Légiharc indult a MiG-29-esek korszerűsítéséért<br/>

Vágólapra másolva!
Moszkvában élénk lobbizás indult a magyar MiG-29-esek felújításáért. Orosz részről a magyar vezetés szuverenitására apellálnak: szerintük az ország légierejének korszerűsítésének kérdése nem a NATO hatáskörébe tartozik. Orosz részről a MiG-29-esek lejáratására indított hadjáratot vélnek felfedezni.
Vágólapra másolva!

Igor Szalij, a Roszvoruzsenyije külkapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója azt hangoztatta, hogy a politikai indíttatású és inkább érzelmi telítettségű ellenkampány tekintetében nem kívánják felvenni a kesztyűt, hanem az orosz harci gép korszerűsítésének katonai, műszaki és gazdasági előnyeivel kívánnak érvelni a jövőben is. Hajlandóak részt venni a magyar fél által kiírt nyílt vagy zárt tenderen is, s kiegyensúlyozott, mérlegelt döntésben reménykednek, amelyet nem befolyásol a politikailag túlfűtött hangulat.

Gennagyij Arhipov, a MiG konszern vezérigazgató-helyettese visszautalt a MiG-29-esek korszerűsítésének előkészítése érdekében több éve végzett munkára, a magyar féllel való együttműködésre, s kiemelte: vetélytársaival ellentétben az orosz fél kínál egyedül komplex megközelítést a korszerűsítés kérdéseiben, s ezért is alakult ki a Roszvooruzsenyije, a MiG konszern és a német DASA cég együttműködése.

A megrendelő igényeinek és pénztárcáinak megfelelően, elemekből felépülő korszerűsítési program során a MiG életciklusa 30 százalékkal meghosszabbítható, a hajtóművek élettartama kétszeresére növelhető, a fedélzeti berendezések korszerűsítése mellett. Orosz részről kínálják a legolcsóbb megoldást, minden tényezőt összevetve.

Arhipov tájékoztatása szerint a MiG az új rádiólokátorral egyszerre tíz célt követhet és négy cél leküzdését vállalhatja, s jelentősen kiszélesedik a felderítési zóna, jobb információs bázissal rendelkezik a kabin. A légi célok elleni harc hatékonysága 3,5-4-szeresére nő, míg a földi célok elleni harc 6-8-szor lesz hatékonyabb.

A korszerűsítés során a gép megfelel a NATO és az ICAO előírásainak is. Nagyobb üzemanyagtartályt is kap a MiG, így hatósugara megnövekszik, lehetővé válik az utántöltés a levegőben is. A megrendelő igényeihez mérten akár három szakaszban is végrehajtható a korszerűsítés: az első lépés a NATO- és ICAO-szabványokhoz való adaptáció, a későbbiekben következhet a meglévő berendezések korszerűsítése, míg az utolsó szakaszban teljesen új lokátort és akár nyugati fegyvereket hordozhat a gép.

Az orosz szakember szerint az F-16-osok kínált A, B, C és más változatai ugyanazt a nemzedéket képviselik, mint a MiG-29-es, de az orosz ajánlat a legolcsóbb, minden más megoldás háromszor-ötször drágább lesz a magyar adófizetők számára.

Arhipov nem közölt pontos adatokat az orosz ajánlatban megfogalmazott üzlet értékéről, de megjegyezte, hogy a 14 magyar MiG korszerűsítésének kérdéseiről a magyar sajtó a valósághoz közel álló adatokat közölt. Az orosz fegyverexportőrök cáfolták, hogy eddig bármi gond lett volna a MiG-ek alkatrészellátásával, a Roszvooruzsenyije és a MiG konszern is az ütemtervet megelőzve szállított, mindössze egy áru-ellentételezési üzlet tekintetében volt minimális, mindössze egy hónapos késedelem.

Lev Bolsakov, a MiG főkonstruktőrének helyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy a MiG-29-esek korszerűsítésére kidolgozott tervek forradalmian újak, hiszen elemekből lehet építkezni, a megrendelő igényei szerint, s a harci gép ennek nyomán a következő 10-15 évben versenyképes maradhat. Andrej Vertyelov, a Roszvooruzsenyije osztályvezetője az alkatrészellátás kapcsán kijelentette: bármit szállítanak, amit a megrendelő akar és kifizet, s csak bizonyos daraboknál kell egy kis időt várni.

(MTI)

Korábban:

(2000. július 10.)