A francia sajtó egyhangúlag azt követeli, hogy az Európai Unió mielőbb vezessen be egyértelmű szabályozást a tengerhajózási előírásokban a környezetet veszélyeztető tengeri balesetek végleges kiiktatása céljából. A La Manche-csatornán ugyanis kedden 6000 tonna vegyianyag-szállítmányával elsüllyedt egy olasz teherhajó. Csütörtökre készül el az a jelentés, melyből kiderül, hogy a hajó mérgező rakományából került-e a vízbe.

A baleset után Jean-Claude Gayssot francia közlekedési miniszter szokatlan, de határozott módon arra szólította fel Franciaország uniós partnereit, hogy a hét végéig tiltsák meg a veszélyes anyagokat szállító hajók közlekedését a csatornán a kedvezőtlen időjárási körülményekre tekintettel.

A brit fennhatóság alá tartozó, de az észak-francia partvidékhez közeli Aurigny sziget magasságában történt hajószerencsétlenség helyszínén vízmintákat vettek annak kiderítésére, hogy a vízfelszínen elterülő, "jellegzetes szagot" árasztó szennyeződés valóban az Ievoli Sun gyomrában tárolt 4000 tonna sztirolszállítmány szivárgásából származik-e. A vizsgálati eredmény csütörtökre készül el.

A műanyaggyártás alapanyagául szolgáló, vízben nem oldódó és hamar elpárolgó vegyi anyag egészségkárosító és környezeti hatásáról szélsőségesen ellentétes vélemények láttak napvilágot a francia sajtóban. Tavaly a bretagne-i partoknál ugyanis kettétört az Erika tankhajó, s a sajtó szerint szükség van szabályozásra.

A máltai zászló alatt közlekedő Erika, csakúgy, mint az olasz felségjelű Ievoli Sun egyaránt az olasz Rina hajózásminősítő társaság - egyébként igen alacsony biztonsági értékű - tanúsítványának birtokában kapott engedélyt veszélyes rakománya szállítására. Az Erika pusztulásakor 37 ezer tonna fűtőolaj ömlött a breton partoknál a tengerbe, eltakarítása fél évet vett igénybe, s a környezetszennyezésnek 300 ezer vadon élő madár esett áldozatul. Az Ievoli Sun elsüllyedése után a francia kormány szakvéleményt kért a táplálkozásügyi hatóságtól: veszélyeztetheti-e a halállományt a sztirolkipárolgás, de csütörtökig nem vezettek be halászati tilalmat a körzetben.

Az egy éven belül már másodszor bekövetkezett környezetkárosító tengeri baleset kapcsán a Le Monde ingerülten sürgette a mielőbbi, európai dimenziójú szabályozást. Szemére vettette az uniós intézményeknek, hogy az Erika katasztrófáját követő francia és portugál kezdeményezések dacára 10 hónap alatt sem tudtak kikeveredni "az unió intézményeiben elfogadható mértékű föderalizmus megfelelő adagolását mérlegelő abszurd teológiai vitákból". A sztirolszennyezés fenyegetésének időpontjában - írta a lap - többé nem lehet tolerálni ezeket a vitákat, "cselekedni kell, mégpedig gyorsan".

A La Provence szintén az uniós szabályozás lassúsága felett szörnyülködik, s arra emlékeztet, hogy 22 évvel az Amoco Cadiz tartályhajó valóban katasztrofális méretű szerencsétlensége után, melyben 220 ezer tonna fűtőanyag ömlött a tengerbe, gyakorlatilag még mindig a kiindulópontnál tart az unió hajózási kódexének kidolgozása.

A La Tribune az Ievoli Sun esete kapcsán a nemzetközi közlekedésbe beengedett tankerek állapotának szigorúbb vizsgálatát sürgeti, s az amerikai part menti hajózási szabályrendszer tanulmányozását ajánlja a tizenötök figyelmébe, hogy a közösség megvédhesse partjait "a lelkiismeretlen kalózoktól".

(MTI)

Korábban:

(2000.10.31.)