Nem gyártanak újabb Concorde-ot

Lassan pályafutása vége felé közeledik a francia-brit közös gyártmányú Concorde, és egyelőre úgy tűnik, hogy nem lesz utóda. Bár még az sem biztos, hogy – több mint egy évvel a párizsi szerencsétlenség után – ismét repülhet majd.

A hatvanas évek végén megalkotott, hangsebességnél gyorsabb utasgép 1976 óta közlekedik menetrendszerűen az Air France és a British Airways légitársaságnál. A francia Aerospatiale Matra a német DASA-val, a spanyol CASA-val és a brit BAE Systemsszel közösen 1994-ben kezdte el kutatásait a szuperszónikus utasgépek további lehetőségeiről egy európai program keretében. Azt tervezték, hogy a jelenlegi Concorde-dal azonos utazósebességű, de kétszer annyi, azaz 250 férőhelyes, kétszer olyan nagy hatósugarú, a Csendes-óceán egyhuzamban való átszelésére alkalmas és felére csökkentett fogyasztású gépet gyártanak. Jelenleg azonban egy új óriás, az A380-as, illetve a nagy teherszállító gépek, az A340-500/600 új nemzedékének gyártása van napirenden az Airbus-együttműködés keretében.

Az Airbus elnöke szerint egy új szuperszónikus gép kifejlesztése háromszor annyiba kerülne, mint az A 380-é. Ez utóbbinak gyártási programja 10,7 milliárd dollár, és szolgálatba állítását 2006 elejére ütemezték be.

Jean-Claude Gayssot közlekedési miniszter, aki a Concorde továbbfejlesztésének híve, tavaly decemberben olyan légi és űrkutatási programot jelentett be, amelyben szó van egy második generációs szuperszónikus gépről is. Nincsenek szuperszónikus tervei a Boeingnek, az Airbus amerikai riválisának sem. 2006-ra tervezett új gépe, a Sonic Cruiser, nem éri el a hangsebességet, csak annak 98 százalékát.

Korábban:

Újabb, pontosabb jelentés készül a Concorde tavalyi tragédiájáról