Moszkvai idő szerint hétfőre virradó éjszaka megkezdődik a tavaly augusztusban elsüllyedt Kurszk atom-tengeralattjáró kiemelése a Barents-tengerből. Jelenleg terhelési próbák, illetve egyéb előkészítő műveletek folynak. Még mindig nem sikerült egyértelműen megállapítani, hogy mi okozta a tengeralattjáró tragédiáját.

Az egész vasárnapot végigkísérő találgatások után ezt az időpontot az operáció irányítója, Mihail Mocak ellentengernagy jelentette be az esti órákban. A kiemelést végző holland Mammoet cég képviselői korábban azt jelezték, hogy már vasárnap este 6 órakor megkezdődhet a kiemelés. Vasárnap délutánra rögzítették a Kurszkhoz a felemelést segítő mind a 26 óriási acélsodronyt, és jelenleg terhelési próbák, illetve egyéb előkészítő műveletek folynak. A hajót a Murmanszk melletti Roszaljovo dokkjába vontató Giant-4 óriásuszálynak a sodronyok segítségével összesen 4900 tonnányi súlyt kell megemelnie. A felemelés művelete - ha minden rendben halad - 10-12 órán át tart majd.

Ezzel a művelettel közel három hónapos előkészítő munka zárulna le. A nemzetközi összefogással végrehajtott operáció során a specialisták először szétfűrészelték a hajótestet. Az, hogy a kiemelés érdemi része mikor kezdődhet meg, egészen mostanáig kérdéses volt. A szeptember 15-re, majd október első napjaira kitűzött határidőt nem lehetett tartani a rosszra fordult időjárás miatt. A heves ciklonok és a több méteres hullámok ugyanis nem csak a rögzítést végző búvárok munkáját lassították le, de kockázatossá tették volna a kivontatást is, mivel a Giant-4 legfeljebb másfél méteres hullámok esetében tudja biztonsággal végrehajtani a feladatot.

A Kurszk dokkba kerülése után az a szomorú feladat lesz az első, hogy azonosítsák a tengerészek maradványait. Ismeretes, hogy az utóbbi évek legsúlyosabb oroszországi vízi balesete 118 ember életét követelte. Ezután azt a vizsgálatot folytatják le, amely során remények szerint meg lehet állapítani, hogy mi okozta a tengeralattjáró tragédiáját. Ezt még mindig nem sikerült tisztázni, egy hadgyakorlat során eltévedt torpedó ugyanúgy okozhatta a katasztrófát, mint az összeütközés egy másik - külföldi vagy orosz - tengeralattjáróval. Vannak olyan nézetek is, hogy a Kurszk egy II. világháborús aknára futott. A vizsgálat során azt is tisztázni próbálják, hogy emberi mulasztás is közrejátszott-e a balesetben, illetve abban, hogy a tengeralattjáróról senkit nem tudtak kimenteni.

A hajó szétszerelése több hónapot vesz majd igénybe. A legbonyolultabb és legveszélyesebb feladat a nukleáris üzemanyag kivétele lesz a reaktorból. Bár a szakemberek szerint nem fog rendkívüli helyzet bekövetkezni, a hatóságok megtették a szükséges óvintézkedéseket, még Murmanszk és környéke evakuálására is felkészültek egy váratlan nukleáris katasztrófa esetére. Az orosz kormány részéről Ilja Klebanov miniszterelnök-helyettes hetek óta a helyszínen tartózkodik.