Kigyulladt szombaton egy vonatszerelvény az ausztriai Kitzsteinhorn hegycsúcs közelében, egy alagútban. A szerencsétlenségben legalább 155 ember vesztette életét. A tragédiának nincs magyar áldozata. A katasztrófa oka egyelőre ismeretlen.

Nincs magyar a kitzsteinhorni katasztrófa vasárnap délutánig azonosított 155 áldozata között. Franz Schausberger salzburgi tartományi elöljáró vasárnap elmondta: eddig 155 személyről tudni már nagy valószínűséggel, hogy a baleset áldozatai között vannak. Közülük 52 osztrák, 42 német, 17 japán, 8 amerikai, 2 szlovén és 1 horvát állampolgár. 33 áldozat nemzetiségét még nem sikerült tisztázni. A holttestek kiemelés vasárnap délután kezdik meg: sikerült biztosítani a kötélvontatású vasút kiégett szerelvényét, és a füst is eloszlóban van az alagútban. A felismerhető áldozatokat egy külön e célra felállított sátorban azonosíthatják az ismerősök, hozzátartozók.

A túlélők elmondtak: a férfi, aki az utasok között kitört pánikon úrrá tudott lenni, és kiütötte az egyik ablakot, egy 36 éves német volt. Ő adta ki azt az utasítást is a többi utasnak, hogy a már égő vonat mellett elhaladva lefelé menjenek az alagútban. A férfi síbakancsa menekülés közben beakadt a sínbe, és csak a többiek segítségével tudott kiszabadulni.

Az Osztrák Gazdasági Kamara Kötélvasút-szakszövetségének elnöke a történtek ellenére kijelentette: a kötélvasutak a legbiztonságosabbnak tekinthető közlekedési eszközök, ugyanis Ausztriában tavaly 550 millió utast szállítottak balesetmentesen.

A vonatkatasztrófa okai továbbra sem ismertek. A baleset akkor történt, amikor a kábelen vontatott kisvasút egy alagútban kigyulladt és az égés során felszabaduló mérgező füsttől a legtöbb utas életét vesztette.

Egy szemtanút már akkor lángokat látott a vonat végén, amikor az befutott az alagútba. Egyes feltételezések szerint a vonat diesel üzemanyagot is szállíthatott, mások szerint az utasoknál voltak petárdák, amelyekkel a hegycsúcson megrendezett hódeszka-rendezvényre készültek.

A tragédia kapcsán kiderült, hiányosak az 1974 óta üzemelő alpesi vasútvonal biztonsági berendezései. A vasút igazgatója elmondta: a vonaton csakis a vezetőfülkében volt tűzoltóberendezés, az alagútban nincs permetező berendezés, kevés a kijárat, tűzoltók soha nem gyakorlatoztak a vasúton.

(MTI)