EUKK: Nem jó a csikós-gulyás arculat az EU-ban

Vágólapra másolva!
Sikeresnek tartják az uniós csatlakozásról tartott népszavazást megelőző kampányt az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány (EUKK) vezetői. Önkritikusak viszont az alacsony részvétel, az összehangolatlan kampányok, a vezető politikusok távolmaradása miatt. Munkájukat folytatni szeretnék, elsősorban a felkészülés és a tájékoztatás, a kedvező uniós arculat kialakítása céljából.
Vágólapra másolva!

Sikeresnek és szakmai szempontból jónak ítéli meg saját munkáját az EUKK. Az alapítvány vezetői, Palánkai Tibor elnök, Somody Imre elnökhelyettes és Suba János ügyvezető titkár sajtótájékoztatón értékelte az uniós népszavazás előtti kampányt.

Somody Imre arról beszélt, hogy ilyen méretű kampány még nem volt Magyarországon, ilyen intenzív kommunkációs tevékenységet még nem folytattak sosem. A kiküldött 3,8 millió levélre 500 ezer válasz érkezett, majd újabb 1,5 millió tájékoztató anyagot postáztak, már célirányosan. A munkát nehezítette az idő rövidsége, a szigorú jogi keretek és a politikai elvárások.

A kampány előtt több rizikós tényezővel is számolniuk kellett. Nem tudták, hogyan mozoghat a független közalapítvány a politikai erőtérben. Nem tudták, megteremthető-e az összhang a többi kormányzati intézménnyel. Bizonytalan volt a kapcsolat a sajtóval, és nem tudhatták, hogy milyen váratlan események szólnak majd közbe. Somody úgy értékelte, hogy a veszélyek beigazolódtak.

A decemberi koppenhágai csúcstalálkozó, a tárgyalások lezárása után alakult ki az első komoly belpolitikai vita az unióról és a csatlakozásról, ami mélypontra vitte az integráció támogatottságát. Az iraki válság megosztotta az uniót, és a szervezet külpolitikai válsága is befolyásolta a választókat. A kormányzati szervezetek párhuzamos kampányait nem hangolták össze, "zajos" volt a reklámhadjárat, és ez nehezítette az üzenetek eljuttatását az emberekhez. A tévében látható uniós hirdetéseknek mindössze a harmada volt az EUKK kampányának része, a többit más szervezetek hozták létre.

Somody Imre önkritikus volt a tematikát illetően, úgy vélte, hogy sokakban csak a mákos guba és a moslék problémája maradt meg az egész kampányból. Leginkább az agrárium és az ifjúság bevonása vallott kudarcot. Nem sikerült mozgósítani a társadalmat, és ennek lett következménye az alacsony részvétel. Jelentős politikusokat, például a köztársasági elnököt, a volt és a jelenlegi miniszterelnököt nem tudták bevonni a kampányba, amit azért tartanak kudarcnak, mert erre építettek a tervekben.

Palánkai Tibor elnök elmondta, hogy még nincs végleges stratégia a folytatásra, ez a kormánytól is függ, részben az anyagi támogatás miatt. Egy kérdésre válaszolva Palánkai azt mondta, hogy még csak előzetesen konzultált Juhász Endre miniszterrel, aki a kormányban a múlt hét óta az uniós integrációért felel. Annyiban egyetért a miniszter korábbi nyilatkozatával, hogy a jövőben szárazabb, kevésbé az érzelmekre ható kampányra van szükség.

A kuratórium elnöke a tájékoztatást a felkészülés mellett amiatt tartja fontosnak, hogy kialakuljon az emberekben az európai uniós tudatosság, megismerjék a közösség értékrendjét, bekapcsolódjanak a vitákba. Fontosnak tartja még az ország európai arculatának kialakítását, hogy ne "a múlba tekintő, csikós-gulyás kép" éljen Európában Magyarországról.

György Bence