Autómentes vasárnapokat vezetnek be Olaszország nagyvárosaiban

Olaszország csaknem 150 városában először tartották meg az autómentes vasárnapot. Az elkövetkező néhány hét vasárnapján a nagyvárosokban lakó olaszoknak otthon kell hagyniuk autóikat. A tiltást azért vezették be, hogy csökkentsék a légszennyeződést, és a tömegközlekedésre szoktassák az olaszokat. Magyarországon nem várható hasonló szabályozás. A szakértők szerint nálunk rosszabb lenne a fogadtatása egy ilyen szabályozásnak.

Ön otthon hagyná-e gépkocsiját egy napra, hogy tisztább legyen városa levegője?
Igen, szívesen lemondanék egy napra az autó kényelméről a környezetvédelem érdekében.
Nem szívesen, csak ha valóban kötelező lenne.
Semmiképp sem, inkább büntessenek meg.
Nincs autóm, mindenhová biciklivel vagy tömegközlekedési eszközzel járok.

Néhány héttel ezelőtt már megrendezték a "főpróbát" Olaszországban, de a mostani vasárnapon már mintegy 18 millió ember hagyta otthon gépkocsiját és indult el gyalogosan saját városának központjába. Az autómentes vasárnapokat egy kormányrendelet alapján hirdették meg; a járások és a városok önkéntes alapon csatlakozhattak a kezdeményezéshez - írta a BBC. A palermói vezetés például már bejelentette, hogy májusig meghosszabbítják a vasárnapi autótilalmat.

Egy napra otthon hagyták járműveiket az olaszok
Az intézkedést az tette szükségessé, hogy Olaszország erősen iparosított városaiban a mérgező anyagok koncentrációja az utóbbi időben meghaladta a veszélyességi küszöbértéket. A legutóbbi tudmányos kimutatások szerint a levegőbe kerülő ózon, benzol, aromás szénhidrogén, nitrogén-dioxid, valamint por évente 15 ezer olasz haláláért felelős. Az utóbbi hetekben néhány északolasz iparváros - például Milánó és Genova - központjában néhány napra rendkívüli hatósági intézkedéssel kellett fékezni a gépjárműforgalmat.

A mostani autómentes vasárnapon különböző szintű korlátozásokat vezettek be. A fővárosban például a hétköznap is csökkentett forgalmú történelmi városközpontot, délelőtt tíztől este hatig teljesen elzárták az autóktól és a motoroktól. Viszont ingyenes volt e napon az autóbusz, még a nagytestű kutyák is felszállhattak rá. Milánóban az egész városból kitiltották a motoros járműveket reggel nyolctól este nyolcig. Az 1500 lírás villamosjegy viszont egész napra érvényes volt. Torinóban, Nápolyban, Salernóban, Foggiában, Ferrarában és néhány más városban ugyancsak teljes autótilalmat vezettek be. A lakosok alapvetően gyalogosan, kerékpárral, görkorcsolyán, esetleg lovaskocsin vagy lóháton járták az utcákat.

A két lábra kényszerített városlakóknak programokat szerveztek. Az első vasárnap a kultúra jegyében zajlott, a másodikon a gyermekeknek rendeznek különleges programokat, a harmadik vasárnap a sportrendezvényeké, a negyedik pedig a zeneművészeté lesz. A múzeumi belépők és a régészei terülekre való belépés ingyenes.

A kezdeményezés hatékonyságát sokan kétségbevonják. Az ellenzők legelterjedtebb véleménye, hogy az egyszeri autómentesítés nem sokat ér. Főleg a környezetvédők szorgalmazzák erőteljesen a városi gépjárműforgalom tartós korlátozását, ami együtt járna a tömegközlekedés fejlesztésével. Ez a vélemény nyitott kapukra talál a kormányzat részéről. A pályaudvarok és a vasúti közlekedés fejlesztésére konkrét tervek látszanak körvonalazódni, és a metró fejlesztése is szerepel az elképzelések között. Ez utóbbi azonban Rómában a legnehezebben megvalósítandó feladat, hiszen bárhol is ásnak le, pár méterre a föld alatt mindenütt értékes romokba ütköznek.

A BBC-nek az olasz környezetvédelmi miniszter azt nyilatkozta, hogy az eredmények ismeretében dönti majd el, hogy állandósítja-e az autómentes vasárnapokat. Milánóban azonban a levegő benzin és szén-dioxid tartalma jelentősen csökkent a két egymást követő vasárnapon.

Meglepően kedvező fogadtatásra talált az autómentes közlekedés az olaszok körében. Öt megkérdezett olasz közül négyen szívesen fogadja a vasárnapi autóstopot.

Magyarországon nincs szükség hasonló intézkedésre

Rakics Róbert, a Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmi Osztályának vezetője az [*****]-nak elmondta, hogy Magyarországon nem tervezik hasonló szabályozás bevezetését. Vasárnap napközben annyira gyenge a forgalom, hogy nem lenne érdemes korlátozni az autós forgalmat, este pedig a vidékről hazaérkezők nagy száma miatt nem vezetnének be korlátozást. Budapest légszennyezettsége közepesnek számít Európában, csak a kiemelten erős forgalmú helyeken, a csúcsforgalom ideje alatt lép át az erős szennyezettségű kategóriába.

A jogszabályok szerint Magyarországon akkor lehet megtiltani a magán használatú járművek forgalmát, ha a légszennyezettség olyan mértékűvé válik, hogy szmognak minősül. Ez még nem fordult elő. Egyszer került sor egy szmogriadót megelőző állapotra, ekkor a főpolgármester, és a miniszterek kérték Budapest lakosságát, hogy ne használják autóikat, de senki nem vette figyelembe a felhívást. A riadó-közeli állapotot egy időjárási ciklon szüntette meg.

Pollai István a Főpolgármesteri Hivatal Környezetvédelmi Osztályának vezetője elmondta, hogy már volt Budapesten egy-két napos jelentős forgalomkorlátozás. Ilyen volt például, amikor az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) a magyar fővárosban ülésezett, és a belváros jelentős részét elzárták a forgalom elől. A környezetvédelmi Osztály ekkor végzett felmérése szerint a belvárosban 30-40%-kal csökkent a levegő szennyezettsége. Pollai szerint nálunk nem működne az autók kitiltása a nagyvárosokból, nem szívesen fogadnák a városok lakói a korlátozást. Azt is elmondta, hogy 2000 február végén, illetve március elején terveznek néhány autómentes napot, amikor felkérik a fővárosiakat, hogy ne használják autóikat.

[*****]

Ajánló:

Korábban:

(2000. január 17.)