Az amerikai haditengerészet arról tájékoztatatta az amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Hivatalt, hogy hetvenegy perccel felszínre emelkedése előtt a Greeneville amerika tengeralattjáró hanglokátorának kezelője észlelte az Ehime Maru japán tankhajót, amely később az ütközés miatt elsüllyedt.. A hivatal maga is megvizsgálja majd a haditengerészet által szolgáltatott adatokat, hogy megerősítse ezt a véleményt. Egyik tagja, John Hammerschmidt szerint arra is magyarázatot keresnek: a tengeralattjáró személyzete miért hitte azt a kényszerhelyzetben történő emelkedési manőver gyakorlásakor, hogy felettük nincs hajó.
A hanglokátorokat kezelő személyzet egy órával az ütközés előtt elhagyta helyét, a tengeralattjáróra érkezett 16 polgári személy látogatása miatt - írta az AP. Emiatt az irányítóteremben szolgálatot teljesítő tűzfelderítő is félbehagyta munkáját egy bizonyos időre, amelynek tartamát Hammerschmidt nem közölte. A tűzfelderítőnek az a feladata, hogy elemezze a tengeralattjáró sebességét, irányát, továbbá a hanglokátoros kapcsolat működését. Hozzátette ugyanakkor, hogy a tengeralattjáró hanglokátora, és az azt kezelő személyzet kulcsszerepet játszik annak kiderítésében, hogy miért nem észlelték a japán tankhajót mielőtt vészes gyorsasággal a felszínre emelkedett a Greeneville.
Hammerschmidt végezetül elmondta, hogy a tengeralattjáró hanglokátora február 9-én délután 12.32 perckor észlelt egy hajót a felszínen, amit Sierra 13-nak neveztek el. A haditengerészet rekonstruálta a japán hajó útját, s ennek alapján kiderült, hogy a hanglokátor által észlelt hajó az Ehime Maru volt.
Az ütközésben kilencen életüket vesztették, huszonhat személyt sikerült kimenteni a tengerből.
(MTI)
Ajánló: