A Concorde júliusi katasztrófáját egy kívülről kapott ütés által elindított láncreakció okozta <br/>

Vágólapra másolva!
A Párizs közelében tavaly július végén lezuhant Concorde utasszállító gép felrobbanásainak okairól pénteken közzétett legújabb jelentés szerint a szuperszonikus gép hajtóanyagtartályában a kívülről kapott ütés nyomán keletkezett ellencsapás ereje szakította át a kerozintartály falát, s vezetett végül az üzemanyag kigyulladásakor a gép felrobbanásához.
Vágólapra másolva!

Az Air France balesetvizsgáló csoportja (BEA) által közzétett elemzés arra kereste a magyarázatot, miért belülről lyukadt ki az üzemanyagtartály, ha kívülről érte a becsapódás. A Párizs melletti Roissy repülőtér körzetében 113 emberéletet kioltó július 25-i légi katasztrófa után fél évvel a BEA-szakértők arra a megállapításra jutottak, hogy a baleset egy láncreakció következtében állt elő.

A hangsebességnél gyorsabb óriás utasszállító a kifutópályáról nagy sebességgel elrugaszkodva egy korábban onnan landolt amerikai DC-10-es gép hajtóművéről levált, mintegy 40 centiméter hosszúságú, szegecselt fémlemezre hajtott. Ez felcsapódott a francia Concorde bal oldali első futóművére, és szétvágta annak egyik kerekét. A súlyos, helyenként többkilós hornyolt abroncsdarabok az 5. üzemanyagtartály falába ütközve súlyosan deformálták annak falát, a tartályra mért csapás ellenhatásaként pedig belülről szökőárszerű visszahatás lépett fel, amely átszakította a borítólemezt. Az így keletkezett résen kizúduló nagy mennyiségű hajtóanyag a futómű keltette légörvényben belobbant, és előidézte a gép felrobbanását.

A legújabb vizsgálati adatokat a közeljövőben próbálják meg szimulált körülmények között ellenőrizni.

A Concorde típus első, de igen nagy veszteséggel járó légi szerencsétlensége után 3 héttel bevonták a géptípus repülési engedélyét. A 7 géppel rendelkező British Airways csakúgy, mint a már csak öt géppel rendelkező Air France légitársaság vezetői el vannak szánva arra, hogy újra repültessék légiflottájuk zászlóshajóját. Amíg azonban a vizsgálat véglegesen nem tisztázza, hogy nem konstrukciós hibáról van-e szó - egyelőre a gumiköpeny felrobbanását tekintik ilyennek -, addig a géptípus nem kapja vissza repülési engedélyét. A francia légitársaság menetrendjében idén áprilisig nem szerepelnek szuperszonikus járatok.

(MTI)

Korábban:

(2000.08.10.)