Az ABC amerikai tévéállomás úgy tudja, a hangszalagon van egy rész, ahol a pilóta elhagyta a pilótafülkét, a másodpilótát pedig hallani lehet, amint valamilyen vallási jellegű dolgot mond arabul, ami összefüggésbe hozható "a halálba menetellel".
Korábban közzétett megállapítások szerint a gép hangrögzítő fekete doboza sem tartalmazza a megoldás kulcsát a szerencsétlenség kiváltó okát illetően.
Az EgyptAir légitársaság 990-es, eredetileg Los Angelesből indult, majd New York-i megállás után Kairó felé elindult Boeing 767-esének fedélzetén 217-en tartózkodtak. Valamennyien szörnyethaltak, amikor gép az adatok szerint hatalmas sebességgel becsapódott az óceán vizébe.
A hangrögzítő fekete doboznak e szerencsétlenség ügyében kiemelkedő jelentősége van, mert a már korábban megtalált másik berendezés - amely a gép repülése során keletkezett műszaki és elektronikus információkat tárolta - igen furcsa adatokkal szolgált.
Elemzése során arra következtettek, hogy a repülés eseménytelenül zajlott, mígnem a gép hajtóművei kikapcsolt állapotba kerültek. Az adatok arról tanúskodnak, hogy nem valamilyen műszaki hiba következtében, automatikusan álltak le a hajtóművek. Ugyanis azok a kapcsolókarok kerültek kikapcsolt helyzetbe, amiket csak emberi kéz állíthat ilyen pozícióba a pilótafülkében.
Az első fekete doboz adatai kézi irányításos ereszkedés megkezdéséről tanúskodnak. A sebességcsökkenés azonban igen rövid idő alatt drámai mértékű volt, és a gép percekkel később lezuhant.
A hangrögzítő berendezés - bár nem csupán a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket, hanem a háttérzörejeket is magnóra vette - egyelőre nem adott választ arra, mi késztette a pilótákat a hajtóművek kikapcsolására és a magasságcsökkentésre.
A korábbi jelentések szerint nincs arra utaló hang, hogy valaki például terrorista - behatolt volna a pilótafülkébe.
A hanganyagból - az első végighallgatás alapján - arra lehetett következtetni, hogy pilóta és segédpilóta együttesen próbált intézkedéseket tenni valamilyen előállt vészhelyzet kivédése érdekében - de továbbra sem tudni, mi volt az a vészhelyzet, amit érzékeltek.
Ha az ABC értesülése helytálló - amit a vizsgálatot végző szervek eddig nem erősítettek meg, csupán a vizsgálat átadásának eshetőségéről tettek említést további konkrétumok nélkül -, akkor fordulatról lehet beszélni az ügyben.
A CNN meg nem nevezett forrásra hivatkozva azt közölte, hogy az október 31-én lezuhant egyiptomi gép ügyét vizsgáló amerikai repülésbiztonsági szervek átadják a vizsgálat irányítását az FBI-nak.
(MTI)
Ajánló:
Olvassa el a Boeing-repülőgépgyár véleményét a témáról! (angolul)
Korábban:
(1999.11.14.)