A Brüsszelben megjelenő lapok eltérő következtetésekre jutottak a fejlett ipari világon végigsöprő újabb olajárrobbanás okairól és tanulságairól.

A La Derniere Heure szemleírója úgy látja, hogy "az energiafüggőségben szenvedő fejlett ipari társadalmakban rendszeresek az üzemanyagár-emelések lázrohamai. Ezen nem segítenek a tüntetések, és az sem használ, hogy a kormányoknak nincs távlatos energiapolitikájuk. Most éppen a gazdasági fellendülés növeli az energiaétvágyat , aminek persze örülnek a termelő országok, az olajvállalatok - és az állami adóhatóságok. A megújuló energiaforrások eddig sajnos nem ígérnek megoldást, reménytelenül kicsiny arányt képviselnek az energiatermelésben. A fejlett világ ma már azt a fényűzést is megengedi magának, hogy fokozatosan bezárja az atomerőműveket, amitől még inkább ki lesz szolgáltatva a szénhidrogéneknek és az éghajlati felmelegedésnek. A most tervezett intézkedések, amelyekkel kompenzálnák a fogyasztók egy részét, csak mesterséges enyhítőszerek, ezek végső soron nem oldanak meg semmit. Komolyan kellene végre venni a tömegközlekedés fejlesztését, a gépkocsik társas használatát és az otthoni munkavégzés kialakítását. Más nem segít" - véli a belga lap.

A The Wall Street Journal Europe szerint viszont az egyetlen megoldás, hogy "az állam mindenhatóságának bűvöletében élő kormányok leszokjanak az üzemanyagok agyonadóztatásáról". A konzervatív amerikai gazdasági lap rámutat, hogy az euró árfolyamának süllyedése mellett az emelkedő olajár fenyegeti ma leginkább Európa gazdasági fellendülését. Az EU egyes országaiban a benzin árának már háromnegyedét teszik ki a különféle adók, tehát egy általános adócsökkentés egyszeriben enyhítené azokat a károkat, amelyeket az emelkedő nyersolajár okoz a gazdasági és a társadalmi rendben. A kormányok viszont szeretik a dús olajjövedékeket és szeretik megszabni polgáraiknak, hogyan közlekedjenek. Nem szenved összeesküvési rögeszmétől senki, aki elcsodálkozik: hogyan lehet, hogy az etatisták Mussolinitól kezdve a mai baloldali bolondokig mindnyájan olyannyira félnek a magángépkocsi nyújtotta szabadságtól" - írta a lap.

"Amiképp a bűnözést sem lehet nullára visszaszorítani a szabadságjogok teljes elfojtása nélkül, éppúgy a nagyközönség kész elviselni az autózás okozta bajokat, a baleseteket, a zajt meg a kipufogógázt - pontosan az autózásért cserébe. A zöldek viszont hadban állnak a belső égésű motorral, holott semmi sem támasztja alá azon állításukat, hogy a kipufogógáz okozza a globális felmelegedést, sem azt, hogy gyorsan kifogyunk a szénhidrogénekből. Ha pedig az EU-ban egységesítik az üzemanyagok adószintjét, annak csak a fogyasztók fogják megfizetni az árát" - véli az amerikai lap.

"A fuvarozók hiába építenek úttorlaszokat, hogy kormányaikra nyomást gyakoroljanak, mert az európai kormányok nem tagjai az OPEC-nek. Nekik van ehelyett egy könnyű megoldásuk, csak éppen nem akarják igénybe venni" - fejezi be a WSJE.

(MTI)

Korábban:

(2000. szeptember 11.)