28. fejezet: Pénzügyi ellenőrzés

Vágólapra másolva!
Az elkövetkező években az Európai Unió - különféle támogatások formájában - jelentős pénzügyi forrásokat nyújt számunkra. A pénzügyi ellenőrzés feladata az uniós támogatások felhasználásának ellenőrzése és az EU pénzügyi érdekeinek védelme Magyarországon. Az ellenőrzés a központi költségvetésen túl kiterjed a mezőgazdaság, az adózás, a regionális és strukturális fejlesztések, a vámunió és a statisztika számos területére.
Vágólapra másolva!

Magyarország vállalta, hogy legkésőbb a csatlakozástól alkalmazza a pénzügyi ellenőrzésre vonatkozó EU-jogszabályokat; átmeneti mentességet nem kértünk. Az EU-források felhasználásánál biztosítanunk kell a megfelelő pénzügyi lebonyolítást, az átláthatóságot és az ellenőrzést.

Az Európai Bizottság különösen az előzetes pénzügyi ellenőrzést végző intézmények megerősítését és a külső ellenőrzési eljárások javítását tartja fontosnak a csatlakozásig hátralévő időszakban. Az Állami Számvevőszék felhatalmazást kapott uniós pénzügyi források auditálására és arra, hogy az állami tulajdonú szervezeteket ellenőrizze. A számvevőszék jogosult ellenőrizni, hogy a Magyar Nemzeti Bank a törvényeknek, az alapszabálynak és a közgyűlés határozatainak megfelelően működik-e. Lehetővé tettük, hogy legkésőbb a csatlakozástól - az uniós követelményeknek megfelelően - az illetékes EU-szervezetek helyszíni ellenőrzést folytathassanak. Az unió pénzügyi érdekeinek védelméért felelős EU-szervekkel a Pénzügyminisztérium tart kapcsolatot.

Jól halad a strukturális és kohéziós alapok ellenőrzésére való felkészülés is. A kormány a Pénzügyminisztériumot jelölte ki az alapok fogadására alkalmas kifizető hatósági feladatok ellátására. Ugyancsak kijelölték az alapokat ellenőrző, a támogatások végelszámolásakor a zárónyilatkozatot kiadó nemzeti hatóságokat.

Az Unió által támogatott programoknál a kedvezményezett köteles az ellenőrzést tűrni, és mind a hazai, mind az EU-ellenőrök munkáját dokumentumok, számlák, a program megvalósítását igazoló anyagok átadásával a helyszínen is segíteni. A nem rendeltetésszerűen, tévesen, szabálytalanul vagy jogszerűtlenül felhasznált támogatásokat a kedvezményezettnek vissza kell fizetnie. A visszaélések elkerülése érdekében módosították a Büntető Törvénykönyvet.

Jól halad a feladatok elvégzéséhez szükséges intézmények kialakítása. A Magyar Államkincstárt 2001-ben három, egymástól független szervezetre osztották:

- az Államadósságkezelő Központ Rt. az államadósság kezelésével kapcsolatos teendőket látja el;

- az Államháztartási Hivatal a költségvetési előirányzatok, kötelezettségvállalások kezelésével, nyilvántartásával és likviditás-menedzsmenttel foglalkozik, valamint felügyeli a Területi Államháztartási Hivatalokat;

- a Magyar Államkincstár Rt. az állami költségvetés pénzügyi végrehajtásával kapcsolatos feladatokat látja el.

Kiépült az Országos Támogatási Monitoring Rendszer, amelyet az Államháztartási Hivatal működtet. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatalon belül is új monitoring rendszer (MEMOR) jött létre, amely 2001. szeptembere óta működik.

A csalások, visszaélések elleni harcot szolgálja a Vám- és Pénzügyőrség, valamint az Adó és Pénzügyi Ellenőrző Hivatal (APEH) mind szorosabb együttműködése az EU megfelelő szerveivel. Az Európai Bizottság pénzügyi szabálytalanságok elleni szervezetével, az OLAF-al történő kapcsolattartást koordináló iroda a Pénzügyminisztériumban működik.

Vissza a tartalomjegyzékhez