Fesztiváldíjas "brutális magyar rendőrkéz" <br/>

Vágólapra másolva!
Egy állítólagos magyar rendőr keze, alatta pedig az Amnesty International (AI) kampányából már ismert szöveg - egy szlovén napilap beszámolója szerint ez a reklámfotó nyert nemrég Szlovéniában az országos reklámfilmfesztiválon. A magyar rendőrök brutalitásáról szóló kampányfilm "párja" - amely egy rendőr lábát ábrázolta - már bejárta a szlovén sajtót, az erre válaszul készített ellenfilmet pedig tegnap vetítették utoljára Szlovéniában. Az Országimázs Központ azt tervezi, hogy az ellenkampány befejeztével felméri annak a szlovén közvéleményre gyakorolt hatását.
Vágólapra másolva!

Aranyérmet nyert az Amnesty International (AI) megrendelésére készült Kínzó című reklámfotó, amely egy "39 éves magyar rendőr" kezét ábrázolja, "Képzeljék el, hogyan néz ki az áldozat. Fejezzék be a kínzásokat!" felirattal. Ez a beszámoló és mellette a fotó a Drevnik című szlovéniai napilap április 9-ei számának utolsó oldalán látható.

A szlovén és a magyar közvélemény eddig az AI kampányának "rendőrlábas" verzióját ismerhette meg. Az Országimázs Központ (OIK) három napon át sugárzott ellenkampányfilmjét pedig tegnap láthatták a szlovénok utoljára. Az OIK reklám- szpotját ugyanazon a négy televíziós csatornán mutatták be, amelyen márciusban az AI jogvédő szervezet hirdetését.

Az AI két szpotja a magyar rendőri erőszakra utal, az OIK filmjén ezzel szemben női arcot, illetve női lábat simogató rózsa látható, mellette a "Magyarország - jogodban áll szeretni" szlogennel.

Tóth István Zoltán, az OIK vezetője a nyertes filmről annyit jegyzett meg: a reklámszakma nem a tartalom alapján szokott ítélni.

Nagy László, a szlovéniai magyar nagykövetség munkatársa úgy látja, a szlovén közvélemény Magyarország-képe igen elnagyolt. Ennek oka elsősorban az, hogy a szlovén sajtónak nincs magyarországi képviselője. Így magyar hírek szlovén lapokban csak esetlegesen bukkannak fel, akkor is inkább a negatív szenzációk: bűnözés, cigánykérdés, áremelkedés. A nagykövetség munkatársa úgy látja: az AI kampánya hamar lecsengett volna, arra igazán az "ellenvideó hatott termékenyen", sokan ugyanis ekkor keresték vissza a jogvédők felhívását.

Az Országimázs Központ tervezi, hogy az ellenkampány befejeztével megkérdezi a szlovén lakosságot, mit gondolnak a magyarokról. Akkor az adatokat össze lehet majd vetni a 2000 novemberében készített felméréssel. A kampány, illetve az ellenkampány hatását azonban már nehéz lesz kideríteni. Arról ugyanis nem készült felmérés, hogy a szlovének hogyan ítélték meg az AI kampányát.

A Miniszterelnöki Hivatal Országimázs Központjának megbízásából a Magyar Gallup Intézet 2000 novemberében nemzetközi közvélemény-kutatás sorozatot végzett. Ennek részeként Szlovéniában 1002 véletlenszereen kiválasztott polgárt kérdeztek meg az Európai Unióval, Magyarországgal és saját országukkal kapcsolatos véleményükről és sztereotípiáikról. A Gallup Intézet honlapján közölt elemzés szerint tíz szlovén közül öt nagyon jó véleménnyel van Magyarországról, négy közömbös irányunkban, és csupán egy vélekedik negatívan. Hasonló kutatást végeztek Franciaországban, Németországban és Ausztriában is. Tóth István Zoltán, az Országimázs Központ vezetője egy tegnapi sajtóbeszélgetésen elmondta: az eredmények sokkal pozitívabbak a vártnál. A franciák, a németek és az osztrákok is értelmesnek, összetartónak tartják a magyarokat.

(Magyar Hirlap)