Kedden délután helyi idő szerint háromnegyed 5 körül lezuhant az Air France francia légitársaság egyik Concorde típusú szuperszónikus utasszállító gépe. A száz utas és a kilenc főnyi személyzet életét vesztette, csakúgy, mint a szálloda négy lakója. Az 1976 óta repülő szuperszónikus gépekkel eddig még nem volt komolyabb probléma.

Egy ilyen gép zuhant le
A tragédia nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy felszállt a Charles de Gaulle repülőtérről.

A repülőgép, amelyet szemtanúk égő baloldali hajtóművel láttak felszállni, egy szállodára és annak éttermére zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában.

A Sid Hare nevű pilóta szerint - aki szemtanúja volt az esetnek - a katasztrófát előidéző hajtómű másodpercekkel a felszállás után mondhatta fel a szolgálatot. Szerinte az óriási lángokat csak az okozhatta, hogy az egyik hajtómű már a felszállás pillanataiban meghibásodott, tönkre téve a mellette lévő hajtóművet is. "A pilóta megpróbálta tovább emelni a gép orrát. A repülő egyre lassult, balra dőlt. Mikor becsapódott a szállodába, szinte 180 fokban megfordult már. A becsapódáskor olyan volt, mint egy hatalmas tűzgolyó" - mondta a pilóta.

Az Air France közlése szerint a kedden Párizs közelében szerencsétlenül járt Concorde száz utasa közül kilencvenhét német, kettő dán, egy pedig amerikai állampolgár volt. Valamennyien a gépet bérlő Deilmann német vállalat szervezésében utaztak volna egy karib-tengeri hajóútra. A jegy a gépre ez esetben 3 millió forintba került (általában egy útért 1,5 millió forintot kell fizetni).

A gépen meghalt százhat felnőtt és három 18 évesnél ifjabb áldozaton kívül négy személy - két lengyel és egy francia szállodai alkalmazott, valamint egy brit turista - vesztette életét a földön, amikor a repülőgép rázuhant a Gonesse nevű kisváros egy mező szélén álló szállodájára. A francia rendőrség szerint a földön öten sérültek meg.

Ez az első szerencsétlenség, amely a világ egyetlen szuperszónikus (hangnál sebesebb) utasszállító repülőgépével történt. Szemtanúknak feltűnt, hogy a repülőgép csak igen nagy nehezen tudott a magasba emelkedni.

A British Airways hétfőn bejelentette, hogy 60 milliméteres repedéseket fedeztek fel összes Concorde típusú, szuperszónikus repülőgépének szárnyszerkezetén. A cég szerint a repedés nem veszélyezteti a repülés biztonságát, a hét gépből csupán egyet tartottak a földön, miután azon a repedés 16 milliméterrel nőtt.

A Concordot tartották idáig a szakemberek a legbiztonságos repülőgépnek - írta a CNN. Még egy szuperszónikus gép sem zuhant le. Az egyedüli nagyobb baleset 1979-ben történt, amikor egy rossz landolás következtében lerepültek a gép kerékgumijai. A történtek után a tervezők módosítást hajtottak végre a gépen.

A Concorde nagyon népszerű volt eddig a gazdagok és a hírességek körében. A gép a hangsebességnél kétszer gyorsabb, három óra alatt ér el Párizsból New Yorkba. A többi gép ennél több mint kétszer annyi idő alatt tesz meg ekkora távolságot.

Ilyen géppel az Air France és a British Airways rendelkezik. Az Air France nemrég jelentette be, hogy gépeik 2007-ig biztonságban repülhetnek.

A Concorde franciaországi tragédiája után a British Airways légitársaság törölte következő két Concorde-járatát.

Ajánló:

(angolul)