A kettes hajtómű meghibásodása okozta a Concorde-katasztrófát

Két nappal a párizsi katasztrófa után megerősödött az a feltételezés, amely szerint a balszárny törzshöz közeli részén lévő, kettes hajtómű meghibásodása okozta a Concorde tragédiáját. Ez a hajtómű gyulladt ki néhány másodperccel a felszállás megkezdése után, és ezen a hajtóművön végeztek javítást közvetlenül a felszállás előtt. A szakértők szerint elképzelhető, hogy a javítást nem sikerült megfelelően elvégezni a szerelőknek.

Francia igazságszolgáltatási forrás szerint a két fekete doboz - a gép és a torony közötti párbeszédet, illetve a repülés műszaki adatait rögzítő készülék - megerősítette, hogy a kettes motorban üzemzavar volt a felszálláskor.

Már hétfőn, amikor a Concorde New Yorkból visszaérkezett Párizsba, az Air France megállapította, hogy a kettes motor tolóerő-megfordító szerkezete működésképtelen. Ez a szerkezet a reaktor kimeneti részén van, és a földön való fékezésre szolgál: leszálláskor éppúgy, mint szükség esetén a felszállás megállítására.

A szerkezet megjavítása nem lett volna szükséges a felszálláshoz, de a pilóta kérésére mégis elvégezték a javítást közvetlenül a felszállás előtt. A hajtóműhibát több szakértő arra vezette vissza, hogy ekkor alkatrészcserét hajtottak végre. Ez egyelőre nem bizonyítható. Német szakértők viszont úgy gondolják, esetleg nem állt elegendő idő a szerelők rendelkezésére.

(MTI)

Ajánló:

A Boeing oldalán (angolul)

Korábban:

(2000. július 25.)