Idegen fémlemezt találtak a Concorde kifutópályáján<br/>

Vágólapra másolva!
Egy 40 centiméter hosszúságú fémlemezt találtak a Párizs melletti Concorde-katasztrófa okait kutató szakértők azon a kifutópályán, ahonnan az Air France szerencsétlenül járt szuperszónikus repülőgépe indult. A fémdarab nem a Concorde része. A repülőgép múlt hét kedden zuhant le Párizs mellett, 113 ember halálát okozva.
Vágólapra másolva!

A lelet fontos új elem a nyomozásban, de a vizsgálat nem tart ott, hogy a 113 ember halálát okozó katasztrófa eredetét ezzel feltárták volna. Továbbra is számos kérdés áll megválaszolatlanul, és a szakértők nem is mindenben értenek egyet.

A kifutópályán az idegen lemezen kívül a futószerkezetet védő terelőelem darabjait is megtalálták, és a gumikeréken nagyméretű hasadást észleltek. E roncsdarabokat jóval azon a ponton túl lelték meg, amelyet elérve az immár 300 km/óra sebességgel haladó gép pilótája nem tud fékezni, és amelyen túl már nem lehet nem felszállnia.

Egy szakértő szerint a legfrissebb közleményből úgy tűnik, hogy az idegen fémlemez felhasította a kereket, az szétrobbant, s ezzel roncsolást végzett a futószerkezetben, a roncsok kilyukaszthatták a hajtóanyagtartályt, amitől tűz támadt. A hajtóanyag hiánya okozhatta az egyik hajtómű leállását és egy másiknak a legyengülését. A négy hajtómű közül kettőnek a hibája vezethetett a Concorde lezuhanásához. A szakértő szerint ugyanakkor érthetetlen, hogy ha a katasztrófa oka ez volt, akkor a vizsgálatot folytató hivatal miért nem mondja meg.

Egy másik szakértő viszont felveti azt a lehetőséget, hogy ha az újonnan talált fémlemez nem is része a Concorde-nak, attól még elképzelhető, hogy róla esett le. Semmi sem bizonyítja - teszi hozzá -, hogy (akárhonnan is származik a fémdarab) a Concorde ráhajtott.

A Párizs repülőtereit működtető vállalat tájékoztatása szerint a kifutópályát röviddel a Concorde délutáni indulása előtt ellenőrizték. A szuperszónikus gép indulási ideje körül több tucat repülőgép szállt fel, Roissyból ilyenkor hárompercenként indulnak a légijárművek.

A közlekedési minisztérium nem kommentálta az újabb fejleményt. A jövő hét elején újabb tanácskozást tartanak a vizsgálatot folytató és attól független szakértők. A történtek forgatókönyvének ismeretét szükségesnek tartják ahhoz, hogy megfelelő óvintézkedéseket foganatosítsanak hasonló eset elkerülésére, és addig nem engedik felszállni az Air France Concorde-jait. A járatokat a múlt keddi katasztrófa után függesztették fel.

(MTI)