Létrákba kapaszkodtak a kongói repülőbaleset túlélői

A gép fedélzetén rögzített járművekbe kötelekbe, létrákba kapaszkodtak azok a túlélők, akik a csütörtökön Kongóban szerencsétlenül járt Il-76-os szállító-repülőgépen utaztak. Feltehetően több mint száz ember meghalt, amikor a repülő hátsó beszállórámpája 2 kilométeres magasságban kinyílt, és a nyomáskülönbség miatti szívóhatás sokakat kiszippantott az utastérből.

Vérfagyasztó beszámolókat adtak szombaton a csütörtöki kongói repülőszerencsétlenség túlélői a kinshasai katonai kórházban, ahol a kiállt súlyos megpróbáltatás után ápolják őket. Két nappal a tragédia után még mindig rengeteg az ellentmondás az eset részleteinek leírásában, s továbbra sincs megbízható adat az áldozatok számáról.

A túlélők - saját beszámolóik szerint - a gépen szállított, rögzített katonai járművekbe, a gépen használt létrákba, kötelekbe kapaszkodva tudták megmenteni életüket, amikor kinyílt a 2 kilométeres magasságban repülő gép hátsó beszállórámpája. Azok, akik meg tudtak kapaszkodni iszonyodva látták, amint számos utastársuk kiröpül a járműből, mert a légnyomáskülönbség szívó hatása "kiszippantotta" őket a repülőből.

Az egyik túlélő Mambaza, a rendőr szerint körülbelül 350-en - rendőrök, katonák és családtagjaik - utaztak a katonai szállítógépen, s közülük nagyjából százan maradtak életben. A gép ukrán pilótái, miután észlelték a rendellenességet visszafordították a repülőt, és leszálltak Kinshasában a megmaradt utasokkal a fedélzeten.

A kinshasai repülőtér két névtelenül nyilatkozó alkalmazottja 130-ra, egy harmadik fele annyira becsülte a halálos áldozatok számát.

A korábbi jelentésekben is élesen elütő adatok szerepeltek az áldozatok számáról. Egyes jelentések 160 eltűnt (valószínűleg elhunyt) utasról szóltak, a kongói kormány szóvivője, Kikakya Bin Karubi viszont csak hét haláleset hírét erősítette meg. Az ukrán védelmi minisztérium pedig, amelynek alárendeltségébe tartozik a gép tulajdonosa, az Ukrán Légiszállítási Társaság, azt állította pénteken, hogy egyáltalán nem volt halálos áldozat.

Kabmba Kashala, aki szintén rendőr, és aki ugyancsak végigélte a szörnyű pillanatokat az ukrán vállalattól bérelt Iljusin 76-os szállítógép fedélzetén, elmondta, a felszállás után észlelték, hogy az elindulás előtt nem rögzítették megfelelően a le- illetve felhajtható beszállórámpát, amely egyben a törzsvég ajtaja. Többen megpróbálták a magasban "rendesen" becsukni és rögzíteni az ajtót, de ez nem sikerült, sőt elképzelhető az is, hogy a próbálkozás miatt nyílt ki az ajtó.

KAPCSOLÓDÓ CIKK