Lehetséges a francia Concorde-ok "feltámadása"

Paul-Louis Arslanian a francia balesetvizsgáló hivatal (BEA) vezérigazgatója nyilatkozata szerint a július végi Concorde-szerencsétlenség körülményeinek végleges tisztázásához még több hónapnyi munkára lehet szükség.

Paul-Louis Arslanian szerint a jelenleg folyó vizsgálat végén várhatóan döntést is hoznak, de a Concorde-ok repüléséről nem az intézmény dönt, s azt sem lehet kizárni, hogy a gépek újraindítása még a vizsgálat végleges lezárása előtt megtörténhet.

A szuperszonikus óriásgépek jövőjével kapcsolatban a vezérigazgató nem foglalt állást, mindössze annyit közölt, hogy még sok munka van hátra, s a szóban forgó katasztrófa megismétlődésének elhárítása nem könnyű feladat.

Mint az [origo] beszámolt róla, az Air France Concorde-gépének július 25-i lezuhanásakor 113 ember vesztette életét. A New Yorkba induló gép katasztrófáját több véletlen és egyszeri esemény együttes hatása idézte elő. A hangsebességnél gyorsabb transzatlanti utasszállító a párizsi Roissy repülőterének kifutópályáján egy korábban felszálló amerikai DC-10-esről lehullott súlyos fémlemezre hajtott rá, mely felszakította a futómű egyik kerekét. A gumiabroncsdarabok nagy sebességgel felcsapódtak a gép egyik hajtóművére, s az ütődéstől az üzemanyagtartályban belülről keletkezett ellennyomás szétrepesztette a tartályt, a kizúduló hajtóanyag a levegőben belobbant, s felrobbantotta a gépet.

A jelenlegi vizsgálatok azt akarják kideríteni, konstrukciós hiba volt -e a futómű megsérülése. A júliusi baleset előtt 57 esetben hibásodtak meg a Concorde kerekei, de egyszer sem történt miattuk baleset. A British Airways hét, és az Air France megmaradt öt gépétől augusztusban - a vizsgálat végső következtetésének megszületéséig - megvonták a repülési engedélyt.

(MTI)

Ajánló:

Korábban:

(2000. október 29.)