A Kitzsteinhornra vezető vasút katasztrófája után szerdára virradó éjszaka felfüggesztették a holttestek kiemelését, hogy a bűnügyi technikusok dolgozhassanak, reggel azonban nem tudták folytatni a mentést, mert a ködös időben a helikopterek nem tudtak felszállni. A jelek egyre inkább arra utalnak, hogy a szerelvény műszaki hibája okozhatta a tragédiát, de biztosat még nem tudni.

Amikor a füst kezdett beszivárogni a kabinba, már az első kis mennyiségtől nyomban érezni lehetett maró voltát és azt, hogy jelentős mértékben nehezíti a légzést - nyilatkozta Manfred Hirtel bajor túlélő. Hirtel egyébként menekültében két robbanást hallott. Noha a nyomozás vezetője kedden még úgy vélekedett, hogy robbanáson kívül más is okozhat hasonló zajt, Hirtel elmondta, hogy a légnyomási hullámot is érezte.

A szerdai lapokban és a televízió szerda reggeli híradójában napvilágot láttak az első képek az alagútból. A teljesen elszenesedett környezetben - ahol még a kövezetet is meglazította a hatalmas hő - a katonák védőruhákban és a kiégett szerelvénynél lévők oxigénpalackokkal dolgoznak.

A másfél órás váltásokban dolgozó katonák a vasúti alagútba egy vágaton jutnak el, amely a tengerszinthez képest vízszintes és a vasúti alagútra merőleges irányban halad 700 métert, és újabb 700 métert ereszkednek le a szerelvényig. Ott hullaszállító zsákokba majd egy egyszerű kis kocsira rakják a kiemelt testeket. A kocsit a síneken kézi erővel, egy kötél segítségével húzzák fel a kijáratig, onnan egy másik kocsin végig a bejárati alagúton ki a szabadba. Innen helikopterek vinnék a zsákokat a salzburgi törvényszéki orvostudományi intézetbe, és ugyancsak helikopterek szállítanák a katonákat a vágat bejáratához, de szerdán reggel a köd miatt nem tudtak felszállni.

A 130, zömmel salzburgi katonának változatlanul pszichológusok segítségére van szüksége, hogy meg tudjon birkózni a hatalmas lelki megterheléssel.

Szakértők egyébként a sajtóban úgy nyilatkoztak, hogy a Kitzsteinhornra vezető kötélvontatású vasút megfelelt a biztonsági előírásoknak, de a szörnyű tűz nyomán felül kell majd vizsgálni az előírásokat. A televízióban egy salzburgi járókelő hajmeresztőnek mondta, hogy egy egyszerű lépcsőházi lift bárhol megállítható, és a menekülési útvonal - a lépcső - a liftaknán kívül van, itt pedig a mintegy 4000 méteres alagútban nem csupán kijáratok nincsenek, hanem a lépcső magában az alagútban vezet, és ráadásul olyan anyagból - acélból - készült, amely nagy hő hatására elveszti szilárdságát.

Az ügyben szabályos bűnügyi nyomozás folyik - bekapcsolódott egy vizsgálóbírónő és az ügyészség -, a bűnügyi technikusok elemzik a pályatesten talált anyagot, a törvényszéki orvos-szakértők végzik a dolgukat. A vegyelemzés eredménye néhány nap, a holttestek azonosításának befejezése néhány hét múlva várható.

A gyászoló hozzátartozók bizonyosan nem, de a világ lassan kezd napirendre térni a történtek felett: a katasztrófa képei itt-ott már lekerültek a lapok címoldaláról, belül is a korábbinál csekélyebb helyet foglalnak el, s a helyszínen, Kaprunban egy tornateremben berendezett sajtóközpontban szerdán délben tartják az utolsó nagy sajtóértekezletet.

(MTI)

Korábban:

(2000.11.14.)