A múlt kedden Párizs mellett lezuhant Concorde kifutópályáján megtalálták egy terelőelem darabjait - erősítették meg csütörtök este a francia fővárosban. A fémalkatrész fellelése azonban nem nyújt teljes képet a szakértőknek a tragédiához vezető folyamatról, és így az újabb hasonló szerencsétlenség biztos elkerüléséhez szükséges intézkedésekről. Az Air France szuperszónikus gépei ezért továbbra sem repülhetnek.

A terelőelem a Concorde futószerkezete (gumikereke) elé helyezett fémborítás, amely egyrészt a kereket hivatott védeni a kifutópályán esetleg útjába kerülő kisebb akadályoktól, másrészt az adott esetben szétrobbanó kerék darabjaitól védi a hajtóművet.

A USA Today című amerikai lap csütörtöki híre szerint a szakértők azt vizsgálják, vajon a terelőelem levált darabjai átlyukaszthatták-e a hajtóanyagtartályt, kerozinszivárgást okozva. Az újság úgy értesült, hogy a brit Concorde-okon ezt az elemet egy 1993-ban bekövetkezett baleset után módosították, Franciaországban viszont nem. Az Air France szerint a British Airways által végrehajtott módosítás nem azt teszi lehetővé, hogy erős ütésre a terelő leváljon, mindössze azt szavatolja, hogy ilyen esetben egy darabban maradjon.

Csütörtök délután a párizsi közlekedési minisztériumban a szerencsétlenség körülményeit vizsgáló szakértők repülési szakemberekkel tanácskoztak, de a történtekről eddig összegyűjtött ismereteiket a hatóságok nem találták elégségesnek ahhoz, hogy a Concorde-okat - az Air France megmaradt öt szuperszónikus személyszállítóját - újraindítsák. A járatokat a 113 ember életét követelő múlt keddi katasztrófa után függesztették fel. A British Airways Concorde-járatai továbbra is repülnek.

(MTI)

Ajánló:

(angolul)

Korábban:

(2000. augusztus 1.)