéletes - légellenállás szempontjából.

Látványos változtatás még, hogy az ülés alá felhúzott kipufogót is eldobták, helyette egy érdekes formájú valami kandikál ki a motor hasából, megint csak a gonosz légörvények miatt. A kipufogódob nem mellesleg azért kerül a motor alá, hogy a súlypont a lehető legalacsonyabbra kerüljön. A tömegközpontosítás jegyében gyakorlatilag az alapokról kezdve újraépítették az egész gépet, minden egyes alkatrész patikamérlegre került, és ha egy kis felesleget találtak, azonnal lereszelték. A végeredmény négy kiló mínusz lett, ami az anorexiás előd ismeretében szenzációsan jónak mondható.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Ahoz képest, hogy sportmotor, kifejezetten kényelmes a Fireblade
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Örömteli adat, hogy a kevesebb és jobban elhelyezett súlyra több erő jut, az átdolgozott négyhengeres blokk 174 lóerőt présel ki magából a korábbi 172 helyett. Atyaég, mondhatja erre joggal bárki, ez biztos csak arra lesz jó, hogy helyet kapjunk a bulvárlapokban némileg átrendezett külsővel. A rosszindulatú demagógiának ezzel vessünk is véget, ugyanis nem csupán túléltem a Fireblade nyergében töltött napokat, de minden egyes percét élveztem is. Az ezres japán sportbagázsból jelenleg ez a legbarátságosabb darab, már ha lehet ilyet mondani egy olyan motorra, amelynek minden egyes kilójára jut egy lóerő.

Elég csak felkászálódni a meglepően kicsi és keskeny nyeregbe, hogy elkezdődjön a barátkozás, csuklógyilkos "fejenülés" helyett ugyanis kifejezetten kényelmes a lét a legerősebb Hondán. A tanknál úgy elkeskenyedik a motor dereka, mintha csak egy kéthengeresen ülnénk, szinte elveszik alattunk az ezer köbcenti, mintha csak egy hatszázason ülnénk. Ez az érzésünk egészen addig tart, amíg beindul a motor, amelynek alapjárati dörmögése rögtön elárulja, hogy komolyabb darab. Nem mellesleg a négy henger kissé nehezen kel életre, aminek a vérszegény akkumulátor az oka, de ez is csak azért van, hogy nekünk jó legyen a kanyarokban: a kisebb akkumulátor könnyebb, ezen is értékes dekákat nyertek.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Sajnos a fokozatkijelző ezúttal is lemaradt a műszerfalról
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Egyes, kettes, hármas, négyes, nagyfék - ennyi volt Budaörsről visszaérni, lassított felvételnek tűnik körülöttünk minden. A szokatlan formájú fejidom tökéletesen végzi a dolgát, nem cibálja sisakunkat a menetszél, bár csodák nincsenek: ha ki akarjuk használni a motor tartalékait, rá kell hasalnunk a tankra. A CB 1000 R kapcsán már áradoztam egy sort erről a blokkról, most sem tudok belekötni, annyira finoman darab, hogy receptre kéne adni. Az amúgy bődületes teljesítmény olyan egyenletesen és jól kontrolálhatóan jelenik meg a hátsó keréken, hogy szinte nem is értjük, miért nem ácsorgunk ott a dobogón hétről-hétre Valentino Rossi és Casey Stoner között, pedig egy frászt vagyunk ilyen jók, egyszerűen csak a motor megcsinál mindent helyettünk is.

A huplis, töredezett mátrai szerpentinből sima utat varázsolt a minden paraméterében állítható futómű, aminek a hangolásán érezni, hogy gyárilag utcára lőtték be. A fékeken szinte alig változtattak, kár is lett volna, egy ujjal is akkora lassulást érhetünk el, aminek csak a belső szerveink és az első gumi tapadása szab határt. A gyárilag szerelt Bridgestone-ok utcára tökéletes választásnak bizonyultak, hamar átmelegedtek és jó visszajelzéseket adva kapaszkodnak az aszfaltba.

Címlapsztori»

Forrás: Retro Mobil Fényes szelek - a Deutsch-üzem elfeledett kabriói Németország egyik legnagyobb specialistájának nem voltak sem formatervező zsenijei, sem művészi alkotásnak is beillő autói. Szériamodelleket szabott át kabriókká, de ezt ...

Legolvasottabb cikkek

hirdetés

Olvasnivaló

Forrás: AFP/Alexander Joe Tíz percig tartott a per Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Forrás: Ruben van der Vleuten Saját útját filmezte végig egy csomag Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Forrás: MTI/Marjai János Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.

További adatok » Időjárás »