Megtalálták a lezuhant Concorde fekete dobozát

Többtucatnyi megcsonkított holttest, szétszóródva a Concorde feketévé vált s még mindig füstölgő, jórészt alaktalan roncsai között - a helyszíni beszámolók szerint ez minden, ami megmaradt a kedden Párizs mellett lezuhant repülőgépből és utasaiból. Az éjszakai órákban megtalálták a Concorde gép mindkét fekete dobozát, az adatok kiértékelése egy-két napot vehet igénybe.


Fotó: STR
Kedden délután helyi idő szerint háromnegyed 5 körül lezuhant az Air France francia légitársaság egyik Concorde típusú szuperszonikus utasszállító gépe. A tragédia nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy felszállt a Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelyet szemtanúk égő bal oldali hajtóművel láttak felszállni, egy szállodára és annak éttermére zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. Az Air France megerősítette, hogy a gép négy motorja közül egy kigyulladt. A szemtanúk szerint a pilóta megpróbált kényszerleszállást végrehajtani, ám a gép - az egyik szemtanú szavaival - "átfordult, mint egy palacsinta".

A véglegesnek tűnő adatok szerint a Concorde 100 utas áldozata közül 96 német, 2 dán és 1-1 osztrák, illetve amerikai állampolgár volt. A német áldozatok többsége hamburgi, berlini, frankfurti, hannoveri és düsseldorfi illetőségű volt. A légikatasztrófában 50 nő, 47 férfi és 3 gyermek utas halt meg. Ugyancsak életét vesztette a Concorde 9 tagú francia személyzete és az abban a szállodaépületben tartózkodott 4 személy, amelyre rázuhant a repülő.

Hozzátartozók

Fotó: Pascal Rossignol
A párizsi Charles de Gaulle repülőtéren különleges biztonsági intézkedések közepette várják a hozzátartozókat. A számítások szerint reggel 9 órától érkeznek tömegesen az elkeseredett családtagok, akiknek szállítását az az utazási iroda vállalta magára, amelyik a lezuhant gépet is üzemeltette. A légikikötőben külön várótermet alakítottak ki a rokonoknak, és nagyszámú egészségügyi személyzetet is mozgósítottak. A gyászolókat fogadó francia orvosok, nővérek, pszichológusok többsége folyékonyan beszél németül. Reinhardt Klimmt német közlekedési miniszter Párizsban marad, hogy személyesen fejezze ki részvétét a gyászolóknak.

Szerdán Hannoverben gyászszertartást rendeztek az áldozatok emlékére. A kegyeleti aktus délelőtt fél tíz órakor kezdődött a hannoveri világkiállítás területén, Gerhard Schröder német kancellár részvételével.

A Concorde-ot gyártó francia Aerospatiale és a brit Aerospace szakértői bizottságot hoz létre a katasztrófa okának a kiderítésére. Az amerikai légi biztonsági országos hivatal (NTSB) is jelezte, hogy be kíván kapcsolódni a vizsgálatba.


Fotó: Reuters
A British Airways kedden törölte két New York-i Concorde-járatát. Az Air France szintén nem engedi, hogy két szerdai járata felszálljon. A British Airways egy hivatalnoka szerint továbbra is bíznak a gépekben, ám "a körülményekre való tekintettel amíg az információk érkeznek, törölni kellett a járatokat". A British Airways hétfőn bejelentette, hogy mindegyik szuperszonikus gépén repedéseket találtak, ám az Air France azt mondja, a balesetet szenvedett gép nem volt sérült. A lezuhant repülőt 1980 óta használták, s tavaly szeptemberben végeztek rajta teljes átvizsgálást. "Hajszálrepedések sem voltak rajta. A balesetet a felszállás közben kigyulladó motor okozhatta" - mondja az Air France közleménye. A British Airways szerdán visszaállította a Concorde-járatokat.

A francia közlekedési miniszter szerdán bejelentette, hogy a baleset okának kiderítéséig felfüggesztik a Concorde-gépek használatát. "Meg kell vizsgálni a fekete doboz adatait, hogy dönthessünk a Concorde jövőjéről" - mondta Jean-Claude Gayssot miniszter.

A mentőalakulatok tagjai szerint a roncsok szinte egyáltalán nem szóródtak szét, a fából (ugyanis a lerombolt szálloda fából épült), fémből és betonból álló törmelékhalmaz egy harmincszor harminc méteres területen található.

A repülőgép becsapódásakor keletkezett tüzet este sikerült eloltani, de hajnalban a területről még mindig füstoszlopok szálltak a magasba, s a szakértők attól tartanak, hogy ezek akár mérgezőek is lehetnek.


Fotó: Eric Gaillard
A mentés egyik résztvevője szerint a roncsok között nagy nehezen ki lehet venni a Concorde kettétört orrát, néhány méterrel hátrébb pedig a pilótafülke egy része és a fedélzeti műszerek maradványai láthatóak.

"Szörnyű látvány tárul elénk: többtucatnyi holttest, vagy éppen borzalmasan megcsonkított emberi testrész tűnik fel" - számolt be egy másik szemtanú.

Egyes tetemek teljesen szénné égtek, mások furcsa mód felfúvódtak, s sokfelé látni cipőket, könyveket s még parázsló bőrönddarabokat is.

Christine Turpin, a katasztrófa egyik szemtanúja szerint a pilóta, miután kigyulladt a gép hátulja, megpróbálta elkerülni a lakóépületeket. Valószínűleg vissza akart kanyarodni a repülőtérre, vagy egy leszállásra alkalmas területet keresni. "Sokáig azt hittem, a gép az én benzinkutamnak csapódik neki, ugyanis mindössze 50 méterre a benzinkúttól zuhant le a gép" – mondta az 51 éves Christine Turpin.

Antonio Ferreira éppen a kertjében dolgozott, amikor lezuhant a Concorde. "Arra lettem figyelmes, hogy egyszer csak teljes csöndben repült a gép. Mivel közel lakom a repülőtérhez, minden le- és felszállás zaját hallani szoktam. Most az tűnt fel, hogy a zaj hirtelen megszűnt. Amikor felnéztem az égre, egy gomba alakú tűzfelhőt láttam. Pont olyan volt, mint az atombomba utáni tűzcsóva a filmeken."

Christian Dupont 400 méterre dolgozik a lerombolt szállodától. "Úgy tűnt, hogy a pilóta meg akart fordulni a géppel, amikor az üzemanyagtartályból hatalmas lángok csaptak fel. Ezután pillanatok alatt a gép hátsó része is lángolni kezdett. A Concorde már nem tudott leszállni, megpördült a levegőben, mint egy palacsinta, és először a gép háta csapódott be a szállodába" - mondta a szemtanú.

A repülőgépen luxusnyaralásra induló német turisták utaztak. Biztosítótársaságok szerint a kártérítés összege elérheti a 350 millió dollárt is. A repülőgép 30 millió amerikai dollárra volt biztosítva. Az áldozatok után 2,4 millió dollárt fizetnek a hozzátartozóknak.

Ez az összeg közel sem a legnagyobb, amit repülőgép-szerencsétlenség miatt fizettek. Összesen 750 millió dollár kártérítést fizettek az 1998-ban Kanada partjainál lezuhant Swissair járat 229 halálos áldozata rokonainak.

Az egyelőre nem világos, hogy a katasztrófának milyen hatása lesz a Concorde jövőjére. "Minden attól függ, mi okozta a balesetet" - mondta egy londoni repülési szakértő. "Ha nincs hiba a gépben, továbbra is használni kell őket."

A lezuhant gépre 10 ezer dollárba kerültek a jegyek. A jegyek azért ilyen drágák, mert a repülőgép a hangsebességnél kétszer gyorsabban repül, három óra negyvenöt perc alatt ér Párizsból New Yorkba.

A német turisták New Yorkból egy óceánjáró hajóval utaztak volna Ecuadorba.

A tragikus kimenetelű utat szervező utazási iroda szóvivője elmondta: ezt megelőzően három alkalommal szerveztek a mostanihoz hasonló luxusnyaralást, de a történtek miatt ilyen út már soha többé nem szerepel az iroda kínálatában.

A levegőben lángoló gépről a fényképet két magyar fiatalember készítette. Kisgergely Andrásnak és Szalmási Szabolcsnak az a hobbija, hogy repülőgépeket fényképeznek. A két műegyetemista háromhetes nyaralását tölti Nyugat-Európában.

(MTI)

Ajánló: