Yamaha FZ6S Fazer

Vágólapra másolva!
Egy olyan motort szerettem volna, ami két személynek is kényelmes, van szélvédelme, nem túl nagy, de ugyanakkor sportos menetteljesítménnyel rendelkezik. A kínálatból végül is a Yamaha Fazer maradt egyedüli befutóként.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

2004 áprilisában jutottam hozzá a Yamaha új, 2004-es modelljéhez, amelynek kiválasztási szempontjai a következők voltak:

  • mindenképpen vízhűtéses, injektoros motort szerettem volna, mert ezek teljesítmény/tömeg aránya jelenleg a legmagasabb.
  • 600-700-as kategóriát szerettem volna, mert ezeknek súlya még emberi léptékű. Értem ezen, ha a motor elborul például, még egyedül is fel lehet állítani.
  • két személy is kényelmesen utazhasson rajta.
  • 2 millió körüli összeget tudok szánni a motorkerékpárra.

A fentiek alapján esett a választásom erre a modellre, amelyet a megtett 6500 km alatt nem bántam meg. Amikor megvásároltam, féltem, mert utoljára 10 évvel ezelőtt ültem motorkerékpár nyergében. Az első tapasztalat nagyon kellemes volt, bemelegített motort adtak át, amivel az első nyugodt indulás azt hozta, amit vártam. A kuplung felengedésekor finoman, duruzsolva indult el. Nem úgy, mint mikor egy 1000-es Yamaha Genesist próbáltam. Az bizony az első induláskor lefulladt. Elindulás után óvatos fékpróba következett. Ez nem egészen az volt, mint amit vártam, mind az első, mind a hátsó féket elég nagy erővel kellett meghúzni. Tankolás után következhetett az első próbaút. A városi forgalomban sajnáltam a bejáratós motort, felkapcsolás, lassítás, araszolás. Rögtön elhatároztam, hogy az első 1000 km-ig nem használom a városban, hanem hosszú távon járatom be a motort, amit sikerült is megtartanom.

Forrás: [origo]

Gondot okozott, hogy a bejáratásnál nem lehetett betartani a sebességkorlátozást, mert lakóhelyem közelében nincs autópálya. 6-ban ezért nem is lehetett volna használni. A bejáratási idő alatt kizárólag egy személlyel közlekedtem, vigyázva a felső fordulatszámhatár betartására. Ez a gépkönyv szerint 7000-es fordulatszám, ami kb. 130-140-es tempónak felel meg. Az első szerviz elvégzése után már fel lehetett menni időnként a 9000-es tartományig, Ami 160-170 körüli sebességet jelent. Hol lehetne ezt megtenni, ha az ember betartja a sebesség határokat?

Az első 2000 km megtétele után már megszoktam a motort, egy kicsit bátrabban lehetett menni vele. Egy és két személlyel sincs komoly emelkedő, ami gondot okozna. Nem az a kérdés, mennyivel tud az ember menni, hanem mennyivel akar! A motor kifejezetten jól viselkedik a kanyarokban. Nem dől bele, nem áll ki belőle. A felszerelt jó minőségű gumikkal sportmotor minőségű élményt is képes nyújtani. Alacsony fordulatszámon is megfelelő nyomatékot ad, városban, sík úton el tudunk 6-ban is (60 km körül) "döcögni" vele. A fékek - én keveset fékezek, ahol lehetséges, kihasználom a motorféket - csak 4000 km körül koptak be, most már jóval kisebb erő hatására érem el ugyanazt a fékhatást mind az első, mind a hátsó keréknél. A gumik, fékek fantasztikusan működtek, amikor 160-nal két személlyel elém hajtott egy lovas kocsi. Pillanatok alatt megállt, és biztonságosan el tudtam kerülni.

Forrás: [origo]

Hosszabb túrán is voltam vele, két személlyel Prágáig mentünk. 130-as utazósebességnél még kényelmes, elég volt csupán kétóránként megállni. A gumi légnyomását a hosszú útra és a nagy súlyra való tekintettel megemeltem, a rugó fokozatot 6-ra állítottam. A motoron lévő dobozok teljesen tele voltak, a két oldaldoboz súlya egyformán lett elosztva. A manőverezési képességek teljes terhelésnél nagyon leromlottak, sokkal bizonytalanabbak lettek a kis sebességű elindulások, megállások, megfordulások. A nagy sebességű menettulajdonságok viszont nem romlottak számottevően, a nagy súly ellenére sem. Az 1600 km autópálya viszont mély nyomot hagyott a hátsó gumin. Az eddigi szép, félköríves normál kopás helyett, középen lett egy egyenes kopás.

Forrás: [origo]

Kipróbáltam a motort végsebességre is. 200 felett kezd el lóerőhiánnyal küszködni. A motor 220-ig könnyen elmegy, utána tankra feküdve mentem vele 242-t. Fogyasztása egészen kiváló. 120-140-es tempót tartva két személlyel, csomagokkal autópályán 5,2. Itthon egy személlyel, 120 körüli tempót tartva hosszabb úton ugyanennyi. Vegyes forgalomban itthon 5,5 egy személlyel. Városi forgalmat nem tudok mondani, ott nem szeretem használni, sajnálom a motort. Nagy sebességnél 200 körül, sebességfokozatokban kihúzatva 14 000-ig, 8,5 litert tudtam megetetni vele.

Ezt a típust azoknak ajánlom, akik időnként szeretnek társsal is motorozni, szeretnek túrázni, ugyanakkor nem akarnak lemondani a sportmotor nyújtotta élményekről sem.

Fricz József

Forrás: [origo]